28 دی 1393
شماره خبر: 135890

نیروگاهی که دود به خورد البرزی ها می دهد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

 نیروگاهی که دود به خورد البرزی ها می دهد


ساکنان شهرستان فردیس استان البرز می گویند: آلودگی ناشی از مصرف سوخت فسیلی نیروگاه منتظر قائم سالهاست، تنفس هوای سالم و پاک را از مردم این منطقه و شهرهای اطراف آن سلب کرده است.
استقراراین نیروگاه و سایر مراکز بزرگ صنعتی در استان البرز به ویژه فردیس اگرچه مزایایی با خود دارد اما به گفته مردم ، بی برنامگی ها سبب شده تا شیرینی فعالیت این صنایع به کام ساکنان اطراف آنها تلخ شود. آنطور که مردم فردیس می گویند: آلودگی های زیست محیطی به ویژه با پایداری هوا و افزایش ذرات معلق درفصول مختلف سال، تنفس راحت و آسان برای اطرافیان این صنایع به ویژه نیروگاه منتظر قائم چنان دشوار می شود که گویی در تونل دود گرفتار شده اند. بنا به گفته های مردم، فعالیت نیروگاه منتظر قائم آن هم با سوخت مازوت ، هاله وسیعی از دود غلیظ در منطقه به وجود است به گونه ای که شعاع این آلودگی ، کیلومترها ازآسمان دو استان پرجمعیت البرز و تهران را فرا می گیرد.
'محمود رسام ' از ساکنان فردیس البرز به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه فعالیت نیروگاه منتظر قائم برای تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور ضروری است اما چرخش بخش هایی از آن با مصرف سوخت فسیلی مانند مازوت خطرات زیست محیطی شدیدی در منطقه به وجود آورده است. وی اظهارداشت: خشکسالی های اخیر و فعالیت معادن شن و ماسه در استان های البرز و تهران برمیزان آلودگی هوای منطقه افزوده است. رسام گفت: بارها مردم شهرستان فردیس و شهرهای ملارد و اندیشه برای جایگزینی سوخت مازوت این نیروگاه دست به دامان مسوولان شده اند. شهروند دیگر که خود را' جمشید منصوریان' معرفی کرد، اظهار داشت: بسیاری از ساکنان فردیس به علت آلایندگی زیاد منطقه، دچار بیماری های ریوی و تنفسی شده اند که مهم ترین علت آن دود زاد بودن نیروگاه منتظر قائم دردل این منطقه پرجمعیت است. وی ادامه داد: این نیروگاه درمیانه سه شهرپرجمعیت یعنی اندیشه ، ملارد و فردیس واقع شده و مسوولان به محض کاهش دمای هوا میزان استفاده از سوخت گازآن را کاهش می دهند و همین امر برآلودگی هوای منطقه می افزاید.
منصوریان گفت: نیروگاه منتظر قائم ازدهه 50 فعالیت خود را در این منطقه آغاز کرده که بنا به گفته مسوولان آن ، بخش هایی ازاین نیروگاه با سوخت گاز و مابقی با سوخت مازوت فعالیت می کند. وی گفت: هرچند بسیاری از مردم از سر ناچاری همسایه این نیروگاه آلاینده شده اند، لیکن انتظار می رود مسوولان برای کاهش میزان آلایندگی آن چاره جویی کنند. یک کارگر بازنشسته می گوید: سالهاست دچار بیماری آسم هستم لیکن زندگی برایم در شهرستان فردیس که بیشتر ایام سال با آلودگی هوا سپری می شود، دشوار است.
'رحمان مسعودی' اظهار داشت: برخی مواقع دود ناشی از فعالیت این نیروگاه با وزش باد به داخل منازل مردم ورود می کند که شرایط زندگی برای مردم سخت تر می شود.
مدیرعامل نیروگاه منتظر قائم به گفت: این نیروگاه اولین واحد خود را در سال 50 وارد مدار کرد و آن زمان نزدیکترین محل سکونتی به نیروگاه، روستای سرحدآباد بود که درهفت کیلومتری آن قرار داشت. 'عبدالرضا گودرزی' افزود: واحدهای بخار این نیروگاه در آن زمان مازوت سوز بودند که در سال های 76 و77 برای کاهش آلودگی هوا ازسیستم گاز برای سوخت استفاده شد. وی بیان کرد: سوخت اصلی نیروگاه گاز است اما برخی مواقع به علت نیاز کشور، سهمیه گاز نیروگاه کاهش می یابد به ناچار باید از سوخت مازوت استفاده کنیم. گودرزی گفت: طی نشست ها و مکاتبات متعدد با مدیران اجرایی کشور مقرر شد از اوایل سال 94 سهمیه گاز نیروگاه منتظرقائم بطور کامل تامین شود.
مدیرعامل نیروگاه منتظر قائم فردیس اضافه کرد: دود های سیاهی که مردم در آسمان فردیس می بینند ناشی از شست وشوی مشعل های نیروگاه است که دراین حالت نسبت هوا و سوخت ترکیب شده و سبب ایجاد دود سیاه می شود. گودرزی افزود: میزان تولید برق این نیروگاه سالانه 9 میلیارد و 500 میلیون کیلوبایت است که علاوه برق استان البرز و متروی تهران ،بخشی از برق کشور را تامین می کند. وی اظهار کرد: هزینه تولید برق با سوخت گاز به مراتب برای نیروگاه کمتر بوده ، ضمن آنکه آلودگی هوا به حداقل می رسد.
گودرزی گفت: با توجه به نیاز کشور به برق و از سوی دیگر محدودیت سوخت گاز ، ناچار هستیم از مازوت به عنوان سوخت مکمل استفاده کنیم. فرماندار فردیس اظهار داشت: درزمان حاضر 80 درصد سوخت نیروگاه منتظر قائم گاز و 20 درصد سوخت مایع است. 'مهدی مهرور' افزود: پیرو مکاتبه های صورت گرفته با مسوولان کشوری از جمله وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شد از ابتدای سال 94 نیروگاه منتظر قائم بطورکامل با سوخت گاز فعالیت کند. نیروگاه منتظر قائم مستقر در شهرستان فردیس پنج درصد برق کشور را تامین می کند. این نیروگاه درکیلومتر هفت جاده کرج- ملارد واقع شده و شامل واحدهای بخار، گاز و سیکل ترکیبی است. شهرستان 600 هزارنفری فردیس در جنوب شرقی کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود