2 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 140758

طالقان نفس کشید

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

طالقان نفس کشید


گرچه هنوز برخی از ما به سخاوتی که زمین دارد بی اعتنا هستیم؛ اما هستند افرادی که به زمین عشق می ورزند وناپاکی منظر آن را تاب نمی آورند؛ آنها دست به کار می شوندو «زمین» را از زباله پاک می کنند.
جمعی از دوستداران طبیعت که به حفظ محیط زیست و پاک نگه داشتن آن علاقه دارند، روز سه شنبه اقدام به پاکسازی مسیر رودخانه شاهرود از ابتدای روستای گلینک تا ابتدای سد طالقان همت کردند. در این جمع بانشاط دختران و پسران جوانی دیده می شدند که ساعاتی از وقت خود را برای پاکسازی محیط زیست اختصاص دادند تا شاید به گفته خودشان کمی قدر طبیعت سخاوتمند را بدانند و نازیبایی و زباله را از سیمای آن بزدایند. اعضای تشکل غیر دولتی"دشت بان" به همراه اعضای مجتمع آموزشی - توانبخشی رعد طالقان، همچنین نفراتی از اداره ورزش و جوانان و هیئت کوهنوری شهرستان امروز دست به کار شدند و مسیر رودخانه شاهرود تا ابتدای سد طالقان را پاکسازی کردند.
پاکسازی طبیعت، تلاش کوچکی برای حفظ محیط زیست است
یکی از جوانان حاضر در برنامه پاکسازی گفت: انسان و طبیعت رابطه مستقیم با یکدیگر دارند و آدمی بدون طبیعت نمی تواند به حیات خود ادامه دهد؛ اما چرا با رفتارهای ناخوب، به طبیعت و محیط زیست آسیب می زنیم. وی با بیان اینکه پاکسازی طبیعت تلاش کوچکی برای حفظ محیط زیست است، افزود: به طور معمول در برنامه هایی از این دست شرکت می کنم تا سهم کوچکی در حفاظت از محیط زیست داشته باشم.
محال است برای گردش در طبیعت کیسه زباله همراهم نباشد
بانوی جوانی هم که مشغول جمع آوری زباله های به جا مانده در طبیعت بود، خود را عاشق محیط زیست خواند و گفت: حفاظت و پاکسازی محیط زیست برای من تجربه لذت بخشی است و پیوسته این کار را انجام می دهم. وی ادامه داد: محال است جایی برای تفریح و گردش بروم و کیسه زباله همراهم نباشد و آشغال و پوست میوه و .... را در طبیعت رها کنم. ضمن اینکه این رفتارم در دوستان و اطرافیانم هم تاثیر گذار بوده و آنها هم نسبت به حفظ محیط زیست دقت بیشتری دارند. براساس این گزارش، در جمع حاضر، افرادی هم بودند که به رغم داشتن محدودیت های فیزیکی اما با اشتیاق برای پاک کردن طبیعت قدم به میدان گذاشتند و در پاکسازی محیط زیست مشارکت کردند.
پاکسازی طبیعت را به روزی خاص محدود نکنیم
حشمت الله کشیری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان در حاشیه این برنامه با تاکید بر اینکه پاکسازی طبیعت منحصر به زمان و روز خاصی نیست، گفت: گرچه این برنامه با هفته زمین پاک مصادف شده است، اما با برنامه ریزیهای انجام شده تلاش کردیم برنامه های پاکسازی طبیعت را در طول سال دنبال کرده و آن را محدود به روز خاصی نکنیم. وی افزود: بر این اساس طی تفاهم نامه با بسیج سازندگی سپاه طالقان برنامه هایی را برای حفظ محیط زیست تدوین کرده ایم که تا کنون با همکاری این نهاد، در دو نوبت روستا و مناطق گردشگری طالقان از زباله پاکسازی شد. به گفته کشیری مواردی همچون پاکسازی طبیعت، جلوگیری از شکار غیرمجاز، برگزاری دوره های کوهنوردی و ... در این تفاهم نامه دیده شده است.
حفظ محیط زیست؛ فرهنگی که باید نهادینه شود
کشیری هدف از تداوم این برنامه ها را نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست و دوست طبیعت بودن اعلام کرد و گفت: حفظ طبیعت و پاکیزه نگه داشتن محیط زیست بر عهده نهاد یا ارگان خاصی نیست بلکه امری است که همه باید در اجرای آن همکاری کنیم و هر کسی به نوبه خود سهمی دارد. این مسئول با اشاره به برنامه امروز گفت: همکاری انجمن دشت بان، مجتمع رعد، اداره ورزش و جوانان و هیئت کوهنوردی سبب شد مسیر رودخانه شاهرود تا ابتدای سد طالقان از زباله پاک شود. وی افزود: در این برنامه که حدود ۵۰ نفر در آن مشارکت کردند، دو دستگاه خودرو نیسان پیکاپ و یک دستگاه خودرو تویوتا زباله جمع آوری شد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان با اشاره به اینکه محیط زیست و طبیعت این شهرستان در فصول پاییز و زمستان معمولا پاکیزه است، گفت: عمده زباله هایی که در مناطق تفریحی و طبیعت طالقان مشاهده می شود مربوط به فصل های بهار و تابستان است که گردشگران پرشماری برای بازدید و استفاده از طبیعت بر طالقان خود را به این محل می رسانند.
بی ملاحظگی برخی گردشگران
کشیری اظهار داشت: گروه های حامی محیط زیست همواره برای پاکسازی طبیعت پیشقدم هستند اما از گردشگران این انتظار است که زباله ها خود را درون کیسه زباله و سطل های زباله ای که برای این منظوردر مناطق مختلف تعبیه شده است، بیندازند. علاوه بر این شکستن شاخه ها درختان، برپا کردن آتش و رفتارهایی مشابه، آسیب جدی به طبیعت می زند و امیدواریم که گردشگرانی که وارد طالقان می شوند به این نکات توجه کنند. وی یادآور شد: دو سال پیش در فصل تابستان حدود ۲۳ تن زباله به جا مانده از گردشگران از محیط زیست طالقان جمع آوری شد که این رقم نشان می دهد در فصل های گرم سال که گردشگران، این شهرستان را برای گردشگری انتخاب می کنند چه حجم بزرگی از زباله در طبیعت رها می شود. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در پخش برنامه های آموزشی گفت: این در حالیست که تبلیغات مواد خوراکی مضر برای بدن از این رسانه زیاد دیده می شود.
در کشورهای توسعه یافته مردم مطالبه گر هستند
کشیری با بیان اینکه مواردی که کشورهای توسعه یافته برای حفاظت محیط زیست به آنها می پردازند در ایران کمتر مورد توجه است، یادآور شد: در این کشورها برنامه های متنوعی برای جلوگیری از تخریب طبیعت، ممانعت از شکار و حفظ محیط زیست پیش بینی شده و برنامه های مدونی وجود دارد. وی افزود: در این کشورها مردم خود را مکلف به حفظ محیط زیست می دانند و باید گفت به واقع این مردم هستند که دستگاه ها را به حرکت در می آورند و مطالبه می کنند. در کشور ما نیز براساس اصل ۵۹ قانون اساسی مکلف به حفظ محیط زیست هستیم، گرچه باید زیرساختها را فراهم کرد تا پس از اینکه فرهنگسازی صورت گرفت، شاهد پررنگ شدن اهمیت محیط زیست در بین مردم باشیم.
رسانه ها تاثیرگذاری خود را نادیده نگیرند
کشیری به نقش رسانه ها در فرهنگسازی اشاره و تاکید کرد: سازمان محیط زیست هر چقدر هم برنامه های متنوعی برای حفظ طبیعت پیش بینی کند، اگر در رسانه ها انعکاسی نداشته باشد نمی توان به ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست امیدوار بود. وی گفت: بخش بزرگی از فرهنگسازی بر عهده رسانه ها است که می توانند با ورود به این حوزه تاثیرگذار باشند. آری؛ بخش بزرگی از فرهنگسازی به عهده رسانه ها است و به واقع رسالت صاحبان وسایل ارتباط جمعی ایجاب می کند که نقش خود را نادیده نگرفته و با احساس مسئولیت بیشتری برای فرهنگسازی در بخش های مورد نیاز جامعه پیشگام و جریان ساز باشند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود