14 اردیبهشت 1402
شماره خبر: 284064

باغ سیب مهرشهر زخم تبر سال‌های گذشته را از یاد برده است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



۹ سال پیش بیش از ۲ هزار اصله از درخت‌های باغ سیب مهرشهر به صورت شبانه قطع شد تا در بخش زیادی از این باغ واحدهای مسکونی ساخته شود؛ تصمیمی که به مثابه زخم تبر بر پیکر این باغ بود اما با مقاومت برخی مسئولین وقت استان و رسانه‌ها و همراهی مردم و فعالین محیط زیست منتفی شد.
از آن زمان تلاش زیادی برای حفظ و احیا این باغ صورت گرفته و شاید امروز بتوان گفت که باغ سیب مهرشهر زخم تبر سال ۹۳ را فراموش کرده است. در همین خصوص با وحید اسماعیل نیا مدیر باغ سیب مهرشهر کرج درباره آخرین وضعیت این باغ گفت و گو کردیم.اسماعیل نیا با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۵۰ هزار اصله درخت میوه در باغ سیب کرج کاشته شده، اظهار کرد: در گذشته که کاشت درخت به روش سنتی انجام می‌شد، در هر هکتار از باغ سیب حدود ۳۰۰ درخت کاشته می‌شد ولی کم کم با بهره گیری از روش تراکمی و مدرن، تعداد درخت‌ها به حدود ۸۰۰ درخت رسیده است.وی با بیان اینکه امسال حدود ۱۳ هزار اصله درخت در باغ سیب کاشته شده که بخش عمده‌ای از آنها گلابی است، توضیح داد: زمانی که کرج باغشهر بود و آب و هوای ییلاقی داشت، درخت سیب باروری بالایی داشت و کاشت آن هم از لحاظ اقتصادی به صرفه بود.
به دلیل تغییر آب و هوای کرج، کاشت سیب دیگر منطقی نیست
وی با اشاره به اینکه سیب درختی است که برای رشد و باروری به روزهای گرم و شب‌های سرد نیاز دارد، ابراز کرد: به دلیل تغییر آب و هوای کرج در طول چند دهه گذشته، کاشت سیب در کرج دیگر منطقی نیست و زحمت زیادی دارد.اسماعیل نیا ادامه داد: کاشت درختان میوه با هدف بازدهی اقتصادی و فروش محصولات انجام می‌شود و در حال حاضر گلابی بهترین میوه‌ای است که می‌توان در این باغ کاشت.وی تاکید کرد: گلابی درختی پرمحصول است و در مقابل تغییرات آب و هوایی و آفات مقاومت زیادی دارد و همین باعث شده طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از این گونه جایگزین درختان کهنسال و یا آسیب دیده این باغ شود.
گلابی‌های باغ سیب ۴۴ ساله‌اند
مدیر باغ سیب کرج بیان کرد: حدود ۱۵۰ هزار اصله درخت شامل گلابی، سیب، گردو، خرما، گیلاس و ... در باغ سیب کرج کاشته شده که بخشی از گلابی‌های آن از ۴۴ سال تاکنون جایگزین نشده و هنوز هم ثمردهی دارند.وی گفت: درختان میوه اغلب بین ۱۵ تا ۲۰ سال عمر مفید دارند و بعد از آن نهال‌های تازه باید جایگزین درختان پیر شوند ولی واریته و گونه گلابی‌های این باغ به گونه ای بوده که بخش زیادی از آنها هنوز بار می‌دهند.
باغ سیب مهرشهر زخم تبر سال‌های گذشته را از یاد برده است
این مسئول با اشاره به وجه تسمیه باغ سیب توضیح داد: با توجه به اینکه در گذشته بیشتر درختان کاشته شده در قطعات یک و پنج که در معرض دید عموم مردم قرار داشت سیب بود؛ این باغ با این نام معروف شده است ولی در همان زمان هم در قطعات ۲۵ هکتاری درختان دیگری مثل آلود، بادام و گلابی هم کاشته شده بود.
دانشگاه علامه به بخش عمده‌ای از تعهدات خود در قبال باغ سیب عمل کرده است
اسماعیل نیا با بیان اینکه در حال حاضر این باغ ۲۷۲ هکتار وسعت دارد، گفت: حدود ۸۰ هکتار از این باغ در اختیار دانشگاه علامه قرار دارد و بنا بود طبق تعهداتی در این محدوده درختکاری صورت بگیرد که خوشبختانه بخش عمده‌ای از این تعهدات اجرایی شده است.
باغ سیب مهرشهر زخم تبر سال‌های گذشته را از یاد برده است
وی با اشاره به اینکه وضعیت درختان باغ سیب به طور مستمر رصد می‌شود، توضیح داد: جایگزینی درختان آفت دیده و کهنسال، تجهیز قطعات مختلف به سیستم آبیاری قطره‌ای و سمپاشی و هرس بخش عمده‌ای از اقداماتی است که برای حفظ سلامت درختان این باغ صورت می‌گیرد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود