6 آبان 1391
شماره خبر: 13938

مشکلات صنعت البرز را به خواب اجباری برد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

مشکلات صنعت البرز را به خواب اجباری برد

مشکلات صنعت البرز را به خواب اجباری برد

استان البرز دارای سه هزار و 100 واحد تولیدی و هزاران صنعتگر با برندهای معروف است که امروزه غلب این واحدهای با مشکلاتی مواجه شده اند و در این بین مسئولان باید با خلاقیت خود چاره ای برای خروج از این بحران بیاندیشند و چرخ زنگ زده صنعت این استان را به حال خود وا ننهند.
هفته صنعت و روز صادرات بدون هیچ توجهی در تقویم مرور می شود ولی مشکلات صنعتگران همچنان باقی مانده است، در هفته صنعت جشن، نمایشگاه و همایش های مختلفی برگزار شد و صنعتگران و نخبگان این عرصه حضور و سخنرانی داشتند. با توجه به اینکه استان البرز در بین استان های کشور یک شاه راه مواصلاتی محسوب می شود و ظرفیت و ویژگی های منحصر به فردی از لحاظ جغرافیایی و صنعتی دارد ولی هم اکنون این ظرفیت ها بلا استفاده مانده است و امروزه صادرات این استان در خور آن نیست. این امر دارای علت های بسیار زیاد است که مسئولان باید نگران آن باشند و تنها به بخشنامه و... متکی نباشند. امروزه مسئولان مشکلات واحدهای تولیدی را مشکل کشوری و وابسته به بخشنامه از سوی وزارت خانه و دولت اعلام می کنند و هیچ ابتکار و خلاقیتی برای برون رفت از این مشکل ندارند. در جشن و مراسم تجلیل برترین های صنعت هاله حامدی فر مدیر عامل شرکت سیناژن و سلطانی مدیر عامل شرکت زر ماکارون سخنرانی داشتند، میزان مشکلات و شدت عصبانیت صنعتگران را می شد ازخلال سخنانشان متوجه شد، یکی از صنعتگران سخنران در این مراسم بیان داشت علی مهدوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت از بنده خواسته اند به دلیل اینکه جشن صنعت است از انتقاد و بیان مشکلات خودداری کنم.
ارائه راهکار و خلاقیت نیازمند تدوین قانون است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز مبنی بر اینکه مشکل صنعت در همه استان ها است، خلاقیت و ارائه راهکار شما برای خروج از بحران صنعتگران چیست؟ چرا منتظر تصمیم گیری از وزارتخانه و دولت هستید؟ اظهار داشت: ارائه راهکار و خلاقیت نیازمند تدوین قانون است. علی مهدوی در این خصوص افزود: راهکارهای مختلفی ارائه داده ایم که نیازمند تدوین قانون است.
صنعتگران نیازمند حمایت هستند
نائب رئیس اتاق البرز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: صنعتگران نیازمند حمایت همه جانبه دولت و مردم هستند. رحیم بنا مولایی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ و ارز در چند ماه اخیر مشکلات فراوانی را برای واحدهای تولیدی در بخش های مختلف ایجاد کرده است، افزود: دولت باید تلاش کنند تا نرخ ارز اینگونه دارای نوسان نباشد. وی ادامه داد: کشورهای دیگر برای حمایت از چرخه تولید و توسعه اقتصادی، تسهیلات و یارانه های ویژه ای به صادرکنندگان و تولیدکنندگان ارائه می دهند، در صورتی که در کشور ما حتی پرداخت جوایز صادراتی نیز به صادرکنندگان منتخب با اما و اگر است.
شناور بودن نرخ ارز موجب تغییر قیمت تمام شده کالاها می شود
مولایی اظهار داشت: شناور بودن نرخ ارز موجب تغییر و افزایش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می شود. وی گفت: امروزه نوسانات نرخ ارز به یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی تبدیل شده است که مشکلات عدیده ای را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.
دریافت سود کلان با شعار حمایت از تولید ملی مغایر است
عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی استان البرز از تغییر نگرش سیستم دولتی، از ملی به صنفی خبر داد و افزود: با گذشت زمان تعدادی از تولیدکنندگان با تلاش بسیار، هزینه مازاد تولید را به حداقل رساندند، در صورتی که بدنه دولت این هزینه ها را کاهش نداده است. به اعتقاد موسی شلی برای تعیین قیمت مناسب تولیدات دامی باید قیمت نهاده ها، مواد تولید و خدمات حمل ونقل محاسبه شود به دلیل اینکه قیمت گذاری غیر کارشناسانه از طرف مسوولان بر روی تولیدات دامی، مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. شلی اظهار داشت: به دلیل توسعه صنعت و جمعیت در استان البرز، تولیدکنندگان دام و طیور به ناچار امکانات تولید خود را از استان های دیگر و بنادر وارد می کنند که موجب افزایش هزینه های تولید می شود. به اعتقاد وی تسهیلات بانکی که با سود کلان از تولیدکنندگان دریافت می شود، مغایر با حمایت از تولید ملی است. شلی تاکیدکرد: همه تولیدکنندگان در برابر تحریم ها ایستادگی می کنند، اما انتظار داریم مسوولان دولتی نیز در شرایط سخت و نامطلوب تواضع و صبوری را سرلوحه کار خود قرار داده و از برخورد احساسی پرهیز کنند.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود