25 مهر 1391
شماره خبر: 13318

دریافت تسهیلات بانکی با سود کلان مغایر با حمایت از تولید ملی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

دریافت تسهیلات بانکی با سود کلان مغایر با حمایت از تولید ملی است

سپیدار آنلاین: عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی استان البرز از تغییر نگرش سیستم دولتی، از ملی به صنفی خبر داد و افزود: با گذشت زمان تعدادی از تولیدکنندگان با تلاش بسیار، هزینه مازاد تولید را به حداقل رساندند، در صورتی که بدنه دولت این هزینه ها را کاهش نداده است.
موسی شلی با اشاره به اینکه برای تعیین قیمت مناسب تولیدات دامی باید قیمت نهاده ها، مواد تولید و خدمات حمل ونقل محاسبه شود، اظهار داشت: به دلیل اینکه قیمت گذاری غیر کارشناسانه از طرف مسوولان بر روی تولیدات دامی، مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. شلی اظهار داشت: به دلیل توسعه صنعت و جمعیت در استان البرز، تولیدکنندگان دام و طیور به ناچار امکانات تولید خود را از استان های دیگر و بنادر وارد می کنند که موجب افزایش هزینه های تولید می شود. به اعتقاد وی تسهیلات بانکی که با سود کلان از تولیدکنندگان دریافت می شود، مغایر با حمایت از تولید ملی است. شلی تاکیدکرد: همه تولیدکنندگان در برابر تحریم ها ایستادگی می کنند، اما انتظار داریم مسوولان دولتی نیز در شرایط سخت و نامطلوب تواضع و صبوری را سرلوحه کار خود قرار داده و از برخورد احساسی پرهیز کنند.
اختصاص تسهیلات از سوی صندوق ملی توسعه برای تولیدکنندگان
"محمد باقر رضوی" عضو هیات رئیسه اتاق البرز نیز از اختصاص تسهیلاتی از سوی صندوق ملی توسعه برای تولید و صنعت استان خبر داد. وی پیشنهاد کرد: مسئولان اجرایی و دولتی می توانند از همکاری اتاق ها به عنوان بازوی فکری برای شناسایی واحدهای تولیدی که با مشکل مواجه و نیازمند تسهیلات ویژه هستند، استفاده کنند. دبیرکمیته معوقات بانکی اتاق البرز در ادامه اظهار داشت: طبق قانون بهبود فضای کسب و کار سازمان های دولتی موظف به مشورت با اتاق های بازرگانی، برای وضع مقررات و آیین نامه ها هستند. وی گفت: گزارشی از مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران که در کمیسیون های تخصصی مطرح شده را جمع آوری کرده ایم تا در قالب مصوبه ای به هیات نمایندگان اتاق البرز منتقل و از طریق اتاق پی گیری شود.
عدم ثبات قیمت مواد اولیه عامل بلاتکلیفی تولیدکنندگان
در ادامه این جلسه "محمدرضا میثمی فرد" مدیرعامل شرکت آرد البرز در خصوص سود کلان ناشی از تسهیلات بانکی گفت: بانک ها برای حمایت از تولید و توسعه اقتصادی باید تسهیلاتی با بهره پایین در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند، زیرا تولیدکننده و صنعتگر برای خریداری ماشین آلات و توسعه تولید خود نیازمند تسهیلات بانکی است. وی با یادآوری این که افزایش نرخ مواد اولیه تولید، چرخه تولید کارخانجات را کند می کند، تصریح کرد: سیاست گذاری و مدیریت نامناسب مسوولان دولتی، عدم حمایت دولت از تولید و نوسانات نرخ مواد اولیه تولید، موجب توقف چرخه تولید، اشتغال زایی و افزایش ناهنجاری ها می شود. وی ادامه داد: همچنین عدم ثبات قیمت مواد اولیه، موجب بلاتکلیفی تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه و فروش کالاهای تولیدی شده است.
حضور موثر بخش خصوصی در کنار دولت برای حل مشکلات اقتصادی
"مهدی امام قلی وند" سرپرست گروه کشاورزی و منابع طبیعی استانداری البرز، کمیسیون ها را به عنوان مکانی برای مطرح شدن و ارائه راهکارهای موثر برای رفع مشکلات تولید استان موثر دانست و افزود: می توان با بررسی کارشناسانه، چالش های پیش روی تولیدکنندگان و صنعتگران را از بین برد. وی از تشکیل جلسه ای با حضور رئیس کمیسیون آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی استان خبر داد و افزود: نمایندگان مردم در مجلس می توانند با بررسی مشکلات تولید خلاهای قانونی را پی گیری کنند. به اعتقاد وی در شرایط کنونی که در جنگ اقتصادی هستیم، بخش خصوصی می تواند در کنار دولت بسیاری از مشکلات را حل و راهکار های موثری ارائه دهد. وی از تشکیل کارگروه توسعه بخش کشاورزی در استان البرز به دستور رئیس جمهور خبرداد و افزود: جلسات کارگروه توسعه ملی به ریاست استاندار و هیات وزیران تشکیل و وظیفه آن شناسایی منابع طبیعی استان است. امام قلی وند از تسهیلات 73 میلیارد تومانی کارگروه توسعه بخش کشاورزی استان البرز خبر داد و تصریح کرد: تاکنون 12 جلسه کارگروه توسعه بخش کشاورزی تشکیل شده و علاقمندان و متخصصان بخش کشاورزی در این جلسات طرح هایی که دارای توجیه فنی اقتصادی بود، ارائه کردند. وی افزود: این کارگروه موجب اشتغال 2 هزار نفر شده است و بسیاری از عرصه های منابع طبیعی نیز شناسایی و در اختیار متقاضیان قرارداده شده است. وی گفت: سازمان مربوط به امور جنگل های وزارت جهاد کشاورزی 32 میلیون هکتار از منابع طبیعی را شناسایی و 17 میلیون هکتار از آن را به فعالان بخش خصوصی واگذار کرده است.





منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود