14 دی 1393
شماره خبر: 134835

خداحافظی فقر از چهره روستاهای البرز با اجرای طرح ترسیب کربن

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

خداحافظی فقر از چهره روستاهای البرز با اجرای طرح ترسیب کربن


با اجرای طرح ترسیب کربن در البرز، تا کنون سه صندوق خرد روستایی تشکیل شده، 143 هکتار اززمین های بیابانی برای نهالکاری آماده ودوره های آموزشی صنایع دستی وباغبانی ویژه روستائیان برگزار شده است.
از حدود یک سال پیش که طرح تعمیم تثبیت کربن با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل متحد در اشتهارد استان البرز آغاز شد، تا کنون سه صندوق خرد روستایی تشکیل شده که زمینه ای برای ایجاد تعاونی های روستایی و رونق کسب و کار در روستاهاست. گرچه هدف اولیه این طرح کنترل بیابانزایی و کاهش میزان گازهای گلخانه ای در استان است اما مزایا و ثمراتی به دنبال دارد که حاصل آن رفع فقر و محرومیت از چهره روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به هرهاست. زیرا با ایجاد صندوق های توسعه روستایی و برگزاری دوره های آموزشی کسب و کار پایدار، زمینه های اشتغال و ماندگاری روستائیان در روستاها را فراهم می کند. با اجرای طرح ترسیب کربن علاوه بر کنترل پدیده بیابانزایی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، فقر و محرومیت نیز از چهره روستاهای البرز رخت برمی بندد. این طرح در ایران برای نخستین بار حدود 10 سال پیش در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی به اجرا درآمد و در کنار اجرای طرح های نهالکاری و تثبیت شن های روان برای کنترل بیابانزایی، تغییرات عمده و البته مثبتی در زندگی روستائیان به وجود آورد. تغییراتی که به بهبود معیشت و در نهایت رونق اقتصادی منطقه انجامید. پیش از این به محدودیت های مالی این طرح پرداخته بود. طرحی که در سال 92 فقط 12 میلیون از مجموع 100 میلیون اعتبار اولیه آن تخصیص یافته بود؛ امروز اما بخش عمده ای از اعتبارات ملی و حدود نیمی از اعتبارات استانی سال 93 این طرح تخصیص یافته و به گفته دبیر اجرای طرح، روند مطلوبی را طی می کند. علی طاهری دبیر اجرای طرح ترسیب کربن در استان البرز در گفتگو با مهر، از تزریق 240 میلیون تومان برای این طرح خبر داد و گفت: سال جاری 115 میلیون تومان اعتبار ملی و 300 میلیون تومان اعتبار استانی برای طرح پیش بینی شد که تاکنون 100 میلیون تومان از محل اعتبار ملی و 140 میلیون تومان اعتبار استانی طرح تخصیص یافته است.
برگزاری دوره های آموزشی کسب و کار پایدار؛ به زودی
وی با اشاره به اینکه مقدمات اجرای نهالکاری در سطح 15 هکتار از محدوده طرح فراهم شده است، افزود: نهالکاری 128 هکتار از زمین ها نیز در آینده ای نزدیک به اجرا درخواهد آمد. طاهری برگزاری دوره های آموزشی ویژه روستائیان با همکاری ادارات استان را از برنامه های این طرح می شمرد و ادامه داد: تاکنون دو دوره آموزشی صنایع دستی و باغبانی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شده و دوره های دیگری نیز به زودی برگزار می شود. دبیر اجرایی طرح ترسیب کربن در البرز همچنین از برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای برای ایجاد کسب و کار پایدار خبر داد و اظهار داشت: آشنایی روستائیان با این دوره ها تاثیر به سزایی در بهبود وضعیت معیشت و درآمد آنها خواهد داشت و این یکی از مزایای اجرای طرح ترسیب کربن است. به گفته طاهری تاکنون سه صندوق خْرد روستایی با مشارکت روستائیان تشکیل شده است. صندوق هایی که از تجمیع آنها تعاونی های روستایی به وجود می آیند و حیات و زندگی را به روستاها بازمی گرداند.
راه اندازی صندوق های توسعه و تسهیلات روستایی و خداحافظی با فقر
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز با اشاره به مزایای ترسیب کربن، راه اندازی صندوق های توسعه و تسهیلات، ایجاد مشاغل خانگی روستایی، راه اندازی کسب و کار و رفع فقر از روستاها را از آن جمله عنوان می کند. افزايش بهره وری از زمين های مناطق خشك و کنترل بيابان، تلطیف هوای استان و کاهش آلودگی از طریق تثبیت شنهای روان از دیگر اثرات این پروژه است که حسین میررجبی تاکید فراوانی بر آن دارد.
ترسیب کربن
وی با اشاره به اینکه ایران از نظر توليد و انتشار دی اكسيد كربن مقام سيزدهم دنیا را دارد، تصریح می کند: استان البرز سهم قابل توجهی در انتشار كربن دارد كه علت اصلی آن تمركز فعاليتهای صنعتی در اين منطقه است. بر همین اساس و برای كنترل شرايط بيابانی در استان اجرای پروژه بين المللی ترسيب كربن در استان پيشنهاد شد تا بتوان به نحو موثری كربن موجود در اتمسفر را در اندام های هوايی و زيرزمينی گياه و همچنين در خاك ذخيره و در عين حال پيشروی بيابانزايی و تخريب مراتع در استان را كنترل کرد.
لزوم مشارکت جدی تر روستائیان
به گفته میررجبی اين طرح در 38 هزار هكتار از عرصه های در معرض بيابانی شدن استان در شهرستان اشتهارد در حال اجرا است و هشت روستا در محدوده اجرای این طرح واقع هستند که مزایای اجرای طرح ترسیب کربن به رونق اقتصادی این روستاها خواهد انجامید. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تصریح می کند: هم اکنون 12 هزار هکتار عرصه بیابانی در البرز دیده می شود که امکان افزایش آن وجود دارد. اما با توجه به اینکه بحث های محیط زیستی از اولویتهای دولت است امیدواریم با فعالیتهای احیایی بتوانیم این عرصه ها را کاهش دهیم. طرح ترسیب کربن اگر با مشارکت بیشتر و فعال تر روستائیان برای ایجاد صندوق های توسعه روستایی همراه باشد و چنانچه ساکنان روستاهایی که طرح ترسیب کربن در آن مناطق اجرا می شود، دوره های آموزشی متنوعی که همه مرتبط یا کسب و کار است را جدی تر دنبال کنند، نخستین کسانی که از ثمرات این طرح منتفع می شوند، خود روستائیان خواهند بود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود