10 مهر 1397
شماره خبر: 202725

صدای شهروندان به گوش مسئولان می رسد!

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

صدای شهروندان به گوش مسئولان می رسد!


به طور میانگین روزانه بین 300 تا 350 تماس با سامانه 137 برقرار می‌شود که در روزهای خاص به 800 مورد هم می‌رسد.
سامانه 137 شهرداری کرج با هدف دریافت دیدگاه‌ها و نقطه نظرات شهروندان در خصوص مدیریت شهری و همچنین ایجاد ارتباط بیشتر شهروندان با مدیران ارشد شهرداری در سال 1385 راه اندازی شد. این واحد با بهره گیری از آخرین سیستم‌های فن آوری اطلاعات با شعار سرعت، دقت و صحت نسبت به ثبت شبانه روزی درخواست‌ها و شکایات مردمی اقدام می‌کند. هر پیام که از طریق این سامانه به مناطق و نواحی ابلاغ می شود در کوتاه ترین زمان رسیدگی می شود که این امر در نهایت رضایت شهروندان و اعتماد بیشتر آنها به مجموعه مدیریت شهری را به دنبال دارد.
استفاده از به روز ترین نرم افزارها درسامانه 137 شهرداری کرج
رییس اداره امور اجرایی سامانه 137 شهرداری کرج، اظهار کرد: سامانه 137 درخواست‌ها و شکایات شهروندان را بدون مراجعه حضوری به شهرداری فقط با یک تماس پیگیری می کند. مجید کولیوند ادامه داد: کاهش ترددهای درون شهری و آلودگی هوا،‌صرفه جویی در وقت و هزینه،‌ارتباطی آسان ، یکسان و شبانه روزی با شهرداری از مزایای ارتباط با این سامانه است. این مسئول توضیح داد: سامانه 137 شهرداری کرج از سال 85 فعالیت خود را با چهار پرسنل در ساختمان معاونت خدمات شهری آغازکرد. وی با اشاره به ارتباط مستقیم مردم با سامانه 137 ادامه داد: شهروندان برای اعلام شکایات و درخواست‌های خود ارتباط مستقیمی با سامانه 137 دارند و این ارتباط تنگاتنگ، لزوم خدمات رسانی بهتربه مردم را دو چندان می‌کند. رییس اداره امور اجرایی سامانه 137 شهرداری کرج افزود: طی سال‌های گذشته شاهد توسعه نرم افزاری و سخت افزاری سامانه 137 شهرداری کرج برای خدمات رسانی بهتر به مردم بوده‌ایم. در حال حاضر این سامانه با بهره گیری از توان و تخصص 23 نفر و با استفاده از به روزترین نرم افزارهای دنیا به صورت 24 ساعته به مردم خدمات ارائه می‌دهد. وی توضیح داد: علاوه براین، به نمایندگی از این سامانه درهر منطقه از شهرداری یک عامل مستقرشده تا مشکلات، درخواست‌ها و شکایات مردمی را به مدیران گزارش کند و پیگیر رسیدگی به این موارد باشد. کولیوند در ادامه با اشاره به تعداد تماس‌های روزانه این مرکز گفت: هر اپراتور این سامانه روزانه به 70 تا 80 تماس پاسخگو می‌دهند. البته این آمار در روزهای بحرانی مثل زمان بارندگی، وزش باد شدید و به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
هر روز چند تماس با سامانه 137 برقرار می‌شود؟
رییس اداره امور اجرایی سامانه 137 شهرداری کرج افزود: به طور میانگین روزانه بین 300 تا 350 تماس با سامانه 137 برقرار می‌شود که در روزهای خاص به 800 مورد هم می‌رسد. وی با اشاره به شیوه ثبت شکایات و درخواست‌های مردمی اظهار کرد: پس از هر تماس تلفنی، اپراتور محل اعلام شده را روی نقشه( با استفاده از جی پی اس) مشخص می‌کند تا امکان رسیدگی به مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم شود. وی با بیان اینکه اپراتورهای سامانه 137 با دقت کافی به مشکلات مردم را ثبت می‌کنند، اضافه کرد: هر تماس مردمی با این سامانه بین سه تا پنج دقیقه طول میکشد و این نشان می‌دهد اپراتورها صرفا به فکر ثبت شنیده‌ها نیستند و به نوعی گوش شنوای مردم برای انتقال مشکلات شهری به مدیران هم به حساب می‌آیند. کولیوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اولویت‌های مردم در تماس با سامانه 137 ابراز کرد: دلایل تماس مردم با این سامانه منطقه به منطقه متفاوت است به همین دلیل نمی‌توان برای همه مناطق نسخه ای یکسان پیچید. به عنوان مثال در یک منطقه وضعیت نامناسب آسفالت مهمترین دغدغه مردم است و در منطقه ای دیگر وجود سگ‌های ولگرد و حیوانات موذی که باید بر اساس همین اولویت‌ها به موضوعات رسیدگی کرد.وی ادامه داد: اما به طور کلی باید گفت بیشترین فراوانی این تماس‌ها به ساخت و سازهای غیرمجاز، سد معبر، وضعیت آسفالت معابر و مزاحمت‌های ناشی از حیوانات موذی در سطح معابرشهر مربوط می‌شود.وی در ادامه با بیان اینکه مدت زمان رسیدگی به شکایات مردم متغیر است، افزود: وقتی شکایت و درخواستی در سامانه ثبت شد، موضوع برای رسیدگی به مسئولان منطقه مورد نظر منعکس و تلاش می‌شود در بازه زمانی سه تا نهایت 20 روز مشکل مرتفع شود. بدیهی است بازه زمانی رسیدگی به مشکل شکستگی درخت با حل معضل آسفالت یک خیابان متفاوت است به همین دلیل ازشهروندان تقاضا می‌شود برای حل مشکلاتی که به نوعی در قالب پروژه‌های عمرانی تعریف می‌شوند صبر بیشتری به خرج دهند.کولیوند توضیح داد: البته در مواقع بحرانی درخواست‌های مردم ثبت نمی‌شود و موضوع با بی سیم از طریق اپراتورها به بخش مربوط اعلام می‌شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن رسیدگی شود.
تعریف 3500 مشکل شهری برای سامانه 137
این مسئول با اشاره به چگونگی ثبت مشکلات در سامانه 137 اضافه کرد: درنرم افزار سامانه 137 شهرداری کرج بیش از 350 مورد از مشکلات شهری تعریف شده و هر بار که شهروندی برای بیان یک یا چند مورد از آنها با سامانه تماس می‌گیرد، اپراتور با یک کلیک نسبت به ثبت آن در منطقه مورد نظراقدام می‌کند.رییس اداره امور اجرایی سامانه 137 شهرداری کرج گفت: البته گاه مواردی پیش می آید که در نرم افزار سامانه تعریف نشده و به نسبت تعداد تماس‌ها به آن اضافه می‌شوند.وی با بیان اینکه سامانه 137 شهرداری کرج به طور مستمر به دنبال ارتقای کیفیت خدمات رسانی است، اظهار کرد: در طول سال این مجموعه از سامانه‌های 137 کلانشهرهای موفق کشور بازدید می‌کند تا با الگو برداری درست از آنها در راستای خدمات رسانی بهتر به شهروندان گام بردارد.
برقراری 75 هزار تماس با سامانه 137 در سال جاری
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به امکان پرداخت قبوض شهرداری از طریق سامانه 137 اشاره کرد و گفت: برای این سامانه امکان پرداخت قبوض عوارض نوسازی، عوارض کسب و پیشه، بهای خدمات مدیریت پسماند و عوارض تابلو تعریف شده و شهروندان می توانند در کوتاه ترین زمان و بدون اتلاف وقت دراین خصوص اقدام کنند.کولیوند ابراز کرد: البته این امکان حدود دو ماه است که برای به روز رسانی متوقف شده ولی ظرف یک ماه آینده مجددا ایجاد خواهد شد.رییس اداره امور اجرایی سامانه 137 شهرداری کرج در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به تعداد تماس‌های برقرار شده با این سامانه در سال جاری گفت: تا پایان شهریور 75 هزار تماس با سامانه 137 شهرداری کرج برقرار شده است.وی ادامه داد: از این تعداد تماس گرفته شده 36 هزار و 299 مورد ثبت شده و مابقی به دلیل اینکه به مواردی به غیر از شهرداری مربوط می‌شد با راهنمایی اپراتورها به حوزه‌های مرتبط ارجاع داده شده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود