9 اسفند 1393
شماره خبر: 138428

سفر به سرزمین بلندی‌ها

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

سفر به سرزمین بلندی‌ها


شهرستان طالقان که به سرزمین بلندی‌ها معروف است، با رسیدن بهار یکپارچه سبزپوش می‌شود.
این شهرستان با جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی وتاریخی منحصر به فردی که درخود جای داده، بهترین انتخاب برای برای گشت و گذار در بهار و تابستان است. خانه‌های تاریخی،کوه‌های سر به فلک کشیده، روستاهای بکر و دست‌نخورده، غارهای طبیعی وآبشارهای کوچک و بزرگ تنها بخشی از جاذبه‌های این شهرستان است که بسیاری ازگردشگران از وجود آنها بی‌اطلاعند. گذر از کوچه باغ‌ها و دشت‌های زیبا و شنیدن آوازخوش پرندگان و نفس کشیدن درهوای پاک این شهرستان، بهترین پیشنهاد برای کسانی است که از زندگی شلوغ شهری خسته شده‌اند و به دنبال فضایی برای آرامش روح و استراحت در کنار خانواد‌ه‌هایشان هستند. طالقان با طبیعت دست‌نخورده‌اش فاصله کمی با بزرگراه کرج - قزوین دارد و همین نزدیکی به تهران و کرج زمینه‌ای فراهم می‌کند تا علاقه‌مندان به محیط‌های بکر با یک رانندگی دوساعته و بدون خستگی به این شهرستان برسند.
اولین جاذبه‌ای که در ورود به منطقه طالقان چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، قله زیبای شاه البرز و کوه‌های اطرافش است. در ادامه مسیر این شهرستان دریاچه طالقان با رنگ آبی نیلگون خودنمایی می‌کند و زیبایی منحصربه فردش باعث می‌شود مسافران برای دقایقی هم که شده کنار سد این دریاچه توقف کرده و از جاذبه‌های آن لذت ببرند.
جاذبه‌های گردشگری طالقان تنها به کوه و دریاچه محدود نمی‌شود. درشهرستان طالقان در مجموع 112 جاذبه تاریخی، فرهنگی طبیعی شناسایی شده که 67 مورد ازآنها تا کنون به ثبت ملی رسیده‌اند. 33 تپه باستانی و تاریخی،20 حمام قدیمی، دو خانه و چهارگورستان تاریخی، یک کتیبه سنگی، چهارآبشار و پنج دهنه غار طبیعی تنها بخشی ازجاذبه‌های گردشگری این شهرستان است که برای بسیاری ناشناخته مانده است. درکنارهمه این موارد، این سرزمین زادگاه شخصیت‌های برجسته‌ای از جمله آیت‌الله طالقانی، عبدالمجید طالقانی خطاط و جلال آل‌احمد بوده که باعث شده این منطقه از جنبه تاریخ اجتماعی نیز جایگاه ویژه‌ای درکشور داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این شهرستان، برخی ازمهم‌ترین از جاذبه‌های گردشگری آن را معرفی می‌کنیم.
روستایی گیلیرد
این روستا جزء روستاهای هدف گردشگری شهرستان طالقان است که در بخش بالا طالقان واقع شده و زادگاه شخصیت بزرگ انقلاب،آیت‌الله طالقانی است. خانه آیت‌الله طالقانی دراین روستا قراردارد و علی‌رغم عمرصدساله، هنوز هم فرم و شکل خود را حفظ کرده و بخشی از کتاب‌ها و وسایل شخصی این مبارز انقلابی را در خود جای داده است. در کنار خانه آیت‌الله طالقانی یک حمام تاریخی نیز قرارگرفته است‌.
امام‌زاده هارون جوستان
بنای امام‌زاده هارون (ع) در روستای جوستان بالاطالقان قرار گرفته است. درداخل بنای این امام‌زاده که دارای گنبد رک و پلان مدور است کتیبه‌ای سنگی قرار دارد که درآن فرمان شاه طهماسب صفوی به خط ثلث حک شده است.
چنارکلارود
در ضلع جنوبی امام‌زاده محمود که در روستای کلارود پایین طالقان قرار گرفته، درخت سرو کهنسالی وجود دارد که قطر آن به 5.4 متر می‌رسد و عمرآن بیش از 450 سال است. علاوه براین درخت، درضلع درخت چناری نیز در ضلع شمال شرقی این امام‌زاده قرارگرفته که حدود 200 سال قدمت دارد و ارتفاعش حدود 30 متر است. وجود درختان کهنسال در این روستا نشان‌دهنده آن است که ساکنان قدیمی این منطقه به درخت و حفظ سرسبزی محل سکونت خود اهمیت زیادی قائل بوده‌اند.
پیرو وشته
مقبره «پیروشته» یا «پیرنمیر» در روستای وشته از آثار معماری دوره اسلامی است و مربوط به قرن 7 و 8 هجری قمری است. این مقبره در فاصله اندکی از روستای وشته قرار دارد. این بنا از نوع برج مقبره بوده و با کاشی‌های فیروزه‌ای و گچبری‌های زیبا تزیین شده است. علاوه بر این مقبره، گردشگران پس ورود به روستای وشته می‌توانند از غاری تاریخی و امام‌زاده‌ای به نام یوسف (ع) نیز بازدید کنند.
زیرساخت‌های گردشگری طالقان مناسب نیست
سرپرست فرمانداری طالقان با اشاره به حضورکم رنگ گردشگران در فصول سرد دراین شهرستان گفت: طالقان از شهرستان‌های سردسیر استان به شمار می‌آید و در فصول سرد با کاهش محسوس تعداد گردشگران مواجه می‌شود . کوروش لهراسبی افزود: با توجه به اقلیم سرد این منطقه گردشگران ترجیح می‌دهند، اوایل صبح وارد این شهرستان شده و پس از بازدید از مناظر و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، در ساعات پایانی روز به محل سکونت خود بازگردند.
طالقانی‌ها درایام نوروز از 60 هزار گردشگر میزبانی می‌کنند
وی ادامه داد: به طور میانگین این شهرستان در ایام عید از حدود 50 تا 60 هزار گردشگر گذری میزبانی می‌کند. وی یادآورشد: تعداد گردشگران این شهرستان در فصل تابستان به واسطه خنکی هوا و سرسبزی محیط به میزان قابل توجهی افزایش یافته و تا 350 هزار نفر نیز می‌رسد‌. این مسئول با اشاره به نامناسب بودن زیرساخت‌های گردشگری دراین شهرستان گفت: گردشگران غالبا با هدف تفریح و استفاده از امکانات رفاهی مناسب وارد مناطق گردشگری می‌شوند، ولی متاسفانه شهرستان طالقان از ابتدایی‌ترین این امکانات نیز بی‌بهره است. لهراسبی افزود: علی‌رغم سرما و افت دمایی که این شهرستان در طول تمام شب‌های سال حتی در ایام تابستان دارد، متاسفانه ساکنان این منطقه از داشتن نعمت گاز شهری بی‌بهره هستند.
طالقانی‌ها از گاز و راه مناسب محرومند
سرپرست فرمانداری طالقان تصریح کرد: علاوه براین، بسیاری از مسیرهایی که به روستاهای این شهرستان می‌رسند، هنوز آسفالت نشده و همین تردد گردشگران را دشوار می‌کند. وی اظهار کرد: ساخت اردوگاه، تفرجگاه و هتل درشهرستان طالقان در مرحله اول نیاز به گازشهری دارد، چراکه گردشگران توانایی تحمل هوای سرد را ندارند و می‌خواهند در طول شب از امکانات مناسب اقامتی برخوردار باشند. این مسئول از جمعیت کم این شهرستان به عنوان یکی ازدلایل عقب ماندگی طالقان از برخی امکانات نام برد‌ و گفت: براساس سرشماری سال 90، جمعیت این شهرستان چیزی حدود 27 هزار نفر بوده است‌. لهراسبی خاطرنشان کرد: درصد قابل توجهی از این جمعیت در فصول سرد درخانه‌های خود حضور ندارند و در شهرهای استان زندگی می‌کنند و با گرم شده هوا بیشتر با هدف تفریح و استفاده ازآب و هوای مناسب این شهرستان به خانه‌های روستایی خود بازمی‌گردند. این مسئول یادآورشد: به همین دلیل با فرارسیدن زمستان روستاهای این شهرستان غالبا از جمعیت جوان خالی می‌شود. لهراسبی با اشاره به عدم تناسب بین امکانات و زیرساخت‌های طالقان با جایگاه فرهنگی و اجتماعی که این شهرستان در کشور دارد، ادامه داد: شخصیت‌ها و افراد شاخص بسیاری درحوزه‌های علم و سیاست در این شهرستان پرورش یافته و به کشور خدمت کرده‌اند، اما جایگاهی که امروز طالقان در بسیاری از شاخصه‌ها به ویژه اقدامات عمرانی دارد، تناسبی با جایگاه معنوی این منطقه ندارد و همین امر بزرگان این شهرستان را ناامید ساخته است . وی اظهارکرد: مگرچند مدرسه کوچک، یک اردوگاه و دو هتل نیمه ساخت اسکان چه تعداد گردشگررا می‌تواند‌ تامین کند که انتظار داریم گردشگران با ورود به این شهرستان چند روز اقامت کنند و از جاذبه‌های این منطقه لذت ببرند؟ وی با تاکید برایجاد زیرساخت‌های گردشگری دراین شهرستان گفت: ساکنان شهرستان طالقان منبع درآمد خاصی ندارند و بیشتر آنها به خصوص مسن‌ترها اموراتشان را از طریق دامداری و تولید عسل سپری می‌کنند، بنابراین اگر صنعت گردشگری این شهرستان رونق پیدا کند، درآمد مالی آنها نیز افزایش یافته و انگیزه آنها برای خدمات‌رسانی بهتر به گردشگران بیشتر می‌شود.
تجربه نمک‌آبرود و کلاردشت در طالقان تکرار نشود
سرپرست فرمانداری طالقان بافت مذهبی و بومی این شهرستان را از دیگر عوامل حضورکم رنگ گردشگران در این منطقه دانست و یادآورشد: از آنجایی که اکثر ساکنان این شهرستان بومی بوده و اعتقادات مذهبی سفت و سختی هم دارند، زیاد با حضور گردشگرانی که بعضاً برخی خطوط قرمز رفتاری را رعایت نمی‌کنند، در محل سکونت‌شان موافق نیستند. وی ادامه داد: گردشگران باید توجه داشته باشند در زمان ورود به مناطق گردشگری و روستاهای این شهرستان باید عرف رفتاری رعایت کنند و براساس اصول صحیح روابط اجتماعی رفتارکنند. لهراسبی اضافه کرد: ساکنان شهرستان طالقان از گردشگرانی که به خصوص دراماکن مذهبی حجاب خود را رعایت نمی‌کنند، دل خوشی ندارند و ترجیح می‌دهند این افراد وارد بافت محل سکونتشان نشوند. سرپرست فرمانداری طالقان گفت: به گفته ساکنان تجربه تلخ نمک آبرود و کلاردشت نباید در منطقه طالقان تکرار شود.
مسیرسبز در طالقان احداث می‌شود
لهراسبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به احداث جاده سبز در شهرستان طالقان اشاره کرد وافزود: این جاده بناست با مشارکت صددرصدی بخش خصوصی در تامین منابع مالی در دل کوه طالقان احداث شود. این مسئول اظهار کرد: با تامین زمین مورد نیاز برای احداث این جاده توسط بخش دولتی و تامین تمام هزینه‌های مادی آن توسط بخش خصوصی طالقانی‌ها جاده‌ای خواهند داشت که از دل کوه و دشت می‌گذرد. وی گفت: بدون شک احداث این مسیرسبز باعث ورود گردشگران زیادی به این شهرستان شده و چرخ صنعت گردشگری طالقان را به حرکت در می‌آورد. سرپرست فرمانداری طالقان افزود: علاوه بر این حضور گردشگران به واسطه این مسیر سبز باعث تغییر بافت فرهنگی و نگاه مردم این منطقه به مساله گردشگری خواهد شد. وی در پایان گفت: مرحله مطالعاتی این طرح به اتمام رسیده و در حال بررسی برای برآورد هزینه‌ها و سایر موارد مورد نیاز برای احداث این مسیر هستیم.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود