28 بهمن 1393
شماره خبر: 137825

ارتباطات اهرمی مؤثر در زندگی اجتماعی افراد است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ارتباطات اهرمی مؤثر در زندگی اجتماعی افراد است


تحلیل مفهوم رسانه و روابط عمومی، لزوم ارتقاء ساختار روابط عمومی و تبدیل آن به ارتباطات در چارت سازمانی شهرداری از محورهای مهمی است که پرداختن به آن موجب ارتقاء سطح توانمندیهای روابط عمومی های این دستگاه های خدمات رسان می شود، بر این اساس پرداختن به آن با حضور کارشناسان این حوزه ضروری است.
روابط عمومی و ارتباط با رسانه از محورهای تعیین شده برای گفتگو در بیست و دومین نشست روابط عمومی شهرداری های کلانشهرهای کشور است؛ پرداختن به موضوع " ارتباط حوزه روابط عمومی با رسانه های جمعی " با نگاه واکاوانه به این ارتباط دو سویه می تواند نتایج مطلوب و سازنده ای را در پی داشته باشد که ارتقاء سطح آگاهی مردم و مخاطبان از جمله مهمترین آنها است. بی شک می توان روابط عمومی را به عنوان منبع پیام و تامین کننده اطلاعات مورد نیاز رسانه ها معرفی کرد. باید اذعان داشت رسانه های جمعی که اطلاع رسانی شفاف ماهیت اصلی آنها می باشد به لحاظ داشتن مسئولیت خطیر اجتماعی و رسالت سنگینی که در برابر افکار عمومی دارند نیازمند تعامل و همراهی با دستگاهها، سازمانها، ادارات و نهادهای فعال در جامعه مدنی هستند؛ زیرا آنچه برای آگاه سازی افکار عمومی لازم دارند همان اطلاعاتی است که در قالب عملکرد و کارکرد از سوی نهادهای اداری و سازمانی و توسط مجموعه ای به نام روابط عمومی در اختیارشان قرار می گیرد. در چنین شرایطی نقطه تعامل روابط عمومی و رسانه مفهوم و معنای واقعی خود را پیدا می کند. در برابر آنچه مطرح شد باید عنوان کرد، مجموعه دستگاه هایی که مسئولیت خدمت رسانی به عامه مردم را بر عهده دارند نیز نیاز به ارزیابی عملکرد رسانه ها و با تحلیل محتوای رسانه ای دارند تا از طریق آن اذهان عمومی از آنچه دستگاههای مختلف انجام می دهند، آگاه شوند به نوعی انعکاس کارکرد همه مجموعه های خدمت رسان از طریق رسانه محقق می شود و نیز با بهره گیری از این ارتباط دو سویه فرصت های خاص و مهمی برای گردش اطلاعات بین رسانه، مردم و نهادهای اجرایی، خدماتی، اجتماعی، فرهنگی و... مهیا می شود. روابط عمومی به ویژه در ساختاری چون شهرداری که بالاترین دستگاه اجرایی در جامعه شهری است، بسیار حائز اهمیت است؛ این مجموعه با اطلاع رسانی صحیح و به موقع موجب شفاف سازی در همه امورات اداری این سازمان می شود؛ می توان اذعان داشت، تحقق این مهم از ویژگیهای یک جامعه مدنی پویا، فعال و ایده آل است. آنچه کارشناسان اجتماعی در مورد اهداف مشترک روابط عمومی با رسانه مطرح می کنند، " داشتن مخاطبان یکسان" است، آنان معتقند برای رسیدن به این موضوع می توان نگاهی به ماهیت وظایف، مسئولیت ها و کارکردهای روابط عمومی و رسانه های جمعی انداخت؛ بی شک اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی از بارزترین اهداف مشترک بین این دو مجموعه است. مجموعه مدیریت شهری کرج نیز با آگاهی از مزایای ارتباط با رسانه های جمعی، برنامه ریزی های متعددی را به منظور برقراری این ارتباط به ویژه در دوره اخیر داشته است. این ارتباط علاوه بر حضور مدیران شهری و معاونان شهرداری در برنامه های زنده رادیویی و تلویزیونی از طریق اجرای 9 برنامه 5 دقیقیه طی روز از طریق رادیو البرز برقرار می شود که به واقع بهترین فرصت برای اطلاع رسانی گسترده اقدامات و عملکرد مجموعه مناطق 12 گانه، سازمانها و معاونتهای تحت پوشش شهرداری می باشد. با توجه به اثرات مثبت این تعامل دوسویه، گسترده تر کردن ارتباط رسانه ای از برنامه های مهم شهرداری کرج است. برنامه ریزان و کارشناسان قائل به این موضوع هستند که روابط عمومی مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات نیاز ضروری هر سازمان است همچنین معتقدند با توسعه دولت الکترونیک، نیاز به اطلاع رسانی سریع دقیق و کم هزینه ضروری است. دوره کنونی به واسطه ظهور و حضور تکنولوژی های نوین اطلاعاتی و ارتباطی به عصر اطلاعات و دهکده جهانی تبدیل شده است؛ شکل گیری این فضا زمینه را برای افزایش ارتباطات مستمر میان عموم مردم فراهم می آورد؛ می توان گفت، امروزه ارتباطات به عنوان یکی از اهرمهای مؤثر در زندگی اجتماعی افراد است که به تبع آن تحول، پویایی، رونق و توسعه در جامعه شکل می گیرد. در این میان آنچه به عنوان موضوعی مهم مطرح است، واکاوی " پروژه شبکه ارتباطات شهروندی " است. شهروندان یک جامعه نسبت به آنچه در جامعه می گذرد هم محق هستند و هم مسئول؛ بنابراین لازم است، کنش و واکنشی اصولی بین داشته های جامعه و نیازهای به حق شهروندان برقرار شود با توجه به مباحثی که پیش از این مطرح شد، می توان گفت، ساماندهی پروژه شبکه ارتباطات شهروندی عاملی موثر در تعیین مفاهیم تعامل در یک فضای شهری خوب وایده آل است چرا که در جامعه امروز همه فعالیت های توسعه ای در امتداد شبکه های ارتباطی و تعاملی شکل می گیرد؛ در صورت ایجاد این شبکه ارتباطی که شهروندان نقش آفرینان آن هستند همه عرصه های جامعه مدنی اعم از اجتماعی و فرهنگی ... تعریفی خوب خواهند داشت و مورد پذیرش عموم افراد جامعه خواهد بود. رسیدن به این مهم زمینه را برای پاسخگویی مناسب به شهروندان آماده می کند همچنین موجب ارتباطی عمیق و با اعتماد بین مردم و مسئولان می شود. مجموعه های خدمات رسانی چون شهرداری که به واسطه ارائه خدمات متعدد بالاترین میزان ارتباط شهروندی را در خود جای داده اند، لازم است بر روی یک مجموعه جدید از روش های ارتباطی، تمرکز کنند تا به واسطه آن ارتباطات موثر و کارآمدی در فضای عمومی فراهم شود و توسعه فرهنگ شهروندی نیز شکل گیرد.
بررسی ساختار وظایف روابط عمومی و ارتقاء آن به ارتباطات
امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی در خور توجه است. تبدیل روابط عمومی به ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه های جدید روابط عمومی بسیار حائز اهمیت است وشهرداری کرج بر انجام آن اصرار دارد؛ همچنین این مجموعه بر مدیریت محیط برون سازمانی از طریق شکل گیری ارتباطی موثر با شهروندان تاکید دارد، می توان گفت از وظایف استراتژیک روابط عمومی ها در کنار سایر وظایف و مسئولیتها تصمیم گیری و برنامه ریزی برای ساماندهی افکار عمومی و همراه و همدل کردن آنها با اهداف مدیریت شهری است؛ بر اساس این مهم تغییر ساختار روابط عمومی ها در کلانشهرها ضرورتی اجتناب ناپذیر است و آنچه اهمیت انجام این مهم را دوچندان می کند، نقشی است که این مجموعه در ساختار شهر ایفا می کند. ارتقاء اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری به مرکز ارتباطات از اقدامات اخیر شهرداری تهران بود که می تواند به عنوان الگویی در همه کلانشهر ها اجرایی شود. برای تحقق این مهم در کلانشهر ها نیاز به نگاه و رویکردی خاص و ویژه از سوی مدیران دارد که این امر نیز به واسطه نهادینه شدن جایگاه روابط عمومی در بدنه سازمانی اتفاق می افتد. هدف از مطرح شدن این موضوع در بیست و دومین نشست روابط عمومی شهرداری های کلانشهرهای کشور نیز بررسی ساختار و وظایف مجموعه روابط عمومی و پرداختن به راهکارهای کارآمد به منظور ارتقاء جایگاه این مجموعه ها و توسعه و گسترش فعالیت های برنامه ریزی شده توسط آن می باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود