27 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 142093

طالقان در تب دوری از مرکز البرز می سوزد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

طالقان در تب دوری از مرکز البرز می سوزد


شهرستان طالقان را همگان به واسطه جاذبه های گردشگری و طبیعی آن می شناسند. ولی در این میان که غم کمبودها و مشکلات بر دل ساکنان این شهرستان سنگینی می کند باید در تب دوری از مرکز البرز نیز بسوزند.
اقلیم کوهستانی اش را به یاد می آوریم و در دل به ساکنین اش غبطه می خوریم که آنجا هستند و از این موهبت همواره برخوردارند اما این شهرستان زیبا، یک روی دیگر هم دارد و آن محرومیت هایی است که به واسطه دوری از مرکز استان برایشان به ارث رسیده است. چه آن روزهایی که دور افتاده ترین شهرستان استان تهران بود و چه امروز که مسافتی طولانی تر از تمام شهرستان های البرز با مرکز دارد. گزارش ما از همه کمبودها و نارسایی های این شهرستان نیست. بنابراین به سراغ مقوله ورزش آمده ایم و برگزاری یک همایش پیاده روی خانوادگی در یکی از روستاهای این شهرستان یعنی روستای میناوند را دست مایه قرار داده ایم تا هم از رونق خودجوش ورزش در این روستا بگوییم و هم از اراده آهنین برای کاهش محرومیت های ورزشی در شهرستانی که در جای جایش خبری از اعتبارات و بودجه های دولتی نیست و البته نگاهی جدی هم برای رفع آنها دیده نمی شود برایتان روایت کنیم. اهالی این روستا ثابت کرده اند که در اینجا یک دست هم صدا دارد. نام و تلاش روستای میناوند در این سالها بیش از هر روستا و حتی خود شهر تازه تاسیس طالقان در فضای ورزش استان شنیده شده است. این روستا تنها نماینده ورزش شهرستان طالقان در لیگ های ورزشی البرز است. و با هدایت تیم فوتسالش به لیگ برتر استان البرز یکه و تنها از هویت ورزشی این شهرستان دفاع می کند.
تنها مساعدت مسئولان شهرستان طالقان؛ اهدای دو دست لباس ورزشی
در این خصوص دهیار روستای میناوند می گوید: از سه سال پیش و با کسب مقام اول تیم منتخب روستا در لیگ شهرستان طالقان به لیگ یک استان البرز راه پیدا کردیم و پس از یک سال با قهرمانی در این مسابقات به لیگ برتر البرز رسیدیم ضمن آنکه باید به این نکته اشاره کنم که در تمام این سالها بخش اصلی نفرات تیم از بچه های خود این روستا بوده اند و سعی کرده ایم کمتر از بازیکنان غیر بومی استفاده کنیم. حبیب مینایی ادامه می دهد: در این سالها همواره و با هر مشقتی بوده هزینه های حضور تیم را در لیگ استان البرز فراهم کرده ایم چرا که نگاه کل ورزش شهرستان و امید جامعه ورزشی این شهرستان به این تیم بوده و همین وظیفه سنگین ما را متعهد به ادامه کار کرده است. وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر دو دست لباس ورزشی تنها کمک صورت گرفته به این تیم بوده است، می گوید: سال پیش رئیس اداره ورزش شهرستان در آستانه شروع لیگ استان این دو دست لباس را به ما داد و این تنها مساعدت کل شهرستان به این تیم بوده است.
دهیار روستا اما دوست دارد در مورد مهمترین دغدغه اش در مورد ورزش صحبت کند و آن سالن ورزشی نیمه کاره روستاست.
تکمیل سالن ورزشی نیمه کاره آرزوی اهالی روستا
وی می افزاید: سالن ورزشی را از چند سال پیش و با کمک اهالی شروع کرده ایم و تا به مرحله نصب سوله و دیوار کشی و نصب درب و پنجره ها رسانده ایم اما دیگر توان تکمیل آن را نداریم و از مسئولان شهرستان و استان می خواهیم برای به ثمر رسیدن این فضای ورزشی و استفاده اهالی این روستا و روستاهای همجوار به یاری ما بیایند. رییس شورای اسلامی روستای میناوند طالقان برآورد دقیقی از میزان اعتبار لازم برای تکمیل و بهره برداری این سالن ورزشی ندارد و می گوید: این سالن نیاز به کفپوش و کارهای تکمیلی برای ایجاد سرویس بهداشتی و رختکن ها دارد. فکر می کنم بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای رفع نیازهایش می خواهیم و امیدوارم مسئولان ورزش استان و شهرستان طالقان کمک کنند تا زحمت اهالی به ثمر برسد. در کنار این اتفاق مهم یعنی تیم فوتسال و سالن نیمه کاره اما اهالی این روستا در موضوعی دیگر هم در ورزش شهرستان طالقان شاخص هستند و آن حضور در ورزش همگانی و برگزاری همایش های متنوع در فصول مختلف سال است.
چراغ ورزش های قدیمی و بومی روستا میناوند روشن است
بلال مینایی فرد رئیس شورای اسلامی روستای میناوند در این خصوص می گوید: از سالها پیش اهالی روستا این رسم را داشته اند تا با برگزاری همایش های ورزشی و انجام پیاده روی در یکی از نقاط خوش آب و هوا و مسطح روستا جمع شوند و اقدام به ورزش کنند. وی ادامه می دهد: این برنامه در فصل بهار و تابستان و با توجه به حضور بیشتر سکنه در روستا به شکل پر رنگ تری انجام می شود و در آخرین برنامه هم با حضور اهالی همایش پیاده روی و ورزش همگانی را برگزار کردیم و با همراهی دو هیئت ورزشی همگانی و بومی محلی شهرستان طالقان ورزش های قدیمی روستا و مسابقه طناب کشی هم برای اهالی برگزار شد. مینایی فرد پیگیری موضوع تکمیل سالن و حل مشکلات تیم فوتسال روستا را مورد اشاره قرار داد و بیان می کند: در اولین فرصت به دیدار فرماندار جدید شهرستان طالقان خواهیم رفت و مشکلاتمان را با وی در میان خواهیم گذاشت تا این موضوعات را به نحوی حل کنیم ضمن آن با توجه نزدیکی اردوگاه دانش آموزی در نزدیکی این روستا و سالن احداث شده این انتظار را داریم تا آموزش و پرورش البرز هم به یاری ما بیاید و در تکمیل این فضای ورزشی ما را یاری دهد تا امکان استفاده دانش آموزان هم از این فضای ورزشی فراهم شود.
متولیان امر در مواجه با توسعه ورزش به خواب زمستانی فرو می روند
رییس شورای اسلامی روستای میناوند طالقان در پایان می افزاید: روستاهای زیادی در این شهرستان در حوزه ورزش فعالند و به واسطه تعلق خاطر اهالی ورزش را به شکل خودجوش دنبال می کنند اما در این میان روستای میناوند با داشتن تنها تیم لیگی شهرستان متمایز از بقیه بوده و نشان داده است می توان با کمترین امکانات کارهای بزرگ کرد. شهرستان طالقان با بیش از یکصد روستا نشان داده در صورت کمی توجه مسئولان می تواند ورزش را در بافت روستای اش و با کمک اهالی ورزش دوست ساکن در آنها توسعه دهد ظرفیتی که تاکنون به هر دلیلی مورد توجه قرار نگرفته و جدی واقع نشده است. امید می رود همه متولیان امر به جای اینکه به خواب زمستانی فرو روند با ارج نهادن به تلاش اهالی روستای میناوند آن را نمونه ای از خروار ببینند و برای توسعه ورزش در این شهرستان محروم البرز و تقویت زیرساخت های ورزشی اش گام های جدی بردارند. در پایان باید گفت؛ شهرستان طالقان با توجه به اقلیم خاصش می تواند محلی برای توسعه توریسم ورزشی باشد و ارزش افزوده ای قابل توجه برای استان ایجاد کند به شرظ آنکه به یاری ورزش دوستان در جای جای روستاهای این شهرستان برویم و روستاهایی به مانند میناوند را که در این منطقه کم هم نیستند را با حمایت و کمک به سمت شکوفایی و بالندگی سوق دهیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود