16 اردیبهشت 1393
شماره خبر: 121439

از مدگرایی در کرج تا بدحجابی بانوان در برخی ادارات

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

از مدگرایی در کرج تا بدحجابی بانوان در برخی ادارات


تعدادی از تولیدکنندگان و واردکنندگان پوشاک به بهانه آغاز فصل گرما از غفلت برخی نهادهای متولی سوء استفاده کرده و در حال تشویق جوانان شهر کرج به ویژه دختران برای گرایش به بدحجابی هستند.
این روزها بساط لباس‌های "ضخیم" از ویترین بوتیک‌ها و پاساژها برچیده می‌شود و جای آنها را لباس‌های نازک و کوتاه پر می‌کند تا از این طریق، برخی مشتریان جوان به ویژه خانم‌ها را جذب محصولات خود کنند تا در کنار دستیابی به سود اقتصادی، خواسته یا ناخواسته در مسیری که "تهاجم و شبیخون فرهنگی" نام دارد، کمکی به اندیشه‌پردازان غرب کرده باشند. هرچند در شهر تهران اقدامات موقت و گذرا برای مقابله با عرضه کنندگان لباس‌های نامناسب انجام می‌شود اما در شهر کرج به رغم دغدغه‌های تعدادی از نهادها، متاسفانه مقابله با معضل بدحجابی و آثار سوئی که در پی دارد به فراموشی سپرده شده است. البته به طور قطع بسیاری از جوانان بدون آگاهی وارد این مسیر می‌شوند چراکه از پشت پرده‌ها مطلع نیستند. در این باره حجت‌الاسلام حسن ناصری‌‌پور، دبیرکل انجمن مطالعات خانواده در ایران معتقد است: پوشش‌های نامناسبی که امروز برخی خانم‌ها و حتی آقایان از آنها استفاده می‌کنند یک مد خارجی و وارداتی است و اصلا در فرهنگ و پیشینه کشور ما جا ندارد. وی می افزاید: افرادی که این لباس‌ها را بر تن می‌کنند حتما اطلاع درست و کافی ندارند؛ بنابراین ما به عنوان مسئول یا نهاد فرهنگی و نیز به عنوان دست‌اندرکار وظیفه داریم در برابر این پوشش‌ها و مدهای مهاجم و وارداتی بایستیم؛ البته تصریح می‌کنم که منظور من از ایستادن، به هیچ وجه مقابله یا برخورد با جوان‌ها نیست بلکه منظورم تلاش برای آگاهی بخشی به آنان و نیز اجرای برنامه‌های کارشناسی و معقول به منظور جلب و جذب عموم مردم به استفاده از لباس‌ها، مدها و پوشش‌های اسلامی، ایرانی و مطابق با عرف و شرع است، از سوی دیگر از آنجا که برخی نهادهای فرهنگی در زمینه تولید لباس مناسب فعالیت خاصی نکرده‌اند بنابراین جامعه ارضا نشده است.
ناجا چاره‌ای جز اقدام ندارد؛ برخی نهادها غافل هستند
از اظهارات دبیرکل انجمن مطالعات خانواده در ایران می‌توان نتیجه گرفت که کار فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف در اولویت نخست قرار دارد؛ اما آیا این می‌تواند بهانه خوبی برای رها کردن جامعه به حال خود باشد و آیا این توجیه که باید کار فرهنگی انجام دهیم، می‌تواند مانع اقدامات و برنامه‌های موقت و روزمره برای ارتقای سطح حجاب در جامعه شود؟!
حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور اینگونه ادامه می‌دهد: جوانان در شرایط فعلی تنها نیروی انتظامی را در زمینه ارتقای عفاف و حجاب می شناسند و البته گاهی نیز معتقدند که برخورد خوبی با آنها نمی‌شود. ناصری پور بیان می‌کند: چرا جوان ما چنین تصوری دارد؟! چراکه متاسفانه آخرین نقطه برخورد، ناجا است که در میان کم‌کاری، غفلت یا غیاب دستگاه‌ها و نهادهای دیگر (از خانواده گرفته تا آموزش و پرورش و ...) به میدان آمده است. وی می افزاید: بالاخره مسئولیت ناجا برقرای آرامش و امنیت و صیانت از اعتقادات و حقوق فرهنگی و اجتماعی تمام جامعه است؛ بنابراین گاه ناگزیر از برخورد بوده ولی به هر حال، این نهاد دلسوز و زحمتکش نمی تواند مانند برخی نهادها با بی‌تفاوتی از کنار این موضوع عبور کند. دبیرکل انجمن مطالعات خانواده در ایران اعتقاد دارد: در شرایط امروزی بسیاری از نهادهایی که بر اساس قانون دارای وظایف تعریف شده هستند دست روی دست گذاشته‌اند بنابراین ناجا مجبور به برخورد می‌شود و زمانی هم که برخورد می‌کند فریاد برخی‌ها بلند می‌شود. ناصری پور گفت: بنابراین اقدامات نیروی انتظامی در چارچوب قانون است و چنانچه این دستگاه در مواردی از جمله برای ارتقای امنیت اخلاقی در شهر کرج وارد عمل شود نمی‌توان بر آن خرده گرفت. وی می افزاید: اما نهادهای دیگر مطابق قانون باید در کنار نیروی انتظامی قرار گیرند و به وظایف خود در حوزه‌های فرهنگ‌سازی، آموزش عمومی، مقابله با عرضه و ورود لباس‌های نامناسب و غیرعرف یا حتی مجازات متخلفان عمل کنند. دبیرکل انجمن مطالعات خانواده در ایران افزود: افکار عمومی و عامه مردم نیز همین انتظار را از نهادها و دستگاه‌های مسئول و متولی دارند چرا که امروزه تربیت فرزندان و جوانان، نحوه رفتار و پوشش آنها یکی از مهمترین دغدغه‌های بیشتر خانواده‌ها است. شهر کرج این روزها به خاطر سهل‌انگاری برخی نهادها در نظارت بر واردات لباس‌های نامناسب و نیز عدم برخورد قاطع با گردانندگان و افراد پشت پرده این ماجرا، شاهد شکل‌گیری جریانی مرموز برای اغفال پسران و دختران جوان است.
یک

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود