23 دی 1392
شماره خبر: 113817

«فرهنگ ایمنی»؛ چشم مسلح برای فرار از دام قاتل نامرئی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

«فرهنگ ایمنی»؛ چشم مسلح برای فرار از دام قاتل نامرئی


در روزهای سرد زمستان که آمار مرگ و میر شهروندان با مرگ خاموش (co) افزایش می یابد، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با صدور اطلاعیه ای ضمن دعوت شهروندان به رعایت نکات ایمنی، توصیه های کارشناسان و انجام مراقبت های لازم را چشم مسلح برای فرار از دام های این قاتل نامرئی دانست.
باشروع فصل سرما و بروز اتفاقات ناخوشایند گازگرفتگی در بین شهروندان وخانواده ها، آشنایی با مرگ خاموش (co) و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص ضروری به شمار می آید.
منوکسید کربن چیست ؟
منوکسید کربن (CO) یا قاتل نامرئی گازی است بدون رنگ و بو که از سوختن ناقص کلیه سوخت های فسیلی مانند ذغال، گاز، چوب، بنزین و .... ایجاد می شود. میل ترکیبی منوکسید کربن با هموگلوبین خون 300 برابر از اکسیژن بیشتر است به همین علت وقتی منوکسید کربن وارد سیستم تنفسی فرد می شود، بلافاصله با گلوبول های قرمز پیوند تشکیل داده و اجازه ترکیب اکسیژن را با آنها نمی دهد در نتیجه اکسیژن به سایر بافتهای بدن مخصوصاً سلسله اعصاب نمی رسد و فرد را فلج می کند و قدرت انجام هر گونه فعالیت از انسان صلب می شود و در نهایت مسمومیت و مرگ را بهمراه خواهد داشت.
راههای تولید منوکسید کربن
سوختن کامل زمانی انجام می شود که اکسیژن کافی وجود داشته باشد، بر همین اساس هوای مورد نیاز دستگاه های گرم کننده باید از خارج محیط تامین شود و گازهای تولید شده ناشی از سوختن مانند گاز کربنیک و منوکسید کربن باید از محیط تخلیه شوند. در وسایل حرارتی دودکش دار در صورتی که دودکش بدون نقص باشد عمل تخلیه دود به خوبی انجام می شود. اما در وسایل حرارتی با شعله روباز یا بدون دودکش مناسب، این شرایط فراهم نیست بنابراین وسایل اکسیژن لازم را برای سوختن از همان محیط می گیرند و طبعاً گازهای مصرفی حاصل از سوختن

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود