آثار معنوی و جسمانی روزه
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
روزه اثرات مختلف و فراوانی بر روی روزه دار می گذارد که از مهم ترین آنها تاثیر تربیتی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی است.
دراین گزارش تلاش شده تا به اختصار برخی آثار روزه داری در ابعاد مختلف از نگاه دینی و علمی تشریح شود.
آثار تربیتی روزه
روزه دارای از نظر مادی و معنوی آثار زیادی بروجود انسان میگذارد، که از همه مهمتر ˈبعد اخلاقیˈ و فلسفه تربیتی آن است. از فوائد مهم روزه این است که روح انسان را ˈتلطیفˈ، و اراده او را ˈقویˈ، و غریزه را ˈتعدیلˈ می کند. روزهدار باید در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی از غذا و آب و همچنین لذت جنسی چشم بپوشد و ثابت کند او همچون حیوان در بند اصطبل و علف نیست، او میتواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد، و بر هوسها و شهوات خود مسلط شود. در حقیقت، بزرگترین فلسفه روزه همین اثر روحانی و معنوی آن است، انسانی که انواع غذاها و نوشابهها را در اختیار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن ها میرود همانند درختانی است که در پناه دیوارهای باغ بر لب نهرهامیرویند، این درختان نازپرورده، بسیار کممقاومت و کمدوام، اگر چند روزی آب از پای آنها قطع شود پژمرده میشوند و میخشکند. اما درختانی که از لابلای صخرهها در دل کوهها و بیابانها میرویند و نوازشگر شاخههایشان از همان طفولیت طوفانهای سخت، و آفتاب سوزان و سرمای زمستان است و با انواع محرومیتها دست به گریبانند، محکم و با دوام و پر استقامت و سختکوش و سختجانند!. روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام میدهد و با محدودیتهای موقت به او مقاومت، قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت میبخشد و چون غرائز سرکش را کنترل میکند، بر قلب انسان نور و صفا میپاشد. خلاصه، روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقی داده و به جهان فرشتگان صعود میدهد، جمله لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون: ˈباشد پرهیزگار شویدˈ اشاره به همه این حقایق است و نیز حدیث معروف: الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّار: ˈروزه سپری است در برابر آتش دوزخˈ اشاره به همین موضوع است. در حدیث دیگری ازحضرت علی (ع ) میخوانیم: از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدند: چه کنیم شیطان از ما دور شود؟ فرمود: الصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ، وَ الصَّدَقَةُ تَکْسِرُ ظَهْرَهُ، وَ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْمُواظَبَةُ عَلَی الْعَمَلِ الصَّالِحِ یَقْطَعُ دابِرَهُ، وَ الإِسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَتِینَهُ: ˈروزه روی شیطان را سیاه میکند و انفاق در راه خدا پشت او را میشکند و دوست داشتن به خاطر خدا و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع میکند و استغفار رگ قلب او را میبردˈ!. در «نهج البلاغه» به هنگامی که امیر مؤمنان علی علیه السلام فلسفه عبادات را بیان میکند، به روزه که میرسد چنین میفرماید: ... وَ الصِّیامَ ابْتِلاءً لإِخْلاصِ الْخَلْق: ˈخداوند روزه را از این جهت تشریع فرموده که روح اخلاص در مردم پرورش یابدˈ!. «2»و نیز در حدیث دیگری از پیامبر صلی الله علیه و آله میخوانیم: إِنَّ لِلْجَنَّةِ باباً یُدْعَی الرَّیَّانُ لایَدْخُلُ فِیْها إِلَاّ الصَّائِمُونَ: «بهشت دری دارد به نام ریان (سیراب شده) که تنها روزهداران از آن وارد میشوند». «3»مرحوم ˈصدوقˈ در ˈمعانی الاخبارˈ در شرح این حدیث مینویسد:انتخاب این نام برای این درِ بهشت، به خاطر آن است که بیشترین زحمت روزهدار از ناحیه عطش است، هنگامی که روزهداران از این در وارد میشوند چنان سیراب میشوند که بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد.
اثرات اجتماعی روزه
روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است، با انجام این دستور مذهبی، افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در مییابند و هم با صرفهجویی در غذای شبانه روزی خود میتوانند به کمک آنها بشتابند. البته ممکن است با توصیف حال گرسنگان و محرومان، سیران را متوجه حال گرسنگان ساخت، ولی اگر این مسأله جنبه حسی و عینی به خود بگیرد اثر دیگری دارد، روزه به این موضوع مهم اجتماعی رنگ حسی میدهد، لذا در حدیث معروفی از امام صادق علیه السلام نقل شده که ˈهشام بن حکمˈ از علت تشریع روزه پرسید، امام علیه السلام فرمود: إِنَّما فَرَضَ اللَّهُ الصِّیامَ لِیَسْتَوِیَ بِهِ الْغَنِیُّ وَ الْفَقِیرُ وَ ذلِکَ أَنَّ الْغَنِیَّ لَمْیَکُنْ لِیَجِدَ مَسَّ الْجُوعِ فَیَرْحَمَ الْفَقِیرَ لِا نَّ الْغَنِیَّ کُلَّما أَرادَ شَیْئاً قَدَرَ عَلَیْهِ فَأَرَادَ اللَّهُ تَعالی أَنْ یُسَوِّیَ بَیْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ یُذِیقَ الْغَنِیَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الأَلَمِ لِیَرِقَّ عَلَی الضَّعِیفِ وَ یَرْحَمَ الْجائِعَ: ˈروزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات بر قرار گردد، و این به خاطر آن است که غنی، طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند؛ چرا که اغنیاء بطورمعمول هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا میخواهد میان بندگان خود مساوات باشد و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیاء بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند». راستی اگر کشورهای ثروتمند جهان چند روز را در سال روزه بدارند و طعم گرسنگی را بچشند، باز هم این همه گرسنه در جهان وجود خواهد داشت؟!
اثر بهداشتی و درمانی روزه
در طب امروز و همچنین طب قدیم، اثر معجزآسای ˈامساکˈ در درمان انواع بیماریها به اثبات رسیده و قابل انکار نیست. کمتر طبیبی است که در نوشتههای خود اشارهای به این حقیقت نکرده باشد؛ زیرا میدانیم عامل بسیاریاز بیماریها زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است، چون مواد اضافی، جذب نشده به صورت چربیهای مزاحم در نقاط مختلف بدن یا چربی و قند اضافی در خون باقی میماند، این مواد اضافی در لابلای عضلات بدن در واقع لجن زارهای متعفنی برای پرورش انواع میکروبهای بیماریهای عفونی است و در این حال، بهترین راه برای مبارزه با این بیماریها نابود کردن این لجنزارها از طریق امساک و روزه است. روزه زبالهها و مواد اضافی و جذب نشده بدن را میسوزاند و درواقع بدن راˈخانه تکانیˈ میکند. به علاوه یک نوع استراحتِ قابل ملاحظه برای دستگاههای گوارشی و عامل مؤثری برای سرویس کردن آنها است و با توجه به این که این دستگاه از حساسترین دستگاههای بدن است و در تمام سال به طور دائم مشغول کار است، این استراحت برای آنها نهایت لزوم را دارد. بدیهی است، شخص روزهدار، طبق دستور اسلام به هنگام ˈافطارˈ و ˈسحرˈ نباید در غذا افراط و زیاده روی کند، تا از این اثر بهداشتی نتیجه کامل بگیرد، در غیر این صورت ممکن است نتیجه بر عکس شود. الکسی سوفورین دانشمند روسی در کتاب خود نویسد: «درمان از طریق روزه، فایده ویژهای برای درمان کم خونی، ضعف رودهها التهاب بسیط و مزمن، دملهای خارجی و داخلی، سل، اسکلیروز، روماتیسم، نقرس، استسقاء، نوراستنی، عِرْق النساء، خراز (ریختگی پوست)، بیماریهای چشم، مرض قند، بیماریهای جلدی، بیماریهای کلیه، کبد و بیماریهای دیگر دارد. معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماریهای فوق ندارد، بلکه بیماریهایی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلولهای جسم آمیختهشده، همانند: سرطان، سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا میبخشد»!. در حدیث معروفی، پیغمبر صلی الله علیه و آله اسلام میفرماید: صُومُوا تَصِحُّوا: «روزه بگیرید، سالم می شوید». در حدیث معروف دیگری از پیامبر اسلام (ص ) می فرماید: المِعْدَةُ بَیْتُ کُلِّ داءٍ وَ الْحِمْیَةُ رَأْس کُلِّ دَواءٍ: ˈمعده خانه تمام دردها است و امساک بالاترین داروهاˈ! حجت الاسلام قادر محمدی امام جمعه چهارباغ
منبع ایرنا