17 اسفند 1392
شماره خبر: 118065

موزه تاریخچه تمبر در کتابفروشی قدیمی شهر کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

موزه تاریخچه تمبر در کتابفروشی قدیمی شهر کرج


در گوشه ای از شهر کرج کتابفروشی است که قدمت تاریخ را از جنگ جهانی اول تا دوره قاجار در قاب تصاویر تمبر یک جا گردهم آورده است، این آثار باید در موزه ای اختصاصی نگهداری شود اما این کلکسیون به دلیل بی مهری مسئولان در کنج کتابفروشی قدیمی خاک می خورد و خانه هنر البرز اکنون بهترین مکان برای اختصاص بخشی از فضا به موزه تمبر استان است.
در گوشه ای از شهر کرج، کتابفروشی است قدیمی در پستوی یک ساختمانی فرسوده و روی شیشه این ساختمان قدیمی با رنگ قرمز، درشت حک شده کتابفروشی .... اما این کتابفروشی شبیه بسیاری از کتابفروشی ها نیست که تا به حال به آن پا گذاشته ایم بلکه اینجا یک موزه است. صدای موسیقی سنتی از دور به گوش می رسد و ما را با پله هایی فراوان به دالانی بلند می رساند. مثل عکساخانه های قدیمی که باید پله ها را طی کنی و به کلکسیون عکس ها برسی ... در طول مسیر تابلوهایی از تمبرهای جهان که روی دیوار نصب شده اند شما را فرا می خوانند و گویی قرار است درب گنجینه ای از تاریخ مصور دنیا به رویمان باز شود.
موزه ای تاریخی در دل یک کتابفروشی قدیمی
این کتابفروشی قدیمی و شلوغ است، کتاب ها کیپ تا کیپ هم تا سقف بالا رفته اند و شاید پیدا کردن عناوین مورد نظرمان از قفسه ها کمی مشکل باشد. اما ما برای خرید کتاب به اینجا نیامده ایم و شوق دیدن موزه ما را به اینجا کشیده است. موزه تاریخی از پول و تمبر، گنجینه ای گرانبها در دل یک کتاب فروشی در شهر کرج، قطار زمان اینجا متوقف می شود و زندگی مصوری از جنگ جهانی اول در جهان تا آغاز دوره قاجار ایران در قاب تصاویر تمبر، شما را به دنیایی در تاریخ دعوت می کند.
هدیه ای از آلبوم تمبر جرقه ای در زندگی ام شد
پای صحبت های این کلکسیونر که می نشینی حرف های زیادی برای گفتن دارد. موسوی مجموعه دار این آثار است که از 8 سالگی این کار را آغاز کرده. پشت پیشخوانش می نشیند. از او می خواهم تا قفسه بایگانی ذهن اش را وارسی کند و بگوید چه چیزی انگیزه اش برای جمع آوری این مجموعه ارزشمند شده است. او می گوید در سن 8 سالگی یک آلبوم کوچک با 24 تمبر هدیه گرفت و همین باعث شد تا جمع آوری تمبرها را آغاز کند. آن روزها که مثل امروز پیامک و تلفن معنایی نداشت همین نامه ها بودند که با تمبرهایی که بر رویشان حک می شد پیام آور احوالات فرستندگانشان می شدند. از آن زمان به بعد نزدیکانش تمبرهای پاکت نامه ها را جمع آوری کرده و به او هدیه می دانند و همین انگیزه ای برای جمع آوری بیشتر تمبرها در طول بیش از 30 سال بوده است.
2تمبر پستی از کشورهای ایران و جهان در یک مجموعه بی نظیر
تمبرها و پول هایی از سراسر کشورهای دنیا با قدمت تاریخی گنجینه این مجموعه دار است. آقای موسوی عنوان می کند اول اش فکر نمی کرد که تمام زندگی اش را روی جمع آوری تمبر بگذارد. اول همه چیز شبیه یک بازی بود ولی آرام آرام بخشی از کارش شد و امروز به مجموعه تمبرهایش علاقه ای ویژه دارد. او در حال حاضر 2 میلیون قطعه تمبر پستی از کشورهای جهان را در مجموعه یکجا جمع آوری کرده است و گزافه نیست اگر بگوییم اینجا به واقع یک موزه تاریخی است.
"تمبرها" بی ارزش ترین حافظه تاریخی در

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود