23 آبان 1394
شماره خبر: 152787

من یک دختر ورزشکارم، شجاع و تسلیم ناپذیر

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

من یک دختر ورزشکارم، شجاع و تسلیم ناپذیر


نفر اول یخ نوردی ایران، تنها بانوی ایرانی حاضر در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ روسیه ، داور قاره ای سنگ نوردی ، طراح مسیرهای یخ نوردی، قهرمان رقابتهای درای تولینگ کشور و دانشجوی نمونه کشوری خودش را اینگونه در قالب یک عبارت و یا یک جمله تعریف می‌کند«من تسلیم ناپذیرم ».
زهره عبدالله خانی، عضو تیم ملی یخ نوردی ایران وقتی در برابر این سوال قرار گرفت، زندگی سی و یک ساله خود را مرور کرد و بی درنگ از فاکتور شجاعت در تحقق تمامی اهداف و برنامه‌هایش نام برد . می‌گوید:
در تعریف شخصیت خودتان به تسلیم ناپذیر بودن اشاره کرده‌اید، واقعا برای رسیدن به اهدافی که دارید از حرکت نمی‌ایستید؟
من یک دختر ورزشکار هستم در حقیقت تلاش کرده‌ام تسلیم ناپذیر باشم. در ایران دنبال کردن ورزش قهرمانی واقعا سخت و نفس‌گیر است و باید به این ویژگی مجهز بود تا در مقابل مشکلات ایستادگی کرد.
این ویژگی شخصیتی از پدر و مادر به شما ارث رسیده است؟
بی‌شک خانواده نقش زیادی در شکل گیری شخصیت فرزندان دارند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اما فکر می‌کنم هم زیستی مسالمت آمیز با صخره‌ها و یخ‌ها و درس‌هایی که از این نوع زندگی گرفته‌ام در تقویت این ویژگی تاثیر گذار بودهاند.
برای حضور در رشته سنگ نوردی و یخ نوردی چه ویژگی‌هایی باید داشت؟
در کنار هوش و قدرت جسمانی باید از فاکتور شجاعت نیز بهره مند بود. این رشته بسیار سخت است و توانمندی بسیار بالایی می‌خواهد.
سایر رشته‌ها این ویژگی‌ها را نمی‌خواهند؟
برخی رشته‌ها به قدرت دست نیاز است و برخی دیگر به قدرت پا، اما صخره نوردی و یخ نوردی از جمله رشته‌هایی است که باید از همه نظر آماده بود؛ چرا که مجموعه ای از عوامل به شما کمک می‌کند.
ورزش قهرمانی سخت است؟
ورزش قهرمانی بسیار سخت است، آن هم در ایران.
هفته گذشته در رقابتهای قهرمانی کشور درای تولینگ (صعود از دیواره سنگی با ابزار یخ نوردی) به عنوان قهرمانی رسیدید، سطح رقابتها بالا بود؟
بله خوشختانه در رقابتهای درای تولینگ قهرمانی کشور که در پلور مازندران برگزار شد به مقام قهرمانی رسیدیم. بله سطح رقابتها بسیار بالا بود و برای اولین بار طراحی مسیر مسابقات شباهات زیادی به طراحی‌های مسیر رقابتهای قهرمانی آسیا و حتی قهرمانی جهان داشت.
به روز بودن طراحی مسیر در آمادگی بیشتر یخ نوردان برای حضوری قدرتمند در رقابتهای آسیایی و جهانی کمک می‌کند؟
قطعا همینطور خواهد بود. تایکی دو سال اخیر مسیرهایی که در رقابتهای قهرمانی کشور بود تفاوت زیادی با مسیرهای رقابتهای آسیایی و جهانی داشت که این موضوع به لحاظ ذهنی و روانی تاثیر منفی در عملکرد ورزشکاران می‌گذاشت.
مهم‌ترین رقابتی که در پیش دارید آسیایی کره جنوبی است؟
بله. دیماه سال جاری در رقابتهای قهرمانی آسیا شرکت خواهیم کرد. سال گذشته در رقابتهای قهرمانی آسیا نایب قهرمان شدیم و تلاش می‌کنیم دیماه سکوی نخست آسیا را به دست آوریم.
به عنوان یک دختر ورزشکار بگویید ورزش کیفیت زندگی شما را تغییر داده است؟
قطعا همینطور است. به اعتقاد من ورزش کیفیت زندگی را تغییر می‌دهد و من متعجب هستم چرا برخی افراد به این موضوع مهم بی‌توجه هستند و سرسری از کنار این موضوع مهم عبور می‌کنند.
چرا مردم به جای آن که خودشان ورزش کنند بیشتر رقابتهای ورزشی را دنبال می‌کنند؟
شاید یکی از دلایل دوری مردم از ورزش کمبود اماکن ورزشی و ضعف در این زمینه باشد.
ورزش قهرمانی شما را از زندگی عادی دور کرده است؟
سختی و فشار ورزش قهرمانی تا حدودی زندگی عادی را از ورزشکاران می‌گیرد اما تلاش کرده‌ام از آن فاصله نگیرم.
اهل خرید هستید؟
بله هستم. با وجود درگیر بودن مثل خیلی های دیگر به تفریح می‌پردازم و از خرید کردن هم لذت می‌برم. اگر این موضوعات در کنار ورزش حرفه‌ای کمرنگ شود قطعا رسیدن به قهرمانی هم سخت خواهد شد.ورزشکاران در کنار بعد قهرمانی به این موضوعات نیز نیاز دارند.
ماشین باز هستید؟
بیشتر با دوچرخه تردد می‌کنم مگر آنکه جایی که می‌خواهم بروم به لحاظ مسافتی دور باشد.
شغل شما چیست؟ درآمد خوبی دارد؟
مدرک داوری و مربیگری دارم و به این کار مشغول هستم. در مهد کودک ها خردسالان سنین 2 تا 6 سال را بر روی دیواره‌های سه متری آموزش می‌دهم.به هیچ عنوان درآمد بالایی ندارد و به خاطر عشق و علاقه‌ای که دارم به این کار مشغول هستم. قطعا اگر حمایت‌های خانواده نبود و نیاز مالی مطرح می‌شد نمی‌توانستم این کار را ادامه دهم. آذرماه نیز در رقابتهای جوانان آسیا که در مالزی برگزار می‌شود به عنوان داور حضور خواهم داشت.
پدر و مادر شما ورزشکار هستند؟
بله و علاقه‌ام به این رشته به خاطر حضور پدر و مادرم بود. پدرم منوچهر عبدالله خانی سال گذشته از دنیا رفتند و مادرم شاهین اسکندری از قدیمی‌های کوهنوردی هستند.
رشته تحصیلی شما چیست؟ در چه سالی دانشجوی نمونه کشوری شدید؟
در رشته هوانوردی درس خواندم و در سال 89 به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شدم.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود