12 شهریور 1393
شماره خبر: 128611

باغ سیب؛باغی که معیار وسعتش هکتار و محصول نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

باغ سیب؛باغی که معیار وسعتش هکتار و محصول نیست


باغ سیب تنها مظهر به بار نشستن میوه های بهشتی نیست؛ که خانه یک عمر هوای تنفس ماست که پالوده اش کرده از ناپاکی و آراسته اش کرده به طراوت و سرسبزی. این باغ تنها به هکتار وسیع نیست، که از حیث محصولِ اتمسفر و اکسیژنش، حتی بیش از بار سیبش وسعت دارد.
سیب بهانه حوا بود برای هبوط به زمین تا مسیر تحولی را برای آدمی رقم بزند که خداوند برایش مقدر کرده بود؛ سیب میوه ای است بهشتی، آینه ای از طبیعت و سلامتی... و باغ سیب یعنی سبد سبد تنفس سلامتی و قرار گرفتن در گهواره ای که رشد کودک درونش با طراوت همراه است، نه خمودگی و کسالت یا نا استواری برابر بادهای پاییزی.
سیب طعم لذیذ مهربانی است و مهرشهر کرج مهربان ترین شهر این کلانشهر با مردمی بوده است که روزگاران دراز در دل او سر به بالش آرامش نهاده اند و باز روز تن به تلاش و کوشش سپرده اند؛ و در این هنگامه که باغ سیب در تن این شهر پر مهر یله داده، اهالی البرز باید قدرش را شناخته و جانش را از شر هر نوع آفت حفظ کنند. نوروز امسال وقتی تن باغ مجروح دست های نامحرم شد ناگهان گهواره آرامش شهر به رعشه افتاد و دست زمین برای امضای امانتداری ساکنانش لرزید. قطع 2 هزار اصله درخت از وجود این باغ که جز مهر به ساکنانش نبخشیده بود به یکباره غوغا به پا کرد و شهردار کرج و به تبع آن سازمان پارک ها و فضای سبز را بر آن داشت تا با جدیت پی گیر مسئله شوند.
فال نیک مدیریت شهری برای باغ سیب
شورای اسلامی شهر نیز با پی گیری مستمر اعضا از مراجع ذیصلاح گامی مهم در بازگشت حق تنفس پاک شهروندان برداشت و در ادامه تلاش دیگر مسئولان استان و شهر نیز به کمک مدیریت شهری آمد تا باغ سیب مهرشهر به این دستگاه خدمات رسان تحویل داده شود. شهردار کرج احراز این صلاحیت را در حالی به فال نیک گرفت که وعده ساخت و ایجاد بزرگترین پارک ملی را نیز در کنار آن به شهروندان داد و از آنها خواست با حمایت همه جانبه خود از فضای سبز، کمربند سبز شهر کرج را به دور اندام سلامت شهروندان محکم تر بسته و بند تعلقات همشهریان به درختان و سرسبزی این نقطه از جغرافیای کشور را مستحکم کنند. طبق این وعده شهردار مساحت تحت اختیار شهرداری که شامل 200 هکتار از اراضی موجود در حد فاصل بلوار ارم تا ادامه چهارباندی در این باغ می شود با تدبیر مدیریت شهری کرج محل اجرای طرح های گوناگون و کارشناسی شده تفریحی خواهد شد تا این فضای بکر و طبیعی به موقعیتی تفریحی و تفرجگاهی برای استفاده مضاعف شهروندان تبدیل شود. مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری کرج در این خصوص گفت: طبق توافقات صورت گرفته حدود 200 هکتار از اراضی مشجع باغ حد فاصل بلوار ارم تا ادامه چهارباندی و بلوار دانش با کاربری فضای سبز در اختیار شهرداری قرار گرفته است. این اگرچه بخش مهمی از اثرگذاری این باغ است اما نباید نادیده بگیریم روزهای بهاری را که از کنار حجم وسیع درختان این باغ گذر کرده و شکوفه های سیب خیال مان را تا لحظاتی چند به بازی می گیرد. آن دمی که چشم های مان محو سبزی و طراوت باغ شده و وجودمان پر می شود از شکر خالق سیب های سلامت و سرزندگی... بر این اساس سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج که متولی نگهداری از فضای سبز و مجری قانون حفظ باغات است، مسئولیت صیانت از جایگاه و سبزینگی این باغ را به عهده خواهد داشت تا به ثمر نشستن نخستین پارک ملی طبیعی شهر را در محیطی زیبا و فرحبخش تجربه کنیم و از این امکان برای جذب گردشگر و توسعه فضاهای گردشگری و سیاحتی در شهر بهره بگیریم.
امید که دست حمایت مسئولان و شهروندان که صاحبان اصلی این باغ به شمار می آیند هرگز از تنه درختان این باغ جدا نشود...

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود