20 فروردین 1394
شماره خبر: 139962

داستان دنباله دار درگیری بر سر پول خرد و نرخ کرایه تاکسی در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

داستان دنباله دار درگیری بر سر پول خرد و نرخ کرایه تاکسی در کرج


در پی افزایش هر ساله کرایه های تاکسی و ناخشنودی مسافران، نبود پول خرد کافی و کمبود سکه های ۵۰۰ ریالی خود معضلی شده که صدای اعتراض شهروندان کرجی را درآورده است.
با افزایش هر ساله نرخ کرایه های تاکسی و گِرد نبودن قیمت ها و معضل حل نشدنی سکه و پول خرد، اعتراض های شهروندان و مسافران نیز امری تکراری شده است. از سوی دیگر تاکسی های تلفنی نیز با نداشتن یا اعمال نکردن نرخ ثابت و عدم ارائه برگه مشخصی برای کرایه مسیر های متفاوت، موجبات اعتراض شهروندان را فراهم می آورند و باز داستان تکراری چانه زنی بر سر کرایه های تاکسی و آژانس بر سر زبانها می افتد. در همین ارتباط و در پی افزایش کرایه تاکسی از دو روز گذشته در کرج، امروز جمعی از رانندگان تاکسی که در پایانه آزادگان کرج با مسافران معترض بگو مگو می کردند، عدم نرخ رند و قابل پرداخت را عامل اصلی این مشکل دانستند. کازرونی یکی از رانندگان تاکسی گردشی این مسیر به خبرنگار مهر، گفت: وقتی کرایه را رُند تعیین نمی کنند معلوم است که کسی امکان پرداختش را ندارد.
رُند نبودن کرایه ها مشکل ساز شده است
مسافری که حاضر به پرداخت مبلغ بیشتر از ۷۵۰ تومان نبود، گفت: وقتی مبلغ پنجاه تومانی را برای کرایه در نظر می گیرند یعنی از پیش تصمیم گرفته اند کرایه ها را ۸۰۰ تومان بگیرند. زیرا می دانند سکه پنجاه تومانی در کشور کم و بی مصرف است و جایی خرج نمی شود. مسافر معترض دیگری گفت: چگونه است که اگر ما به جای ۷۵۰ تومان ۷۰۰ بپردازیم کسی قبول نمی کند اما خودشان کرایه را ۸۰۰ تومان حساب می کنند؟ خانم مسافری نیز ضمن اعتراض به افزایش ناعادلانه قیمت کرایه ها می گوید: در خبرها خوانده بودم کرایه ها ۲۵ درصد اضافه می شود حال آنکه کرایه تاکسی دانشگاه آزاد تا میدان آزادگان که تا قبل عید ۵۰۰ تومان بود الان ۷۵۰ تومان شده این یعنی ۵۰ درصد کرایه افزایش یافته است.
نصب کارت خوان تاکسی، حافظ حقوق طرفین
آرامون، راننده تاکسی گردشی با پیشنهاد نصب دستگاه کارت خوان بر روی تاکسی ها گفت: چنانچه تاکسی ها را به دستگاه مشابهی چون کارت خوان های اتوبوسها مجهز کنند، دیگر هیچ حقی ناحق نمی شود و اعتراضی نخواهد بود.
تاکسی های تلفنی را تک نرخی کنید
مسافر دیگری نیز گفت: این مشکل فقط به رانندگان تاکسی یا نرخ متفاوت تاکسی محدود نمی شود آژانس ها و تاکسی های تلفنی نیز تک نرخی نیستند و مسافر نمی داند برای هر مسیر باید چه قدر بپردازد. وی افزود: در یک روز من از گوهردشت با آژانس با مبلغ هفت هزار تومان به شاهین ویلا رفتم و با آژانس دیگری واقع در خیابان "قلم" با کرایه پنج هزار تومان برگشتم! این مسافر ادامه داد: اساسا حتی به عنوان مشترک آژانس هم نمی دانم چه موقع چه قدر باید پرداخت کنم و چه قدر خوب است که تاکسی های تلفنی هم موظف به ارائه برگه نرخ قیمت های مصوب باشند تا حداقل کیلومتر و قیمت شب و روز و درون و بیرون شهر در آن مشخص باشد و تلفن مرجعی برای شکایات در نظر بگیرند.
قادر به دخل و تصرف کرایه ها نیستیم
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرستان کرج در پاسخ به مشکلات مطرح شده گفت: از آنجا که نرخ تاکسی ها از فیلترهای گوناگونی چون شورای شهر و فرمانداری می گذرد و مصوب می شود هیچ گونه دخل و تصرفی در آن امکان پذیر نیست و ما هم قادر به گِرد کردن مبالغ نیستیم. پرویز اسکندری افزود: فقط در برخی مسیرها که کرایه به پنج تومانی ختم می شد (مانند ۷۴۵ تومان) به سمت بالا گرد کرده ایم. وی ضمن بررسی مطالب گفته شده شهروندان پیرامون افزایش ۵۰ درصدی کرایه مسیر آزادگان دانشگاه آزاد یادآور شد: مسیر مذکور در سال گذشته هزار متر افزایش مسیر داشته است که مبلغ ۵۰ تومان در پایان سال به کرایه آنها اضافه شده است. همچنین با افزایش ۲۰ درصدی کرایه مسیر ۶۶۰ تومان می شد که به نفع مسافران به سمت ۶۵۰ تومان گِرد شده است.
تاکسی های گردشی نرخ گرانتری دارند
مدیر عامل تاکسیرانی شهرستان ضمن یادآوری گران تر بودن نرخ کرایه تاکسی گردشی افزود: این تاکسی ها به دلیل نداشتن خط و نبود مسافر ثابت در تمام مسیر ها و خطوط مسافران را جا به جا می کنند که به همین دلیل یک امتیاز ویژه برایشان قائل شده ایم و ۲۵ درصد به کرایه آنها اضافه شده است. شهروندان باید دقت داشته باشند که وقتی سوار تاکسی های گردشی می شوند باید نرخ مصوب را پرداخت کنند. وی افزود: طی چند روز آینده نرخ ها بر روی درب سمت شاگرد تاکسی ها چاپ خواهد شد و مسافران با اطمینان می توانند کرایه مصوب را پرداخت کنند.
تاکسی ها هوشمند می شوند
وی الکترونیک کردن خطوط تاکسیرانی را از جمله اموری خواند که مقدمات آن شروع شده و بخش هایی از امور هوشمند سازی تاکسی ها نیز انجام شده است. وی تصریح کرد: نصب دستگاه کارت خوان بسیار هزینه بر است و از آنجا که هر دستگاه بین یک تا یک و نیم میلیون تومان هزینه دارد، قشر تاکسی دار به سختی می تواند هزینه آن را بپردازد و ما نمی توانیم آن را به این زودی ها انجام دهیم.
تاکسی فرسوده
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرستان با اشاره به غیر دولتی بودن تاکسی ها افزود: اتوبوسرانی سازمانی دولتی است که اتوبوسها را در اختیار خود دارد و بودجه دولتی نیز برای آن تعریف شده است، این درحالیست که تاکسی متعلق به فرد است و تاکسیرانی فعلا بودجه دولتی ندارد. وی با اشاره به وجود حدود ۱۳ هزار تاکسی شهری در کرج تصریح کرد: درصدد هستیم با توجه به گردش مالی که کارت خوان ها برای بانکها دارند با آنها رایزنی کنیم تا در امر خرید دستگاههای مذکور همکاری کرده و به صورت رایگان یا اقساط رانندگان را یاری کنند.
نرخ کرایه آژانسها هم سامان دهی می شود
نایب رئیس اتحادیه تاکسی های تلفنی داخل شهری ضمن رد چند نرخی بودن کرایه آژانسها گفت: نرخ های موجود مصوب اتاق بازرگانی و سازمان صنعت معدن و تجارت است، که تنها ابلاغ آن به عهده ماست و به صورت فُرمی با آرم و مهر اتحادیه دراختیار دفاتر آژانس ها قرار گرفته و روی دیوار نصب می شود. عباس قاسمی افزود: از آنجا که امکان دارد مسافر در مسیر توقف داشته یا خرید کند و تغییر مسیر بدهد تعرفه کرایه او هم تغییر خواهد کرد.
آژانس ساعتی ۱۲ هزار تومان خواهد شد
وی یادآور شد: در تعرفه گذشته توقف دقیقه ای ۱۰۰ تومان یا به عبارتی ساعتی شش هزار توان بود و البته نرخ مشخصی برای ورودیه نداشتیم. امسال بر اساس پیشنهادی که به سازمان صنعت و معدن تجارت داده ایم دقیقه ای ۱۵۰ تومان یا ساعتی ۱۲ هزار تومان بوده که تا دو هفته دیگر مصوبه دقیق آن اعلام و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود