28 مهر 1394
شماره خبر: 151374

الگوی تمام نمای آموزش‌های علمی کاربردی هستیم

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

الگوی تمام نمای آموزش‌های علمی کاربردی هستیم


معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی جهاد کشاورزی (امام خمینی ره) کرج گفت: ارتباط تنگاتنگی با پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان داریم.
علی محمد عمویی اظهار کرد: درمرکز علمی کاربردی جهاد کشاورزی(امام خمینی ره) درمجموع هزار و 500 دانشجو درحال تحصیل هستند. وی خاطرنشان کرد:این مرکز در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به پذیرفته شدگان خدمات آموزشی ارائه می‌دهد. عمویی ادامه داد: بیشتر دانشجویان این دانشگاه در‌رشته های پرورش گیاهان دارویی، مدیریت تلفیقی آفات، مکانیزاسیون کشاورزی، آبیاری و پرورش گیاهان دارویی تحصیل می‌کنند. این مسئول گفت: علاوه براین رشته‌ها چند سالی است که این مرکز دررشته‌های مدیریت بخش کشاورزی از جمله بازاریابی، مدیریت کسب و کار و تعاون نیز دانشجو می‌پذیرد.
نسبت دانشجویان پسرو دختر این مرکز برابر است
وی با مقایسه تعداد دانشجویان دختر و پسر این مرکز گفت: نسبت دانشجویان دختر و پسری که دراین مرکز پذیرفته می شوند برابر است یعنی50 درصد پذیرفتگان را دختران و مابقی را نیز پسران تشکیل داده اند . وی اضافه کرد:دربرخی از رشته ها از جمله پرورش گیاهان دارویی تعداد دانشجویان دختر بیشتر است چراکه این رشته می تواند به عنوان یک شغل خانگی هم مورد استفاده قرار بگیرد.
وی توضیح داد: هر فارغ التحصیل این رشته می‌تواند با تهیه یک دستگاه اسانس گیری برای خود درآمد زایی داشته باشد به همین دلیل طی سال‌های گذشته علاقه زنان برای تحصیل در این رشته بیشتر شده است.
جذب 20 دانشجوی ارشد در رشته مدیریت تلفیقی آفات
وی درخصوص جذب دانشجوی ارشد دراین مرکز گفت: از دوسال پیش تا کنون 20 دانشجوی ارشد در رشته مدیریت تلفیقی آفات جذب شده‌اند. عمویی افزود: این دانشجویان درقابل پروژه‌ای کلان برروی روش‌های کاهش میزان مصرف سم در مزارع گوجه فرنگی تحقیق می‌کنند. وی با اشاره به هدف جذب دانشجوی ارشد دراین مرکز گفت: این مرکز با هدف تولید دانش فنی برای حل مشکلات اساسی بخش کشاورزی اقدام به جذب دانشجو درمقطع کارشناسی ارشد کرده است.
تولید محصولات ناسالم بلای جان بخش کشاورزی
وی توضیح داد: امروزه استفاده بیش از حد از سموم که درنهایت منجربه تولید محصولات ناسالم می‌شود به عنوان یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی مطرح است. عمویی گفت: براین اساس این مرکز درقالب یک کلان پروژه به دنبال یافتن روش‌هایی برای تولید ارگانیک محصولات کشاورزی است. معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی جهاد کشاورزی (امام خمینی ره) کرج ادامه داد: ‌دانشجویان ارشد این دانشگاه به طور اختصاصی برروی روش‌های تولید ارگانیک گوجه فرنگی تحقیق می‌کنند. وی توضیح داد: برای این کلان پروژه درمجموع 50 ریز پروژه تعریف شده که هریک ازاین ریز پروژه‌ها را یکی از این دانشجویان انجام می‌دهد.
استفاده از حشرات برای کاهش مصرف سموم در مزارع کشاورزی
وی اضافه کرد: در این پروژه دانشجویان نسبت به پرورش حشرات مفیدی که جایگزین مناسبی برای سموم محسوب می شوند اقدام می‌کنند. عمویی درخصوص نتایج استفاده از این حشرات در مزارع گفت: این حشرات با ایجاد اکوسیستم پایدار در مزارع میزان مصرف سموم را به حداقل می‌رسانند و روش‌های شیمایی مبارزه با آفات را محدود می‌کنند.
الگوی تولید گوجه فرنگی تغییر می‌کند
وی اظهار کرد: با موفقیت این طرح و اجرایی شدن آن مدیریت جدیدی برای تولید گوجه فرنگی در مزارع اعمال می‌شود. این مسئول ابراز کرد: این طرح می تواند در روش‌های تولید گوجه در مزارع تحول اساسی ایجاد کند. وی اظهار کرد: دانش فنی تولید گوجه فرنگی ارگانیک می‌تواند به سایر استان‌ها و حتی کشورهای منطقه انتقال داده شود. عمویی توضیح داد‌: درروش استفاده از حشرات درکاهش مصرف سموم درمزارع گوجه از نوع خاصی از زنبور استفاده می‌شود. وی تصریح کرد: این زنبور بر روی لارو حشرات مضر بوته گوجه فرنگی تخم می‌گذارد و از این طریق میزان استفاده از سموم برای از بین بردن آفات این محصول را کاهش می‌دهد. معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی جهاد کشاورزی (امام خمینی ره) کرج با اشاره به توزیع رایگان این زنبورها دربین کشاورزان گفت: امسال درهزارو 400 هکتار از اراضی کشاورزی استان این زنبورها توزیع شد. عمویی ادامه داد: این زنبورها به صورت کاملا رایگان و توسط دانشجویان این مرکز درمزارع گوجه فرنگی توزیع شدند.
کشاورزان با طرح‌های جدید مخالفت می‌کنند
وی با اشاره به این که استقبال کشاورزان از این زنبورها آن طور که باید و شاید رضایت بخش نبود، گفت: متاسفانه کشاورزان غالبا با طرح‌های جدید مخالفت می‌کنند. معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی جهاد کشاورزی (امام خمینی ره) کرج توضیح داد:‌ برای کسب اعتماد کشاورزان جهت استفاده از این زنبورها در مزارع به گذشت زمان و حمایت دولت نیاز داریم. وی ابراز کرد: بدون شک استفاده از سموم برای کشاورزان راحت است و دردسر کمتری دارد ولی باید زمینه‌ای ایجاد شود که تولیدکنندگان به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش بروند. وی افزود: بخشی از هزینه اجرای این طرح را دولت به عهده گرفته و قرار بود بخشی از آن را کشاورزان تقبل کنند ولی تا کنون هیچ مبلغی از سوی کشاورزان پرداخت نشده است.
الگوی تمام نمای آموزش‌های علمی کاربردی هستیم
معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی جهاد کشاورزی (امام خمینی ره) گفت: این مرکز الگوی تمام نمای آموزش‌های علمی کاربردی درکشور است و اهداف تشکیل این مراکز را به طور کامل محقق کرده است. این مسئول توضیح داد: فاصله بین کلاس درس و مزرعه دراین مرکز کمتر از ده دقیقه است و همین باعث شده دانشجویان حتی در زمان‌های تفریح و استراحت خود نیز بتوانند در مزارع حضور یابند و پروژه خود را پیگیری کنند.
60 درصد دروس این مرکز عملی است
وی تصریح کرد: برای هریک از دانشجویان این مرکز درقالب بسته کارآفرینی، پروژه‌ای تعریف شده که باعث می‌شود این افراد از نزدیک با روش‌های کاشت، داشت و برداشت انواع محصول آشنا شوند.
وی افزود: بیش از60 درصد دروسی که دراین مرکز ارائه می‌شود عملی و 40 درصد آنها نیز به صورت تئوری ارائه می‌شود. عمویی گفت: برگزاری عملی کلاس‌ها باعث می‌شود دانشجویان مهارت‌های مختلف تولید محصولات کشاورزی را یاد بگیرند و از این مهارت‌ها در محیط واقعی کسب و کار استفاده کنند.
70 درصد دانشجویان این مرکز شاغل هستند
این مسئول اظهار کرد: 70 درصد دانشجویانی که دراین مرکز پذیرفته می‌شوند دربخش کشاورزی فعالیت دارند و می‌خواهند با ورود به دانشگاه مهارت و توانمندی‌های خود را افزایش دهند. وی افزود: علاوه براین، دربرخی از رشته‌های این مرکز، صد درصد کسانی که پذیرفته می‌شوند باید شاغل باشند و برای ادامه تحصیل گواهی اشتغال به دانشگاه ارائه دهند.معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی جهاد کشاورزی (امام خمینی ره)کرج گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته، دانشجویانی که در زمان ورود به این مرکز شاغل نیستند نیز شش ماه پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار می‌شوند. عمویی دراین باره توضیح داد: 30 دصد دانشجویان غیر شاغل این مرکز در طول دوران تحصیل خود از طریق ارتباطاتی که با افراد شاغل برقرار می‌کنند صاحب شغل می‌شوند. وی گفت: علاوه براین بخشی از این افراد نیز پس از فارغ‌التحصیلی با دریافت تسهیلات از جمله وام‌های خود اشتغالی و مشاغل خانگی، کسب و کار خودشان را راه می‌اندازند.
دانشجویان بی‌تجربه با آزمون و خطا برای کارآفرینی آماده می‌شوند
وی ادامه داد: مزارع این مرکز درقالب بسته های کارآفرینی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد تا هریک بتوانند گیاه مورد علاقه خود را بکارند و با آزمون و خطا به بهترین روش کشت محصولات کشاورزی دست پیدا کنند. وی اضافه کرد: علاوه براین، این مرکز براساس قرار دادهایی که با شرکت‌های مختلف منعقد کرده زمینه فروش تولیدات دانشجویان را فراهم می‌کند. این مسئول افزود: دانشجویان بی‌تجربه و کسانی که قبل از ورود به این رشته تجربه کاری نداشته‌اند، نگرانی‌هایی از آینده کاری خود دارند ولی با تلاش مسئولان این مرکز زمینه غلبه بر استرس و نگرانی‌هایشان ایجاد می‌شود. عمویی اضافه کرد: با از بین رفتن نگرانی‌ها این دانشجویان به سمت ایجاد شغل پایدار حرکت می‌کنند و درآینده به تولید کنندگان شاخص بخش کشاورزی تبدیل می‌شوند.
ارتباط تنگاتنگی با پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان داریم
وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به ارتباط بین این مرکز به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: این مرکز هم در زمینه تبادل استاد و هم برخی نهاده‌ها با پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان ارتباط دارد. این مسئول گفت: علاوه براین دانشجویان این مرکز دربرخی از پروژه‌های خود از مزارع پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد استفاده می‌کنند.
وی در پایان گفت: از زمانی که این مرکز دررشته گیاهان دارویی اقدام به پذیرش دانشجو کرده تا کنون ارتباط تنگاتنگی با پژوهشکده جهاددانشگاهی داشته و این ارتباط هر روز تقویت می‌شود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود