17 فروردین 1394
شماره خبر: 139771

اما و اگرهای رایگان شدن استفاده از ناوگان حمل و نقل درون شهری

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

اما و اگرهای رایگان شدن استفاده از ناوگان حمل و نقل درون شهری


موضوع رایگان شدن حمل و نقل عمومی در حالی در روزهای پایانی سال گذشته از سوی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج در پارلمان محلی این شهر مطرح شد که به نظر می رسد...
این طرح با توجه به سنگینی هزینه اجرای قطار شهری، می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر و ترغیب شهروندان به بهره گیری از سرویس های خدماتی حمل و نقل عمومی به شمار آید. سعید فیروزگاه در یکی از آخرین جلسات شورای اسلامی شهر کرج که محور آن با موضوع حمل و نقل عمومی و لزوم گسترش آن برای بهبود کیفیت هوای شهر و کاهش ترافیک بود، پیشنهاد داد "با اختصاص یارانه ای معادل درآمد یک ساله سازمان اتوبوسرانی از محل دریافت کرایه ها، روند جابجایی مسافر با این وسیله نقلیه عمومی به صورت رایگان درآید." که این پیشنهاد با نظر موافق بسیاری از اعضای شورای شهر مواجه شد؛ اگرچه ضرورت بررسی ابعاد مختلف پیشنهاد مذکور، سبب شد موضوع برای کارشناسی های بیشتر به بخش های مربوطه ارجاع داده شده و مورد بررسی تخصصی قرار گیرد. ابعاد مختلفی که باید به صورت ویژه در کارشناسی این پیشنهاد مورد بررسی قرار گیرند، ظرفیت سازمان اتوبوسرانی برای مقابله با جمعیتی است که در پی رایگان شدن استفاده از اتوبوس ها، به سمت بهره گیری از این امکان حرکت می کنند؛ چنان که به نظر می رسد دارایی های فعلی سازمان برای این منظور کافی نیست. این کمبود هم در بخش نرم افزاری و هم در بخش سخت افزاری مشهود است. به طوری که تعداد اتوبوس های موجود کفاف هجوم مسافران را نخواهد داد و نیز کیفیت نه چندان مطلوب برخی از این خودروها به طور قطع عدم رضایت شهروندان را در برخی خطوط و در پی استفاده از تعدادی اتوبوس ها به همراه خواهد داشت. همچنین ضرورت بازنگری در خطوط تعیین شده با توجه به تغییرات پیوسته معابر شهری و نیز بررسی حجم مسافر در نقاط مختلف شهر نیز از ضروریاتی است که باید در این مطالعات مورد توجه قرار گیرد. سعید فیروزگاه؛ عضو شورای اسلامی شهر کرج در این خصوص گفت: اگر شهرداری بتواند مبلغ 12 میلیارد تومان را که درآمد تقریبی سازمان اتوبوسرانی از محل کرایه های یک سال این سازمان است به صورت یارانه در اختیار سازمان قرار داده و حمل و نقل عمومی رایگان را با تجهیزات و امکانات مناسب برای شهروندان به ارمغان آورد، بار قابل توجهی از دوش بدنه نحیف و نازک شهر در حوزه ترافیک برداشته می شود. اما آنچه در این برهه قابل طرح به نظر می رسد اینکه نزدیک به ده سال از آغاز ساخت قطار شهری کرج می گذرد و به رغم اینکه هم اکنون در عمق زمین شهری ریلی در حال احداث است، هنوز امکان بهره برداری از این طرح عظیم وجود نداشته و با توجه به کمبودهای شدید مالی و اعتباری و محدودیت هایی که در این عرصه وجود دارد، نمی توان انتظار بهره برداری در آینده ای نزدیک را برای این طرح پیش بینی کرد. طبق برآوردها، احداث مترو در هر روز بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد که مقرر بود اعتبارات مورد نیاز به صورت مساوی از سوی دو بخش دولتی و شهرداری تامین شود. اما قرارگیری در شرایط تحریم و آسیب هایی که به بدنه اقتصاد دولتی و شهری وارد شد، مانع از تکمیل تعهدات قوه مجریه در قبال قطار شهری کرج گردید و این سفیر آهنین که قرار بود در فرصتی کوتاه، منتقل کننده مسافران درون شهری ایران کوچک به مقاصد خود باشد نتوانست در زمان مناسب پاسخگوی نیاز شهروندان باشد.
بر اساس برآورد کارشناسان، برای تکمیل خط 2 قطار شهری کرج تامین اعتباری معادل یک هزار و 500 میلیارد تومان مورد نیاز است. اگرچه اجرای طرح هایی چون فروش اوراق مشارکت، فروش اراضی متعلق به شهرداری و نیز انجام توافقات اولیه با شرکت چینی برای دریافت فاینانس از اقدامات جدی و پیگیر شهرداری این کلانشهر به منظور تامین و دستیابی به نیازهای اعتباری و مالی طرح بوده است اما تا بالندگی این اقدامات و تکمیل سفیر آهنین شهر راه زیادی مانده است که می توان در مجال باقی مانده تا تحقق کامل آن، از پیشنهاد رئیس کمیسیون فرهنگی برای ارتقای فرهنگ ترافیک و بهره گیری از حمل ونقل عمومی درون شهری استفاده کرد. این در حالی است که شهردار کلانشهر کرج نیز با اعلام نارضایتی از عدم اجرای تعهدات دولت در قبال تامین نیازهای قطار شهری، روند احداث این طرح را بسیار کند ارزیابی کرد. بر این اساس می توان با توجه به نیاز سازمان اتوبوسرانی به اختصاص تعداد خودروهای بیشتر و نیز با لحاظ نمودن تفاوت زمان بهره برداری از دو امکان تقویت سیستم اتوبوسرانی و احداث مترو، درصدی از اعتبارات در نظر گرفته شده برای تکمیل قطار شهری کرج را به خرید و تجهیز اتوبوس اختصاص داد و مرهمی موقت اما موثر بر زخم عمیق ترافیک شهری گذاشت. مریم قهرمانی نیز در تایید این دیدگاه اظهار داشت: از مهمترین وظایف شهرداری جابجایی مسافر است که این امر باید یکی از جدی ترین دغدغه های مسئولان و مدیران تصمیم گیر و اجرایی را تشکیل دهد و رایگان شدن یا به حداقل رسیدن میزان کرایه ها از جمله راهکارهایی است که می تواند به ارجحیت دادن شهروندان برای استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی بر وسایل نقلیه شخصی منجر شود. وی با تصریح بر اینکه در حوزه حمل و نقل خواسته های مردمی معطل مانده است، تاکید کرد: شرایط فعلی این حوزه شایسته مردم شهر کرج به عنوان یک کلانشهر نیست و لازم است در این عرصه نیازهای شهروندان جدی تر گرفته شود که یکی دیگر از راهکارهای رسیدن به این مهم، یاری گرفتن از بخش خصوصی است. با توجه به این گفته ها، به نظر می رسد دغدغه حمل و نقل عمومی دغدغه ای جدی در شورای اسلامی شهر کرج و نیز شهرداری است و نمایندگان مردم در پارلمان شهری و مدیران اجرایی شهر پیگیر نیازهای مردمی در این بخش هستند تا بتوانند رغبت شهروندان به بهره گیری از این امکان عمومی را به میزان قابل توجهی تقویت کنند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود