24 خرداد 1393
شماره خبر: 123860

مشکلات ترافیک ورودی کرج به آزادراه بی اعتباری ختم می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

مشکلات ترافیک ورودی کرج به آزادراه بی اعتباری ختم می‌شود


وضعیت معارضان و بحث تامین اعتبار فازهای اجرا نشده پروژه همت، حجم بالای ترافیک ورودی های کرج و آلودگی ناشی از این مشکل همه و همه به کمبود اعتبار ختم شده و بسیاری از پروژه های مرتبط با این معضل از جمله مهمترین آن یعنی تعریض پل فردیس به عنوان یکی از گلوگاههای ترافیک در دستور کار مسئولان قرار گرفته است، و ..
طبق گفته مسئولان این پروژه در مرحله مطالعه و بررسی است که پس از طی کردن 3 فاز مطالعاتی و تخصیص اعتبار به مرحله اجرا در آید. حجم بالای ترافیک محور تهران – کرج – قزوین به مشکلی بزرگ تبدیل شده است، هنگام غروب با وجود حجم بالای ترافیک لاین اضطراری این اتوبان هم توسط خودروها اشغال می شود و عملا هیچگونه راهی برای خلاصی از ترافیک وجود ندارد و به ناچار باید ساعت ها در ترافیک بمانند حال نکته در اینجاست که گره های کور ترافیکی این محور فقط به مدد برنامه ریزی درست و اختصاص اعتبار ویژه باز می شود. حجم بالای ترافیک در اتوبان تهران - کرج – قزوین مربوط به محدوده پل فردیس و کلاک است، تعریض این محدوده از اتوبان قطعه ای از پازل حل معمای ترافیک ورودی کلانشهر کرج است.
محور تهران - کرج - قزوین در محدوده استان البرز 9 خروجی دارد
بسیاری از کارشناسان معتقدند حصار کشی مرتفع بین دو باند اتوبان، اصلاح هندسی تقاطع های غیراستاندارد، اتصال این اتوبان به سایر مسیرها، دو طبقه شدن، ایجاد اتوبان موازی و ... راه های برطرف کردن ترافیک در این محور است ولی نباید این مسئله مهم را از خاطر دور کرد که همه این پیشنهادها به زمان و تخصیص اعتبار نیازمند است ولی متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مشکلات این محور به آزادراه بی اعتباری ختم می شود. یکی دیگر از مشکلات که بسیاری از رانندگان را سردرگم می کند کمبود خروجی در این اتوبان است به طوری که اگر به اشتباه از مسیر مورد نظر رد شوند مجبور به طی مسافت زیادی هستند که خود این موضوع به مسئله ترافیک دامن می زند. در همین خصوص مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی البرز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محور کرج – تهران عوارضی ندارد، چرا خروجی ها جوابگوی مردم برای عبور از این اتوبان نیست، اظهار داشت: آزاد راه تعریف خاص خود را دارد یعنی راهی است که کلیه انشعابات باید به صورت غیر همسطح باشد. حیدر نوروزی در ادامه تاکید کرد: محور تهران – کرج – قزوین در محدوده استان البرز 9 خروجی مانند خروجی کلاک، فردیس تقاطع مربوط به امام زاده طاهر و ... دارد.
وضعیت ترافیک درون و برون شهری کلانشهر کرج در حال مطالعه و بررسی است
وی در جواب به سوال دیگری مبنی بر اینکه به عنوان متولی راههای استان به نظر شما تعداد خروجی ها و ورودی های اتوبان استاندارد است یا نه، بیان کرد: اجرای پروژه های ملی مربوط به راهها به 2 صورت انجام می شود یا از طریق ملی یا از طریق استانی، و مرجع جواب دهنده به این پرسش معاونت ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است. وی در ادامه با اشاره به وضعیت ترافیک برون و دورن شهری در البرز، تصریح کرد: در حال حاضر ترکیب ترافیک برون شهری و درون شهری توسط یک تیم مشاوره در حال مطالعه و بررسی است تا با ارائه راهکار معضل ترافیک این محدوده حل شود.
ورودی کرج از سمت تهران - کلاک
این مسئول در جواب سوال دیگر مبنی بر اینکه وضعیت تعریض پل فردیس در چه مرحله ای است، خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه های عمرانی ابتدا مطالعات انجام می شود بعد از مطالعه و بررسی برای تخصیص اعتبار باید کمیته 215 اخذ شود و پس از اخذ کمیته 215 ردیف دریافت می کند و مراحل اجرایی پروژه آغاز می شود.
اجرای حفاظ نیوجرسی محور تهران - کرج - قزوین کاهش تصادفات را در پی دارد
نوروزی یادآور شد: پروژهای عمرانی در البرز این پروسه را طی می کنند، پروژه تعریض پل فردیس در مرحله مطالعه است و این مرحله 3 فاز را باید طی کند، بسته به نوع پروژه مطالعه در ابعاد مختلف تعریف می شود. وی افزود: در هر مرحله از مطالعه، کمیسیون تشکیل و مصوبات تصویب می شود مصوبات به فاز بعدی ابلاغ می شود. وی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه های مربوط به این محدوده از آزاد راه که در حوزه استحفاظی البرز است، گفت: پایان سال گذشته پس از تائید مناقصه اجرای حفاظ بلوک مفصلی "نیوجرسی" محور تهران – کرج - قزوین از سوی شورای عالی فنی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای ايمن سازي آزاد راه تهران - کرج - قزوين اعتباری بالغ بر 170 میلیارد ریال در نظر گرفته شد.
اتوبان همت
نوروزی در پایان اظهار داشت: عقد قرارداد این مناقضه با پيمانكار مربوطه انجام و از ابتداي امسال كار اجرایی این پروژه شروع شده است که کاهش تصادفات جاده ای در این محور با اجرای کامل این پروژه را شاهد خواهیم بود. در ادامه مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی البرز در جواب سوال مبنی بر اینکه پروژه بزرگراه همت از جمله پروژه‌هايي است که قرار است بار ترافيک مسير تهران - کرج را کاهش دهد، وضعیت این پروژه به چه گونه ای است؟ اعلام کرد: طول کل پروژه همت 13 و نیم کیلومتر است که فاز اول این پروژه به طول 5 و نیم کیلومتر به بهره برداری رسیده است و فاز دوم این پروژه به طول 3 کیلومتر تا شهرک جهان نما است که با توجه به معارضان و تخصیص اعتبار امیدواریم تا شروع زمستان به بهره برداری برسد. افشین پیرنون در ادامه افزود: فاز سوم این پروژه 5 کیلومتر است که از داخل شهر کرج خواهد گذشت و مسیر شهرک المهدی و خلج آباد و میدان امام حسین را طی خواهد کرد. این مسئول تصریح کرد: این پروژه به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اجرامی شود و کارفرمای این پروژه معاونت ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است و مباحث اعتباری پروژه همت توسط این شرکت پیگیری می شود. پیرنون یادآور شد: اعتبارات فاز دوم این پروژه تامین شده است و اگر با سرعت به پیش رود تا 31 آذرماه امسال به بهره برداری می رسد.
فاز سوم پروژه همت یعنی رینگ شمالی و جنوبی مستلزم رفع معارضان و تامین اعتبار است
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی البرز در جواب سوال مبنی بر اینکه بارزترین معارض این پروژه کدام است، اعلام کرد: پایه های خطوط انتقال برق فوق توزیع و فشار متوسط است که با توجه حساسیت و سختی موضوع زمان خواهد برد، مکاتبات با شرکت توزیع برق استان تهران انجام شده است و موافقت های اولیه اتخاذ شده است و پروسه اجرایی در دست اجرا است. پیرنون یادآور شد: علاوه بر پایایه های خطوط انتقال برق فوق توزیع، معارض اصلی دیگر این پروژه ورزشگاه کارگران است، جلسات متعددی با حضور نمایندگان مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، استاندار و معاون عمرانی استاندار برگزار شده است ولی متاسفانه با اداره کار به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم و اراضی این باشگاه حدود 1 هزار و 100 متر از طول مسیر این پروژه را تحت تاثیر قرار داده است. وی در رابطه با فاز سوم پروژه همت که شامل رینگ شمالی و جنوبی می شود، اظهار داشت: رینگ شمالی معارض کمتری نسبت به رینگ جنوبی دارد، و رینگ جنوبی به عنوان کمربند جنوبی کرج محسوب می شود ولی در حال حاضر اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان کارفرما اتمام پروژه همت و ادامه این پروژه تا کرج است. پیرنون ادامه داد: فاز سوم پروژه همت یعنی رینگ شمالی و جنوبی مستلزم موارد، بحث تملک اراضی، رفع معارضین و تامین اعتبار است، این در صورتی است که در رینگ جنوبی کرج اراضی و معارضان زیادی وجود دارد. وی گفت: مطالعات و پلان گذاری اولیه فاز سوم انجام شده است، ولی به علت گستردگی این پروژه نقشه ها و مسیر عبوری تا زمان قطعی نشدن و تامین اعتبارات لازم به علت تبعات درج پیدا نمی کند. گفتنی است؛ تلاش برای ارتباط با معاونت ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای کسب اطلاعات در رابطه با مشکلات ترافیکی ناشی از تعداد کم خروجی های آزادراه تهران -کرج - قزوین نتیجه ای نداشت، و این موضوع در گزارش های بعدی پیگیری خواهد شد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود