11 آبان 1394
شماره خبر: 151972

سردی اسفند و انتخاباتی داغ

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

سردی اسفند و انتخاباتی داغ


انتخاباتی مهم در پیش است و انتظار می‌رود با وقعی که دولت تدبیر و امید از همان ابتدا بر حمایت از فعالیت حزبی و سیاسی نهاد، به سوز سرمای اسفند ماه گرمایی سیاسی بخشد و بهاری سیاسی در آخرین روزهای سومین زمستان دولت یازدهم رقم بخورد.
در این میان برخی از چهره‌های نزدیک به جریان اصولگرا که در حال حاضر اکثریت مجلس شورای اسلامی را در اختیار دارند، معتقدند اصلاح طلبان استراتژی انتخاباتی مخربی را برای کسب اکثریت کرسی‌های مجلس در پیش گرفته‌اند. دوقطبی‌سازی، اتهامی که برخی چهره‌ای این طیف به اصلاح طلبان وارد می‌کنند و معتقدند سال 88 نیز چنین بود و هزینه‌هایی سنگین بر جای گذاشت.
درستی یا نادرستی این موضوع از حوصله این گفتار خارج است ولی به بهانه اصل موضوع با یکی از کارشناسان مسائل سیاسی نزدیک به جریان اصولگرا به گفت و گو نشستیم؛ که معتقد است دوقطبی‌سازی جامعه نوعی فرصت طلبی سیاسی است. دکتر محمد صادق کوشکی گفت: دو قطبی‌سازی در جامعه و دو قسمتی شدن جامعه ایرانی از دو منظر قابل توجه است؛ یکی اختلافات واقعی که در جامعه وجود دارد بر این اساس به هر حال اقلیت‌هایی که با ارزش‌های دینی سازگاری ندارند و مخالفت خود با نظام دینی را در مقاطع مختلف به نمایش گذاشته‌اند و از سویی دیگر با اکثریتی روبرو هستیم که دلباختگی خود را به اسلام، نظام دینی و انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف ثابت کرده‌اند این یک دو قطبی واقعی است. وی افزود: اما برخی فرصت طلبان سیاسی و زیرمجموعه‌های اقلیت مخالف دین و حکومت دینی تلاش می‌کنند با هدف کسب قدرت، اختلاف سیاسی موجود در جامعه را به اختلافاتی عمیق و بنیادین تبدیل کنند که این همان دوقطبی سازی نامطلوب است. این کارشناس سیاسی متمایل به راست گفت: دو قطبی سازی متناظر به انتخابات اسفند که اخیرا و بر مبنای محورهایی چون اعتدال-افراط، ضدفساد-فاسد و ... در فضای کشور جریان دارد از کاهش طرفداران جناح اصلاح طلب ناشی می‌شود. ریزش جدی حامیان جناح موسوم به اصلاح طلب در حدی است که این جناح توان بسیج حامیان خود برای انتخابات اسفند ماه سال جاری را از دست داده است. کوشکی خاطرنشان کرد: بنابراین اصلاح طلبان در پی آن هستند که با توسل به دو قطبی‌سازی افراطی جامعه بر مبنای محورهای ذکر شده، پیاده نظام مورد نظر خود را جهت کسب برتری در انتخابات اسفند 94 فراهم کند به همین جهت باید از دوقطبی شدن فضای سیاسی و رسانه‌ای جامعه جهت بهره برداری انتخاباتی جلوگیری کرد. این استاد علوم سیاسی دانشگاه یادآور شد: برای مقابله با این دو قطبی سازی جریان اصول گرا نباید دست به ایجاد دوقطبی معکوس بزند زیرا این اقدام به مثابه بازی در زمین حریف محسوب می‌شود و بهترین راه مقابله با این اقدام توجیه، اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی نسبت به طبیعی بودن اختلاف سلیقه سیاسی و تشویق به وحدت در جامعه است. کوشکی ضمن تاکید بر اطلاع رسانی در جامعه گفت: بر این مبنا با اطلاع رسانی در خصوص این مقولات به جامعه و نمایش تفاوت اختلاف نظر سیاسی با اختلافات عمیق مبنایی افراد جامعه را ضمن تشویق به وحدت، در خصوص طبیعی بودن اختلاف سلیقه سیاسی نیز توجیه نمود. وی به سابقه دوقطبی‌سازی در تاریخ جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: تاریخ پس از انقلاب اسلامی دوقطبی‌های متعددی را شاهد بوده که از مصادیق دو قطبی‌سازی نامطلوب و تفرقه افکنانه در تاریخ انقلاب را می‌توان در عملکرد سازمان مجاهدین خلق در سال های 58 و 59 مشاهده کرد که به دنبال تقسیم جامعه به دو قطب متضاد ارتجاع و نیروهای پیشرو(سازمان مجاهدین و هواداران آن) بودند. کوشکی در پایان گفت:همچنین می‌توان به دو قطبی سازی جامعه در حوادث سال 88 اشاره کرد که وابستگان به آمریکا به دنبال تقسیم جامعه به دو قطب حامیان رئیس جمهور وقت و جبهه مقابل بودند و این دوقطبی سازی هزینه سنگینی به کشور وارد کرد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود