5 تیر 1395
شماره خبر: 165247

مارهای سرم سازی رازی در معرض تهدید نیستند

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

مارهای سرم سازی رازی در معرض تهدید نیستند


رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی گفت: مارهایی که توسط این موسسه مورد استفاده قرار می گیرند در معرض خطر و تهدید نیستند زیرا نمونه گیری در محل انجام و مارها رها می شوند.
به تازگی مدیرکل دفترحیات وحش سازمان محیط زیست با اعلام اینکه شش مار مورد استفاده سرم سازی رازی در معرض تهدید هستند از ارسال پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ای به این مؤسسه برای مدیریت برداشت مار از طبیعت خبر داده است. محمدپور رئیس بخش جانوران سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در گفتگو با خبرنگار مهر به پرسش های مطرح شده در این خصوص پاسخ داد که در ادامه می خوانید.
* مارهایی که توسط موسسه رازی مورد استفاده قرار می گیرند در معرض تهدید هستند؟
این موضوع صحت ندارد بیش از هشت سال است که موسسه هیچ گونه برداشتی از طبیعت انجام نمی دهد و مارها در محل نمونه گیری شده و رها می شوند باید به این نکته توجه داشت که حفظ محیط زیست از جمله این مارها وظیفه ای همگانی است که باید رعایت شود.
* برداشت مار از طبیعت را تکذیب می کنید؟
موضوع برداشت مارها از طبیعت را به شدت تکذیب می کنم. در این راستا کپی موافقت نامه های گذشته که میان سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت مدیریت برداشت مار از طبیعت منعقد شده نیز موجود است. انعقاد موافقت نامه با محوریت سم گیری در محل با نظارت محیط بانان مسبوق به سابقه بوده و از شش سال پیش میان سازمان محیط زیست و موسسه رازی منعقد می شود در حال حاضر زمان این موافقت نامه به پایان رسیده پیش نویس از سوی سازمان محیط زیست ارسال شده در دست بررسی است تا نظرات کارشناسی موسسه نیز در آن لحاظ شود.
* سازمان محیط زیست مدعی شده سم مارها را می توان در مراکز تکثیر در اسارت استحصال کرد، در این خصوص توضیح دهید؟
موضوع تهیه پادزهر از مارهای در اسارت، حرفی غیرکارشناسی و غیرتخصصی است بر اساس اعلام صریح بهداشت جهانی، پادزهر باید بر علیه سموم طبیعی ساخته شود چرا که انسان ها در طبیعت دچار مارگزیدگی می شوند نه در آزمایشگاه، زمانی که مار در اسارت قرار می گیرد، خصوصیات سم آن تغییر می کند به طور مسلم تهیه سم از مار در اسارت و تولید پادزهر آن برای موسسه رازی بسیار راحت‌تر است. در مباحث مربوط به دارو و درمان با توجه به اهمیت موضوع و ارتباط آن با جان انسان ها باید کارشناسی شده صحبت کرد و هر شخصی باید در حوزه تخصصی خود اظهار نظر کند. موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از ۱۰ سال پیش موضوع تحقیق در حوزه تولید در آزمایشگاه ها را آغاز کرده است در صورتی که یکسان بودن پادزهر تولید شده از سم مار در اسارت و مار در طبیعت تایید شود، استفاده از سم مار در اسارت برای موسسه آسان‌تر است مرجع ذیصلاح در این زمینه سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو است که در صورت اعلام وزارت بهداشت، این کار انجام می شود.
* میزان درخواست پادزهر مار در کشور چگونه است؟
با افزایش میزان درخواست پادزهر مواجه هستیم به گونه ای که در سال ۹۲ حدود ۴۰ هزار ویال پادزهر مورد نیاز بود و در حال حاضر این میزان به ۸۰ هزار ویال رسیده است.
* کیفیت پادزهر تولید شده در موسسه رازی با استاندارد جهانی قابل مقایسه است؟
علی رغم اینکه ایران دومین کشور دنیا از نظر تنوع مار و میزان گزش است، اما حتی یک مرگ در نتیجه مارگزیدگی گزارش نشده است که این به دلیل کیفیت بالای پادزهر تولید شده با توجه به حساسیت ها و استانداردهای بهداشت جهانی است.تولید پادزهر در صلاحیت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و وزارت بهداشت است که میزان اثربخشی آن را تعیین می کند ما در کنار فعالیت های روتین و استاندارد، تحقیقات انجام می دهیم و در این راستا در صورت اثبات یکسان بودن سموم مربوط به مارهای در اسارت و طبیعت، نتایج به وزارت بهداشت ارسال می شود و در نهایت وزارت بهداشت در مورد این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد.
* شنیده شده که موسسه رازی سرم صادر می کند همین موضوع باعث واکنش سازمان محیط زیست شده است در این خصوص توضیح می دهید؟
موضوع مطرح شده در مورد صادرات سرم نیز بحثی غیرکارشناسی است چرا که پادزهر فرآورده ای بومی است که تنها در ایران کاربرد دارد و با توجه به تفاوت گونه های مار و محیط زندگی آنان، در سایر کشورها موثر نیست همچنین موسسه رازی اقدام به تهیه ذخایر ژنتیکی جانوران سمی مورد استفاده در موسسه کرده است تا در صورتی که به هر دلیلی با انقراض این جانوران رو به رو شویم، بتوانیم از این ذخایر ژنتیکی استفاده کنیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود