24 مرداد 1402
شماره خبر: 290409

بانوان ورزشکار ایرانی ثابت کردند حجاب محدودیت نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



عرصه‌های بین‌المللی میدانی برای نمایش دین و فرهنگ کشورهای مختلف است و البته حضور زنان در این عرصه‌ها می‌تواند گویای بسیاری از ارزش‌های حاکم بر جامعه باشد؛ یکی از زیباترین و اثرگذارترین این عرصه‌ها، میدان رقابت‌های ورزشی است که زنان محجبه ایرانی توانسته‌اند با حضور مقتدرانه خود در زمینه‌های مختلف، پیام اقتدار استقلال و آزادی زنان مسلمان را به گوش جهانیان برسانند.
طی مصاحبه ای با دو تن از دانش آموزان ورزشکار البرزی که معتقدند حجاب مانع پیشرفت زنان در میادین بین‌المللی نیست، بلکه مسیری برای پیشرفت و نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف است از آنان در رابطه با چالش ها و موقعیت های ارزشمند کسب شده در این مسیر پرسیدیم. هانیه یارم طاقلو دانش آموز دبیرستان فاطمیه ناحیه ۴ کرج، عضو تیم نینجوتسو کمال شهر است که در مسابقه بزرگ عصر جدید نیز شرکت کرده و حائز مقام برتر شده است. وی اظهار داشت: فعالیت ورزشی ام را از سال ۱۳۹۵ با عشق و پشتکار فراوان آغاز کردم و باوجود مشکلات فراوان در این عرصه، هیچ گاه مانع پیشرفت من در زندگی نشد. در سال ۱۳۹۶ وارد رشته نینجستو شدم و در این دوران بارها در مسابقات کشوری شرکت کرده و مدال های زیادی کسب کردم. این دانش آموز ورزشکار البرزی همچنین اضافه کرد: ورزش نینجا در سال های اخیر با استقبال خوبی در کشور روبرو شده است و تقریبا در تمام شهرها به آموزش آن می پردازند و حمایت خوبی از این رشته می شود و شاهد علاقه مند شدن جوانان زیادی در این رشته هستیم. وی شرکت در مسابقه عصر جدید را شروعی برای پیشرفت تیم نینجوتسو دانست و بیان کرد: تجربیات بسیار خوبی در کنار تیم قوی عصر جدید و آقای علیخانی بدست آوردیم و از اینکه با دیگر شرکت کننده ها رقابت میکردیم، لذت میبردیم.
یارم طاقلو با اشاره به دریافت بازخورد های مثبت پس از شرکت در رقابت عصر جدید ادامه داد: افراد زیادی بعد از دیدن ما به ورزش های رزمی علاقه مند شدند و در مجموع ،محبت و شهرت و محبوبیت ازسوی مردم بسیار لذت بخش می باشد و همین موضوع باعث میشود مصمم تر ادامه بدهم.روژین فلاح یکی دیگر از دانش آموزان ورزشکار البرزی و عضو تیم نینجوتسو است و از سال ۱۳۹۶ وارد این رشته شده است و مقام دوم کشوری را نیز در کارنامه خود دارد. وی در توصیف نقش والدین در ترغیب فرزندان به ورزش می گوید: والدین نقش بسیار مهمی در آمادگی بدنی و تشویق بچه‌ها به فعالیت بدنی ایفا می‌کنند. معمولاً آنها بزرگ‌ترین الگو و سرمشق فرزندان‌شان هستند و از آنجا که بچه‌ها از طریق نمونه و مثال مسائل را بهتر درک می‌کنند، والدین باید الگوهای مناسبی برای فرزندان‌شان باشند. این دانش آموز ورزشکار البرزی همچنین بیانگر شد: کمک و هدایت والدین جهت توسعه مهارت‌ها و استراتژی‌های فرزاندانشان در تطبیق با محیط‌های مختلف برای انجام فعالیت های گوناگون بسیار تاثیرگذار است و می تواند در ارتقای فاکتورهای اجتماعی در کنار فاکتورهای جسمانی موثر عمل کند. فلاح با تاکید بر اینکه حجاب زن نه تنها یک محدودیت نیست، بلکه پلی برای رسیدن به موفقیت است خاطرنشان کرد: حجاب مانع پیشرفت من در مسابقات ورزشی نشد .حضور بانوان ایرانی در این رقابت‌ها، با توجه به تفاوت پوشش آنان با دیگر کشورها، بسیار مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از کشـورهای حاضـر در این مسابـقه‌ها با احترام خاصی با این مـوضوع بـرخـورد کردند.در ادامه یارم طاقلو حجاب را بخشی از هویت فرهنگ بانوان ایرانی دانست و اظهار کرد: در میادین مختلف، حجاب هیچ گاه برای من ایجاد مزاحمت و رنج بردن نداشته است؛ من همیشه حجابم را در مسابقات و تمرین ها حفظ میکنم، چه بسا اگر بدون حجاب باشم احساس خوبی نخواهم داشت.وی همچنین با اشاره به تاثیر شاخص بانوان محجبه که در عرصه های بین المللی فعالیت دارند بر همسن و سالان خود، اذعان کرد : موفقیت‌هایی که بانوان کشورمان در رقابت‌های آسیایی، جهانی و المپیک داشته‌اند، بارها چشم جهانیان را به خود خیره کرده و خیلی از آنها سوژه رسانه‌های خارجی بوده‌اند. از طرفی حضور بانوان کشورمان در میادین رقابت با پوشش اسلامی خود باعث شد تا توجه ورزشکاران مسلمان جهان به این حجاب جلب شود و حتی از پوشش بانوان کشورمان الگوبرداری کنند، در این مورد خاص می‌توان به لباس رشته های فوتبال و کاراته اشاره کرد.
اومعتقد است زنانی که سال ها از حضور در رقابت‌های بین‌المللی به خاطر اینکه حجاب ممکن است به آنها آسیب بزند شانس رقابت با ورزشکاران خارجی را نداشتند، حال با حفظ حجاب به موفقیت‌های چشمگیر جهانی دست یافته‌اند.این دو دانش آموز ورزشکار البرزی در پایان تصریح کردند: ورزش یعنی زندگی ، یعنی روحیه سالم، شاد، پرانرژی،قوی و مصمم شدن برای اهداف آینده، رقابت در برابر سختی ها و پشت سر گذاشتن آنهاست؛ بنابراین به طور کلی ورزش یعنی سبک زندگی سالم ؛ روح من نیز با این سبک زنده است و مفتخرانه ادامه خواهم داد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود