4 اردیبهشت 1392
شماره خبر: 24061

ضرورت مدیریت صحیح سامانه فضای مجازی

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

سپیدارآنلاین: معاون فرهنگی و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز بر ضرورت مدیریت صحیح فضای مجازی و به کارگیری آن در جهت ترویج و تبلیغ شاخصه ها و ویژگی های منحصر به فرد دین مبین اسلام تاکید کرد.
وقتی یک تکنولوژی و فناوری به صورت بومی و به مرور زمان در یک جامعه تکمیل شود همه عناصر جامعه به تدریج با همه ابعاد آن آشنا می شوند، اما اگر یک جامعه ای از آن تکنولوژی برای مدت ها دور مانده باشد، به محض وارد کردن آن تکنولوژی به دلیل افزایش بیش از حد تقاضا، گسترش تکنولوژی جدید با سرعت فوق العاده زیاد ظرف مدت زمان کوتاهی انجام می گیرد بدون آنکه عموم جامعه تمرین و آمادگی لازم برای هضم و برخورد صحیح با این تکنولوژی را داشته باشد. اینترنت به عنوان فضایی مجازی و بسیار گسترده در شرایطی وارد کشور ما شد و که به دلیل عدم آمادگی کامل برای فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم در خصوص چرایی و چگونگی استفاده از آن شوک بزرگی را به بدنه فرهنگی کشور وارد شد. استفاده صحیح از اینترنت نیازمند هدفمند کردن ورود به آن است که کاربر بداند چرا و برای برآورد کردن چه نیازی وارد فضای مجازی شده است به واقع می دانیم که اینترنت یک بازار جهانی برای تبادل اطلاعات است یعنی می توان ازاین بازار هم به نحو مطلوب استفاده کرد و هم به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب و وجود محدودیت های اجتماعی و سیاسی تاثیرات منفی و جبران ناپذیری را نیز از آن حاصل کرد. بنابراین یکی از مواردی که در استفاده صحیح از فضای مجازی باید مد نظر قرار گیرد مدیریت صحیح این فضا و هدفمند کردن فعالیت های صورت گرفته در آن، القای احکام و افکار اسلامی و دینی و ترویج سیاست های دینی و فرهنگی کشور است که باید مد نظر قرار گیرد. در خصوص وضعیت موجود بر فضای سایبری و چگونگی مدیریت صحیح آن به منظور استفاده بهینه و سالم از این فضا گفتگویی با حجت الاسلام محمدرضا معینی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی البرز داشتیم.
وضعیت موجود بر فضای مجازی را در حال حاضر چطور ارزیابی می کنید؟
وضعیت موجود بر فضای مجازی یک عبارت کلی است شامل داخل و خارج کشور، اینترنت و فضای مجازی یک ابزار است که باید دید تا چه حد و اندازه ای در به کارگیری این ابزار در القای سیاست های فرهنگی و دینی خود به کاربران موفق بوده ایم. اگر بخواهیم از این باب شرایط فعلی فضای مجازی در داخل کشور خود را برآورد کنیم شاید خیلی شرایط و جو مطلوبی بر این فضا حاکم نباشد که باید در این خصوص مدیریت و فرهنگ سازی خاصی انجام شود.
فرهنگ سازی در فضای مجازی به چه صورت باید انجام شود؟
فرهنگ سازی در فضای مجازی نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم است حالا که این تکنولوژی بدون بسترسازی های فرهنگی وارد کشور شده باید تلاش کنیم تا با مدیریت صحیح آن تحت کنترل فرهنگ و خط مشی های خود درآوریم. یکی از مهمترین عوامل فرهنگ سازی خود وب سایت های اینترنتی هستند که باید ساماندهی شوند و کنترل لازم روی آنها اعمال شود. در حال حاضر قوانین مشخصی برای وب سایت ها و وب نویسان تعریف نشده و همین امر موجب شده تا هر فرد با هر طرز فکر و سطح اطلاعاتی مطالب خود را در این فضا منتشر کند و فضای مجازی را با چالش مواجه کند.
برخی معتقدند که وضع قوانین با جریان آزاد اطلاعات مقابله می کند نظر شما چیست؟
خیر وضع قوانین به هیچ وجه در مقابله با جریان آزاد اطلاعات نیست ولی همانگونه که تمامی امورات دارای قوانین و محدوده هایی است باید دنیای وب نیز دارای قوانین و مقررات خاص خود باشد.
به جز وب سایت ها چه عاملی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود