23 آذر 1393
شماره خبر: 133544

سپری شدن زمانی طولانی برای کوتاه شدن یک راه درالبرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

 سپری شدن زمانی طولانی برای کوتاه شدن یک راه درالبرز


راه 31 کیلومتری هشتگرد – طالقان در استان البرز، پروژه ای کوهستانی که درسال 69 پس از پشت سرگذاشتن طرح مطالعاتی، کلنگ آن به زمین خورد، با تولد چند نسل هنوز امیدی به صاف شدن یا گشایش آن نیست.
طالقانی ها که دراوج قله های سربه فلک کشیده البرز جنوبی بیشتر زمستان ها گرفتار برف و کولاک می شوند و اگر کسی هم بیمار یا حادثه ای دچار شود مددکاری حاذق درمحل نیست با این وضعیت امید به بلدوزرهایی بسته اند که خود درنیمه راه گرفتار شده اند. سال 87 بود که مسوولان با آوردن تعدادی ماشین های راهداری به این مسیر کوهستانی، بارقه امید در دل طالقانی ها کاشتند و برای گشایش جاده جدید در کمترین زمان وعده ها دادند، حتی پا را از این هم فراتر گذاشتند و احداث جاده سبز بین طالقان - تنکابن در شمال کشور را به این مردم قله نشین نوید دادند. آمدن این ماشین های غول آسا و مته های حفار نه تنها طالقانی ها ، بلکه گردشگران تهرانی و کرجی را هم به وجد آورد و دیدن مناظر زیبای طالقان و حتی بین این منطقه و شمال کشور، آن هم در مسیری کم خطرتراز جاده کرج - چالوس آرزویی دیگر در دل مردم کاشت. بلدوزرها آمدنشان با آیینی همراه بود و هرچند نعره خشن آن ها در دل طبیعت بکر و زیبای منطقه خوشایند نبود اما ارزش آن را داشت که مردمانی پس از سالها محرومیت بتوانند به امکانات شهری کرج و تهران دسترسی پیدا کنند و چشم گردشگران را به دیدن شاهکار دیگری از طبیعت خیره نماید. آنطور که مردم و شاهدان عینی می گویند: این نعره ها هر روز کمتر و کمتر شد و بودجه قطره ای ، کوهستان را به خوابگاهشان تبدیل کرد لیکن هراز چند گاهی با تزریق اندک اعتباری روشن و خاموش می شوند و چند قطعه سنگ و مقداری خاک جابجا می کنند. به هرحال ، سال ها یکی پس از دیگری می گذرد و طالقانی ها و گردشگران همچنان با خطرهای جاده طولانی و قدیمی دست و پنجه نرم می کنند، جاده ای که در روزهای تعطیل نه تنها مفر نیست بلکه ترافیکش ازغل و زنجیرهم بدتر است. این آب و هوا و طبیعت زیبا آن هم درنبود یک جاده مناسب و امکانات بهداشتی درمانی، کار دست طالقانی ها داده و سبب شده تا فراریان از دود و دم تهران و کرج به آنجا پناه بیاورند که البته رفت وآمد هم برای میهمان وهم میزبان به این آسانی نیست. به هرحال قرار است با احداث جاده جدید هشتگرد - طالقان علاوه بر ایجاد یک راه دسترسی ایمن و مناسب، فاصله بین طالقان تا کرج 60 کیلومتر کاهش یابد ، فاصله ای که اکنون حدود یکصد کیلومتر است. تاخیر در اتمام این پروژه مهم سبب گلایه مندی مردم طالقان از مسوولان شده است ،تاجاییکه 'سید عظیم اسحاقی'،از ساکنان شهرستان طالقان می گوید: درزمان شروع این پروژه بسیاری جوان بودند، اکنون گرد پیری بر صورتشان نشسته و آرزو دارند روزی از جاده جدید گذر کنند. وی جمعیت شهرستان طالقان را به علت نبود امکانات و سردسیر بودن فصلی و شناور ذکر کرد و افزود: از سال 87 که احداث راه هشتگرد – طالقان وارد مرحله جدیدی شد، جمعیت ساکن آن بیشتر شد لیکن اگر این پروژه در کمترین زمان به نتیجه نرسد، ساکنان آن به ویژه روستاییان رایی شهرها می شوند. 'کبری رزاقی' ساکن روستای هرنج از بخش میان طالقان نیز که از نبود امکانات درمانی درطالقان حتی یک بیمارستان گلایه مند است، گفت: احداث راه جدید هشتگرد - طالقان ، مسیر طولانی دوساعته طالقان – کرج را به یک ساعت کاهش می دهد. وی افزود: اغلب ساکنان شهرستان طالقان به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند و امکان سکونت در سایر شهرها و شهرستانهای استان البرز را ندارند بنابراین با احداث این راه بار سنگینی از دلواپسی ها از نبود امکانات رفاهی از روی دوش مردم برداشته می شود . برخی از کارمندان دستگاه های اجرایی شهرستان طالقان نیز که در کرج سکونت دارند، احداث جاده جدید را گام موثر در کاهش اتلاف وقت کارمندان دانستند . دبیرشورای ترافیک استان البرز دراین باره گفت: بخشی از راه فعلی شهرستان طالقان در استان قزوین قرار دارد و برای بهسازی و نگهداری آن باید با این استان هماهنگ شود که از جمله مشکلات دراین زمینه بشمارمی رود. 'مجتبی عسگری' افزود: طول مسیر پروژه جدید راه هشتگرد – طالقان 31 کیلومتر است که در سه قطعه (فاز) در دست احداث قرار دارد. وی با اشاره به اینکه قطعه اول این مسیر به طول 15 کیلومتراز طالقان تا دهانه تونل است ادامه داد: تونل به طول 960 متر قطعه دوم این مسیر محسوب می شود. عسگری خاطرنشان کرد: قطعه سوم درشهرستان ساوجبلاغ واقع شده که این قطعه نیز به دهانه جنوبی تونل متصل می شود و به طول 15 کیلومتر است.
این مسوول اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اینکه فرایند احداث تونل با مشکل مواجه شده راه دسترسی نیزدرمجاورت تونل به طول هفت کیلومتر درحال احداث است. وی اظهار کرد: تاکنون 70 درصد قطعات یک و سه خاکبرداری شده است لیکن هنوز اقدام اساسی برای حفاری تونل این مسیر (قطعه دوم جاده ) انجام نشده است. دبیرشورای ترافیک استان البرز خاطرنشان کرد:برای احداث و تکمیل پروژه هشتگرد - طالقان بالغ بر 600 میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات ملی نیاز است. وی گفت: تاکنون مبلغ 350 میلیارد ریال صرف اجرای پروژه مذکور شده است. فرماندار طالقان نیز احداث راه هشتگرد – طالقان را گامی موثر برای جذب سرمایه گذار دراین شهرستان خواند و اظهار داشت: با احداث این راه، شاهد شکوفایی صنایع غیرآلاینده در شهرستان توریستی طالقان خواهیم بود. 'کورش لهراسبی'افزود: اکنون یکی از مشکلات این شهرستان برای جذب سرمایه گذار نبود دو بستر مناسب گازشهری و راه است که به علت سرمای سخت زمستان دراین شهرستان کوهستانی باید بصورت جدی مورد توجه مسوولان استانی قرار گیرد . وی خاطرنشان کرد: بسیاری از سرمایه گذاران برای راه اندازی پیست اسکی و مناطق گردشگری به این شهرستان مراجعه می کنند اما با مشکل راه و گاز شهری مواجه هستند. لهراسبی با بیان اینکه درفصول تابستان بصورت هفتگی 30 هزار گردشگر از منابع طبیعی طالقان بهره مند می شوند، گفت: جمعیت ثابت و بومی این شهرستان کوهستانی درفصل سرما 50 هزار نفر است و با پایان یافتن فصل سرما و برگشت بسیاری از مردم بومی شاهد جمعیت 150 هزار نفری نیز هستیم . فرماندار طالقان یادآورشد: راه هشتگرد –طالقان از پروژه های مهم این شهرستان است که درصدد آن هستیم تامین اعتبارملی لازم برای آن انجام شود . وی اضافه کرد: راه دسترسی که در کنار این پرو ژه درحال انجام است یک هزار و 500 مترآن انجام شده و 110میلیارد ریال برای بهره برداری از آن نیاز است که پس از پایان یافتن فصل سرما برای تیرماه سال آینده دوباره اجرایی می شود. شهرستان طالقان با یک هزارو 400 کیلومتر مساحت شامل 82 روستا شامل دوبخش بالا طالقان و مرکزی است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود