13 دی 1394
شماره خبر: 155781

کتاب سرمنشا و از چشمه ساران معرفتی است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

کتاب سرمنشا و از چشمه ساران معرفتی است


حمیدرضا عسگری مورودی به نقش کتاب و کتابخوانی در توسعه کشور اشاره کرد و به بیان مشکلات و راهکارهای پیشروی کتابخوانی و فرهنگ مطالعه در جامعه امروز پرداخت.
حمیدرضا عسگری مورودی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری البرز گفت: مطالعه و کتابخوانی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که اگر یک جامعه قرار است مسیر رشد و تعالی را طی کند ناگزیر باید با کتاب مانوس باشد و هرجامعه ای که کتاب را به فراموشی سپرده و از سبد خانوار خود حذف کند و آن را به حاشیه ببرد، در معرض امراض و بیماریهای جسمی و روحی قرار گرفته و نمی تواند مسیر تعالی را طی کند و جامعه ای به توسعه نمی رسد، مگر با ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی . عسگری مورودی با اشاره به اینکه نباید از کتاب فاصله بگیریم گفت: برخی گران بودن قیمت کتابها را دلیل عدم کتابخوانی و فاصله مردم از کتاب می دانند اما علی رغم ینکه هزینه های چاپ و نشر کتاب زیاد است نمی توان این بهانه را پذیرفت، زیرا افرادی که این بهانه را برای نخواندن کتاب می آورند، برای کالاهای به مراتب گران تر و کم ارزش تر هزینه می کنند.
کتاب سرمنشا معرفت!
وی ادامه داد: امروزه بسیاری از مردم به غذاهای سریع یا فست فودها روی می آورند که هم از نظر بهداشت تغذیه و هم در آموزه های دینی ما جایگاهی ندارد و اینکه چطور برای غذای جسم و به هر نحوی هزینه می شود اما برای غذای روح و کتاب که سرمنشا و از چشمه ساران معرفتی است دوری می کنیم. عضو شورای فرهنگ عمومی استان البرز خاطرشان کرد: اگر می خواهیم بندهای زندان ها را کاهش بدهیم، باید با بندها و سطرهای کتاب آشتی کنیم و خود را بیش از گذشته به آن نزدیک کنیم.
اتلاف وقتدر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
وی افزود: یکی از دلایل دیگری که در راستای کاهش مطالعه مطرح می شود، توسعه شهرنشینی و کمبود وقت است که این هم قابل پذیرش و توجیه نیست، زیرا آنچه که امروز شاهد آن هستیم اتلاف وقت بسیاری از افراد در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی است که حاصل چندانی هم برای آنان در برندارد. عسگری به یکی دیگر از دلایل کاهش مطالعه اشاره کرد و افزود: توسعه رسانه ها در سالهای اخیر شدت گرفته است و با ورود گوشی های هوشمند و توسعه رسانه ها که جریان نوینی را در اطلاع رسانی با عنوان شهروند خبرنگار ایجاد کرده است، از دلایلی است که کتاب را به حاشیه برده است و این درحالیست که به جرات باید گفت هیچ رسانه ای قدرت نفوذ کتاب را در جسم و جان افراد ندارد و این دلیل نیز توجیه مناسبی برای ترک کتاب خوانی نیست.
بسته های معلوماتی کم حجم و پرمحتوا را نشر دهیم
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز با اعلام اینکه نهادهای متولی نقش بسزایی در آشتی مردم و کتاب دارند گفت: متولیان امر که در حوزه نشر و گسترش کتاب و فرهنگ کتاب خوانی فعالیت دارند، می توانند تولیدات آثار و کتب را بر اساس ذائقه های مردم نشر دهند و بسته های معلوماتی کم حجم و پرمحتوا که برای عموم مردم موثر است انتشار یابد و تمرکز تنها به کتابخوانان حرفه ای نباشد و نیازهای عموم مردم را پاسخگو باشد. عسگری در ادامه به اصالت و ریشه های معرفتی ایران اسلامی نام برد و افزود: به سوابق تمدنی ایران عزیز که می نگریم کتابخانه های بسیار بزگ و با حجم کتابهای ارزشمند را شاهد هستیم در صورتیکه در اروپا شاید نیز نیمی از آن منابع را شاهد نبودیم اما متاسفانه اکنون شاهد یک دگرگونی نگران کننده هستیم و آن تولید نیمی از کتابهای مصرفی جهان از کشورهایی است که 15 درصد جمعیت جهان را در اختیار دارند.
آثار منطبق بر نیاز های افراد باشد عطش مطالعه در مردم بوجود می آید
وی افزود: کتاب نورانی و ارزشمند قرآن کریم و دیوان مولانا و کتابهای غنی ایرانی و اسلامی اکنون در صدر پرفروش ترین کتابهای اروپا و آمریکا قرار دارند و این نشان دهنده آن است که بر خلاف تصور غربی ها این کتابها در حال گسترش هستند و این دگرگونی های اخیر و بیداری اسلامی نیز در جهان بیانگر آن است که امروز کتابهای ارزشمند اسلامی و ایرانی به خصوص قرآن کریم غرب را از بن بست خارج کرده است. عضو شورای فرهنگ عمومی استان البرز با اعلام اینکه درون مایه های غنی فرهنگی ما نیز می تواند محرک ترویج توسعه کتابخوانی باشد گفت: در سالهای اخیر برخی آثار ارزشمند و پرمحتوا تولید شد و استقبال از آن کتابها توسط مردم این پیام را دارد که اگر آثار منطبق بر نیاز های افراد جامعه باشد عطش مطالعه و کتابخوانی در مردم وجود دارد و این همت متولیان امر را می طلبد که از همه ظرفیت ها برای گسترش مطالعه در جامعه بهره ببرند.
کتابخانه مرکزی نماد مطالعه در استان است
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز با اشاره به ایجاد کتابخانه مرکزی در البرز و کلانشهر کرج گفت: کتابخانه مرکزی می تواند نماد مطالعه و کتابخوانی و تشویق و ترویج این مهم در استان شود اما برای ترویج مطالعه کافی نیست و باید به زیرساخت های موجود در جامعه توجه شود. مهدی عسگری مورودی در پایان برگزاری جشنواره کتاب و کتابخوانی و تشویق ناشران و کتابخوانان را یکی از راهکارهای توسعه کتابخوانی عنوان کرد و گفت : با توجه به اینکه زندگی آپارتمان نشینی فراگیر شده است می توان از ظرفیت های انسانی آپارتمان هایی که افراد بسیاری را در خود جای داده است با ایجاد ایستگاه های مطالعه در درون آنان بنابر نیاز افراد بهره برد و از این پتانسیل نیز در راستای فرهنگ کتابخوانی سود برد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود