3 دی 1392
شماره خبر: 112513

توصیه های ایمنی برای شهروندان درفصل سرما

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

توصیه های ایمنی برای شهروندان درفصل سرما


سازمان آتش نشانی شهرداری کرج در آستانه فرا رسیدن فصل سرد زمستان و تهدیدات خاص این فصل برای شهروندان مجموعه توصیه های ایمنی را منتشر کرده است که مطالعه اش توصیه می شود.
رعایت مسائل ایمنی در فصل سرما از هرگونه حادثه ناخوشایندی جلوگیری خواهد نمود. بنا براین گزارش، نمونه ای ازسئوالات متداول شهروندان در فصل سرما و طریقه صحیح استفاده ازوسایل گرمایشی پاسخ داده میشود:
دریچه کولر در زمستان بسته باشد یا باز؟
در فصل سرما توصیه می‌شود دریچه کولر بسته شود، زیراکانال کولر به علت داشتن ارتفاع و قطر بیشتر نسبت به دودکش ساختمان، عمل دودکشی قوی تری انجام می‌دهد و می‌تواند به عنوان دودکش عمل کند و جریان خروج دود از دودكش به صورت معکوس انجام شود. این عمل به ویژه هنگامی که منافذ ورود هوا به داخل فضای بنا مسدود باشد بهتر و راحت تر صورت می‌گیرد و می‌تواند در حالت جریان معکوس یعنی عمل ورود هوا از دودکش و خروج حرارت و محصولات احتراق از کانال کولر صورت گیرد.
علائم مسمومیت با مونو کسید کربن چیست؟
علائم مسمومیت با منواکسید کربن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلف دیده می‌شود. متاسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می‌کنند. ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه به آنفلوآنزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان می‌دهد؛ سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه كشیدن بیش از حد، كاهش دید از علایم عمومی مسمومیت‌ها است. حالت خواب آلودگی شدید، كسلی، خستگی و كاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌رود. چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری كنند.
آیا استفاده از شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی مناسب است؟
*به علت آنکه عمل احتراق در شومینه در محیط باز صورت می‌گیرد (در درون محفظه نیست) انتشار محصولات احتراق (شامل co و co2) در مقایسه با سایر وسایل گاز سوز با محفظه، بسیار بیشتر است.
*به علت داشتن دمپر دریچه مسدود كننده (دودكش‌) و تنظیم دستی آن، احتمال وقوع خطا و اشتباه زیاد و خطر آفرین است.
*به علت اتلاف انرژی حرارتی بسیار زیاد در مقایسه با دیگر وسایل حرارتی گاز سوز توصیه نمی‌شود.
*به علت آنکه عمل احتراق در شومینه در محیط باز صورت می‌گیرد احتمال بازیگوشی کودکان و بروز آتش‌سوزی بسیار زیاد است.
*توصیه می‌شود از شومینه صرفاً به عنوان تنها وسیله گرمایشی در محیط استفاده نشود زیرا جنبه تزئینی و لوکس آن بر جنبه گرمایشی آن غالب است.
نکته: استفاده از شومینه به مدت کوتاه مدت آنهم در زمان هوشیاری و بیداری اشكال ندارد.
*توصیه می‌شود در مکان‌هایی که از وسایل گازسوز مورد استفاده قرار می‌گیرد جهت بالابردن ضریب ایمنی محل، از سنسور حساس به گاز CO استفاده شود.
علت اصلی سرد شدن دودکش‌های وسایل گازسوز چیست؟ و راهکارهای اصلاح دائم یا موقت آن كدام است؟
علل اصلی سرد شدن دودکش‌ها می‌تواند به شرح ذیل باشد:
*عمدتاً سردی دودکش‌ها در آن دسته از مواردی اتفاق می‌افتد که دودکش بطور اصولی و استاندارد طراحی و نصب نشده باشد و دودکش عملاً امكان تهویه محصولات احتراق را به طور مطلوب نداشته باشد (دودکش‌هایی که از دیوار‌های جانبی و پنجره ساختمان و به صورت غیر اصولی خارج شده‌اند و ارتفاع آنها کمتر از بام ساختمان است)
*در اثر احتراق وسیله گازسوز اکسیژن محیط مصرف می‌شود در صورتی كه منافذ و مجرای ورودی هوا برای سوختن و سیله گازسوز ناکافی باشد عملاً شاهد کمبود اکسیژن در محیط خواهیم بود و فضای اطاق دچار یک نوع فشار منفی در مقایسه با هوای بیرون می‌شود، در این حالت جریان هوا از طریق دودکش از بیرون به داخل اطاق برقرار و دودکش سرد می‌شودكه معنای آن این است که در این حالت محصولات احتراق شامل (co و co2) بطور کامل از محیط خارج نمی‌شوند و بخشی از آن در محیط پخش شده و احتمال خطر برای شهروندان وجوددارد.
*راهکار پیشنهادی در این موارد توصیه به شهروندان برای باز گذاشتن بخشی از درب یا پنجره که در مسیر جریان هوا است وبتواند اکسیژن کافی به محیط برساند.(به عبارتی تعبیه دریچه ثابت ورود هوا – راهکار مناسب)
*در صورتی که پس از گذشت چند دقیقه بازهم دودکش به دلایل مختلف گرم نشود، توصیه می‌شود وسیله گازسوز خاموش شود و متخصصان آن را كاملاً بررسی كنند تا آن موقع می‌توان برای گرم كردن محیط از بخاری برقی استفاده كرد.(راهکار موقت)
*راهکار دائمی آن است که دودکش‌ها بصورت اصولی و استاندارد تا پشت بام منزل اجرا و اکسیژن کافی برای سوخت وسیله گازسوز در محیط تامین شود.
*این احتمال نیز وجود دارد که به علت سردی بیش از حد، سرما از طریق دودکش‌هایی فلزی كه غیر اصولی اجرا شده‌اند به بدنه آن منتقل شود و از طریق هدایت بخش‌هایی از دودکش‌های داخل محیط اطاق را نیز سرد كند که به علت سردی دودکش، گازهای داغ بهمراه محصولات احتراق در اثر برودت دیواره دودکش سرد و عملاً سنگین شده و بصورت مطلوب و اصولی از دودکش خارج نمی‌شود و درصدی از محصولات احتراق در محیط منزل پخش می‌شود، در این حالت نیز می‌توان به شهروندان توصیه كرد با استفاده از عایق‌های مناسب دودکش‌های فلزی خود را پوشش دهند.
*از دیگر عواملی که میتواند منجر به سرد شدن دودکش‌ها شود ایجاد جریان‌های هوای تند (باد) است که بطور مستقیم و غیر مستقیم بر دودکش‌ها وارد و عملاً بر جریان خروج حرارت و محصولات احتراق از دودکش‌ها غالب می‌شود و آن را به داخل محیط بر می‌گرداند.
*راهکار پیشنهادی عبارت است از اجرای صحیح و اصولی دودکش‌ها تا پشت بام و نصب کلاهک H بر روی آن و رعایت فاصله دودکش از دیوارهای جانبی و ارتفاع دودکش حداقل 6/0 متر بالاتر از سطح پشت بام.
اگر کسی دچار گاز گرفتگی شد چه اقداماتی باید انجام داد؟
*فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید.
*یقه پیراهن و كمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم را باز کنید
*درصورت امکان عملیات اكسیژن دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کنید.
*باز نگه داشتن راه‌های تنفسی و تماس با اورژانس در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.
*به یاد داشته باشید که خارج كردن افراد آسیب دیده از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهمترین اقدامات پیشگیرانه محسوب می‌شود.
آیا می‌توان از دودکش شومینه به جای دودکش بخاری استفاده کرد؟
این عمل توصیه نمی‌شود اما درصورت ضرورت با رعایت شرایط ذیل امکان پذیر است:
در صورتی که دودکش شومینه تا پشت بام هدایت شده باشد یعنی دودکش به صورت اصولی طراحی و اجرا شده باشد و محل ورود دودکش بخاری به شومینه کاملاً آببندی شود و رعایت حداقل اتصال و زانویی و شیب رو به بالا، الزامی است. الزاماً، شومینه جمع آوری شود و مورد استفاده قرار نگیرد.
بهتر است برای نصب سنسور اعلام کننده گاز Co در محیط اقدام شود.
آیا استفاده از بخاری‌های بدون دودکش كار درستی است؟

آنچه مسلم است استفاده از بخاری‌های بدون نیاز به دودکش بر اساس رعایت محدودیت‌های محل نصب آن که در استانداردها به آن اشاره و تعریف

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود