27 مهر 1391
شماره خبر: 13480

چشم انداز آباد گردشگری آتشگاه

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

چشم انداز آباد گردشگری آتشگاه

چشم انداز آباد گردشگری آتشگاه

روستای آتشگاه کرج بی نظیرترین ظرفیت های گردشگری را در خود گنجانده است که در صورت احیای این ظرفیت ها و تقویت زیرساخت های گردشگری می تواند به یکی از مناطق موفق جذب گردشگر تبدیل شود.
روستای آتشگاه (آتشکده) در 20 کیلومتری شمال غربی کرج و در 10 کیلومتری شمال گوهردشت و در پایان یک جاده بن بست قرار گرفته و یکی از روستاهای گردشگری کلانشهر کرج قلمداد می شود. آتشگاه با مساحتی نزدیک به دو هزار و 500 هکتار در برگیرنده خانه های مسکونی، زمین های کشاورزی، باغ چراگاه، کوه و... بوده و ویژگی های کوهستانی آن چشم اندازهای زیبا و آرامش بخشی را برای گردشگران پدید آورده است. جمعیت دایمی این روستا که ساکنان اصلی آن محسوب می شوند بالغ بر 520 نفر بوده و این تعداد در زمان ییلاق با اضافه شدن ساکنان فصلی به دو هزار نفر نیز می رسد. آتشگاه به انگیزه آنکه جایگاه زرتشتیان بوده آتش کوه یا آتشکده نیز خوانده شده و نشانه های تاریخی بر جای مانده از دوران ساسانیان و اشکانیان در گوشه و کنار آن دیده می شود. در شمالی ترین بخش روستای آتشگاه تپه ای باستانی قراردارد که سفالهای آجری شبیه به سفالهای دوران تاریخی پیرامون آن دیده شده و هم اکنون این تپه با نام تپه مهدیخان خوانده می شود. برخی بر این باورند که پیشترها در تل مهدیخان آتشکده بزرگی وجود داشته که نام آتشگاه نیز از آن گرفته شده و برخی دیگر آن را به وجود سنگهای آتش زنه که در این منطقه یافت می شود منوط کرده اند. آب و هوای پاک و فرح بخش این روستا و آب کافی و روان در آن موجب شده تا انواع درختان میوه از قبیل گیلاس، گردو، توت سفید و داروهای گیاهی این دیار مشهور و زبانزد شده و گردشگران زیادی تعطیلات و اوقات فراغت خود را در این روستا و کوهستانهای پیرامونش سپری کنند. همچنین از روستای آتشگاه به جاده کرج –چالوس و منطقه دروان و برغان نیز راه گذری ساخته شده تا گردشگران علاوه بر طی مسیر، نظاره گر طبیعت بکر و کوهستانی بی نظیری باشند. از آثار تاریخی و بناهای متبرکه این روستا می توان به باغ و امام زاده پیر پیران اشاره کرد که به جهت بوته طاقی که در این باغ روییده و عمر بالای این بوته برای مردم مقدس شمرده می شود به این جهت با ایجاد نمازخانه ای در کنار این بوته به ذکر دعا و خواندن نماز و عبادت می پردازند. روستاهای زیادی در اطراف کلانشهر کرج وجود دارند که علاوه برآب و هوای مساعد و مناسب از قدمت تاریخی بالایی نیز برخوردار هستند. رسیدگی به وضعیت موجود این روستاها و اقدام در جهت رفع کمبودها می تواند کرج را تبدیل به یکی از قطبهای مهم گردشگری کند و این موضوع محقق نخواهد شد مگر با مساعدت و همکاری مسوولان امر که به جد در این موضوع وارد شده و چالشها وموانع پیش روی این روستاها را مرتفع کنند. روستای آتشگاه نیز طی این اقدامات درسالهای اخیر تحولات بسیار زیادی از لحاظ فعالیتهای عمرانی داشته و دهیار ساعی این روستا در این راستا تلاشهای بسیاری را صورت داده که نقشی موثر در رفع مشکلات و چالش های این روستا داشته است. دهیار آتشگاه با تاکید بر ظرفیت های متعدد و بالقوه این روستا در مقوله گردشگری گفت: روستای تاریخی آتشگاه به لحاظ موقعیت مناسبی که از لحاظ بافت و فضای مناسب و طبیعت دلنشین دارد هر ساله نظرگردشگران بسیاری را به خود جلب می کند و همین امر اهمیت تلاش برای رفاه حال شهروندان و بسترسازی مناسب جهت جذب توریست در این منطقه را دو چندان کرده است.
احداث پارک گردشگری در 35 هزار متر مربع اولویت اقدامات در آتشگاه است
مهدی خدابنده لو در خصوص اقدامات صورت گرفته در این روستا اظهار داشت: از جمله اقداماتی که طی سالهای اخیر در این منطقه صورت گرفته و در اولویت امور قرار دارد اجرا و آماده سازی پارک گردشگری در 35 هزار متر مربع و در 3 فاز تعریفی است. وی تصریح کرد: فاز اول این پارک شامل جنگل کاری و آماده سازی و نصب آلاچیق های مناسب با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پنج هزار متر مربع از کل مساحت خواهد بود که هشت میلیون از هزینه احداث این طرح توسط دهیاری و مابقی آن بالغ بر 130 میلیون تومان از محل تملک و دارایی وتوسط سازمان میراث فرهنگی پرداخت خواهد شد. خدابنده لو گفت: همچنین مراحل خاک برداری و آماده سازی محل اجرای سرویس بهداشتی و نمازخانه عمومی این پارک به انجام رسیده که همزمان با افتتاح فار اول پارک، بهره برداری از آن آغاز خواهد شد. وی افزود: فاز دوم این طرح نیز به ساخت شهربازی اختصاص دارد که می تواند یکی از نیازهای جدی تفریحی خانوارهای منطقه را فراهم کرده و نقشی موثر در جذب گردشگران در روزهای تعطیل داشته باشد. خدابنده لو گفت: ایجاد پارک جنگلی و پارک تولد شهرستان در فاز سوم از این طرح قرار گرفته که در آغاز سال 92 به بهره برداری خواهد رسید.
60 میلیون تومان اعتبار به آزادسازی حریم میدان روستا اختصاص یافته است
وی همچنین ازاجرای عملیات خاکبرداری و آزادسازی حریم میدان روستا برای تعریض معبر اصلی آن با اعتباری بالغ بر 60 میلیون تومان خبر داد و گفت: اجرای دیوار سنگی دور میدان توحید در این محدوده نیز جهت ایجاد تاسیسات حفاظتی و به منظور جلوگیری از ریزش بستر جاده اصلی به اتمام رسیده که ضریب امنیتی جاده را تا حدود زیادی افزایش داده است.
دهیار آتشگاه مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در روستای آتشگاه را یکی از مهمترین طرح هایی دانست که جهت مقابله با افراد سودجو اجرایی شده و گفت: اجرای این طرح با جدیت هر چه تمام در این روستا ادامه خواهد داشت. وی همچنین از ایجاد تاسیسات حفاظتی جهت حفظ منبع ذخیره آب شرب روستا و تعریض خیابان اصلی، آسفالت یک لاین از بلوار اصلی روستا با مشارکت بنیاد مسکن و با اعتباری بالغ بر 175 میلیون تومان، ایجاد کانال عرضی قبل از رستوران حاج وهاب جهت هدایت روان آبهای سطحی روستا به منظور جلوگیری از تخریب جاده اصلی با اعتباری بالغ بر 10 میلیون تومان و طول 50 متر و عرض دهانه 5/1 متر و پیگیری مصرانه جهت نصب علمک و بهره برداری گاز شهری برای اهالی با همکاری اداره گاز استان را از جمله اقدامات صورت گرفته توسط دهیاری و ارگان های ذیربط در سالهای اخیر و به منظور توسعه و پیشرفت این روستا عنوان کرد.




منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود