28 دی 1393
شماره خبر: 135861

فعالیت های مالی شهرداری با زیرساخت های فاوا انجام می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

فعالیت های مالی شهرداری با زیرساخت های فاوا انجام می شود


مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج اظهار داشت: حوزه های درآمدزای شهرداری با زیرساخت های فاوا خدمت رسانی می كنند.
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج، سازمانی نوپا در مجموعه خانواده شهرداری کرج است. تعدد و تنوع وظایف و نقش های این سازمان باعث شده است تا کلیه خدمات الکترونیکی شهرداری توسط این سازمان ارایه شود. با وجود بخش انبوهی از خدماتی که ارایه می شود، حضور این سازمان در این خانواده بزرگ کمرنگ و کم اهمیت انگاشته شده است. نوع خدماتی که این مجموعه ارایه می کند از جنس فکر افزار بوده و دانش بنیان است و مانند پروژه های عمرانی چون احداث پارک، پل و زیرگذرها شکل ملموس، فیزیکی و قابل لمس و نمایش ندارد و شاید همین امر است که باعث شده حجم خدماتی که توسط سازمان فاوا ارایه می شود، کمتر به چشم آید. در همین راستا، گفت و گویی با مهرداد فیروزبخت، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص فعالیت های سازمان انجام گرفته تا در خصوص نقش و وظایف سازمان شفاف سازی شود.
آقای فیروزبخت، دایره خدمت رسانی سازمان فاوا چه بخش هایی از شهرداری کرج را در بر می گیرد؟
اغراق آمیز نخواهد بود اگر بگوییم که سازمان فاوا تقریبا به تمامی بخش های شهرداری کرج خدمت رسانی می کند. از آنجا که منبع اصلی درآمدهای شهرداری در شرایط کنونی، حصول عوارض های مختلف از شهروندان است، بخش های درگیر در این حوزه از جمله: نوسازی، شهرسازی، اصناف، درآمد و سایر بخش ها از طریق سامانه سرای 8 سازمان فاوا ارایه خدمت می کنند. این نرم افزار در تمامی 12 منطقه شهرداری کرج نصب شده و مدت ها است در حال بهره برداری است. تمامی فرمول های محاسبه عوارض مختلف در این نرم افزار تعریف شده و فعالیت های مختلف از جمله محاسبه، صدور فیش و صدور پروانه های ساختمانی، صدور مفاصا حساب و پایان کارو غیره از طریق این نرم افزار انجام می پذیرد. همچنین با ایجاد سطوح دسترسی مختلف در این نرم افزار، دریافت گزارش های مختلف در سطوح مدیریتی از طریق نرم افزار امکان پذیر است.
در خصوص پروژه اتوماسیون سازمان فاوا بحث های مختلفی نقل می شود، روایت شما از ماجرای این پروژه چیست؟
موضوعی که بارها در جلسات مختلف از سوی حوزه های بهره بردار در مورد پروژه اتوماسیون شهرسازی مطرح می شود، بحث طولانی شدن روند اجرایی این پروژه است. قابل ذکر است که این پروژه ابتدا در منطقه 3 و سپس در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کرج آغاز شد و پس از چند سال وقفه از سال 91 تا کنون و با شکل گیری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اجرای این پروژه به سازمان واگذار شده است. مسئولیت مسایلی که از سال 84 در این حوزه پیش آمده بر عهده تمامی حوزه هایی است که در آن زمان درگیر این پروژه بوده اند. بخش عمده ای از مشکلات و مسایلی که سر راه این پروژه قرار داشته، به مقاومت های درون سیستمی مربوط می شود. وجود سلایق و دیدگاه های متفاوت درباره نحوه اجرایی کار، مخالفت با شیوه های اتخاذ شده و مقاومت در مقابل روند اجرایی کار، اجرای پروژه را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است. این پروژه اجزاء مختلفی دارد و شخصیت های متعددی در فرایندهای آن حضور دارند. همین مساله سایش و چالش های زیادی ایجاد می کند که از بیرون قابل لمس و درک نیست و تنها کسانی که از نزدیک درگیر پروژه هستند می توانند آن را لمس کنند. تغییرات زیادی که همواره در بدنه شهرداری کرج رخ می داده، تغییرات مدیریتی و مسایلی از این دست، از دیگر چالش های این حوزه بوده است. این در حالی است که مسئولیت تمامی رخدادهایی که طی سال های اخیر به وقوع پیوسته بر پیشانی سازمان فاوا نوشته می شود. دیدگاه های نادرستی در این حوزه وجود دارد که اصلاح شدن آنها می تواند به نهایی شدن پروژه کمک کند.
چه فرایندهایی در پروژه اتوماسیون درگیر هستند که بر حساسیت این پروژه افزوده است؟
تقریبا کلیه فرایندهای کاری در شهرداری کرج که ارباب رجوع دارند از وجود یک پرونده یا ملک آغاز می شوند. چشم انداز نهایی پروژه اتوماسیون نیز ورود اطلاعات کلیه پرونده های ملکی در سامانه سرا 8 و دسترسی شهروندان به این اطلاعات از طریق اینترنت است. به این ترتیب که شهروندان با در اختیار داشتن کد نوسازی و ورود به پورتال شهرداری کرج بتوانند اطلاعات و شرایط موجود ملکشان را در نقشه ملاحظه کنند. پیش زمینه تحقق این رویداد، ورود اطلاعات پرونده های بایگانی و کلیه پرونده هایی است که ارباب رجوع دارند. از طرف دیگر، جلسه های آموزشی متعددی برگزار شده تا مسئولین حوزه اصناف، نوسازی، شهرسازی، درآمد، املاک، کمیسیون ماده 100 و بخش های دیگر نسبت به نحوه بهره برداری از نرم افزار توجیه بوده و به خوبی در این خصوص آموزش ببینند. پس از برگزاری دوره های آموزشی و بهره برداری از نرم افزار در حوزه های مختلف به تدریج، تمامی خدمات محاسبه ای و پرداختی از طریق سیستم سرا 8 انجام می شود. پس فاز اول مربوط به ورود اطلاعات پرونده ها و فاز دوم مربوط به بهره برداری از این اطلاعات است.
نقش سازمان فاوا در این فرایندها چیست؟
در خصوص سیستم اتوماسیون دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کرد. نخست گروه های کاری ساماندهی پرونده های ملکی و پرونده های کار روز و دوم سامانه یکپارچه اتوماسیون شهرسازی. دو گروه اول کار ادغام، استخراج، ورود اطلاعات، اسکن، دسته بندی اوراق (Bookmark) و جانمایی ملک بر روی نقشه را در مورد پرونده های بایگانی و یا پرونده هایی که ارباب رجوع دارند، انجام می دهند. پس علاوه بر اینکه سیستم مورد استفاده در بخش های مختلف شهرداری توسط سازمان راه اندازی و آماده بهره برداری شده، اقدامات زیرساختی در خصوص پرونده های بایگانی نیز توسط تیم اتوماسیون سازمان فاوا اجرایی می شود. به این ترتیب به مرور زمان، کلیه پرونده های ملکی در سطح شهر وارد سیستم اتوماسیون می شوند و امکان تهیه فیش جمعی و ارایه خدمات بیشتر به شهروندان از طریق اینترنت فراهم می شود. تکمیل کننده این فرایندها اجرای کامل پروژه ممیزی است تا وضعیت املاکی که داری پرونده نیستند یا شرایط آنها به مرور زمان تغییر کرده مشخص شود. در گروه دوم یا سامانه یکپارچه اتوماسیون شهرسازی نیز همان طور که ذکر شد، کلیه خدمات ارایه شده در بخش های درآمد، شهرسازی، نوسازی، اصناف، مهندسین ناظر و مامورین بازدید از طریق این سامانه صورت می پذیرد.
ساماندهی در مورد چه تعداد پرونده بایگانی تا کنون انجام گرفته است؟
تنها طی 6 ماهه نخست سال 93 ورود و ویرایش اطلاعات بیش از 23 هزار پرونده کار روز توسط نیروهای اتوماسیون سازمان فاوا در سامانه سرا 8 انجام گرفته است. این به این معنی است که بیش از 23 هزار مورد مراجعه حضوری توسط شهروندان صورت گرفته است که بنا به درخواست های آنان، اقدامات لازم از طریق سامانه سرا 8 اجرایی شده است.
کلیه خدماتی که شهرداری در خصوص دریافت عوارض های مختلف ارایه می کند مانند عوارض درآمد، نوسازی، اصناف، صدور مجوز ساخت، ارایه پایان کار، ارایه درخواست بازدید و بررسی از لحاظ وضعیت ملک در طرح تفصیلی از طریق نرم افزار سرا 8 انجام می پذیرد. علاوه بر اینکه تمام فرایندهای کاری در شهرداری مکانیزه و گردش فیزیکی پرونده حذف شده ، انجام محاسبات، ثبت نظرات کارشناسی و ارجاع پرونده به صورت سیستمی انجام می گیرد. این به این معنی است که تقریبا بخش عمده حوزه های درآمدزا برای شهرداری با استفاده از زیرساخت هایی که فاوا فراهم می کند به شهروندان سرویس دهی می کنند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود