9 تیر 1394
شماره خبر: 144766

زیباسازی قاب نگاه ها درمنظر شهری

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

 زیباسازی قاب نگاه ها درمنظر شهری


زیبایی فضای شهری شامل مبلمان، رنگ ها، ظرافت های هنری و فضاهای تفریحی درکنارسایر امکانات، تجلی بخش آرامش روحی و روانی برای شهروندان و گردشگران به شمار می رود.
نما، سبک معماری و مهندسی بناها و زیبایی درمنظر شهری موضوعی است که درنگاه کارشناسان شهرسازی به عنوان یک اصل مهم تلقی شده چرا که سیما و منظر شهری درواقع ویترینی برای معرفی هر شهر و دیار محسوب می شود. قبل از پرداختن به موضوع زیبایی شهری باید گفت که رویدادهای تلخ ناشی از وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله در ایران و جهان این تجربه را به متن معماری آورد که درگام نخست استحکام بخشی بناها یا رعایت اصول شهرسازی باید جزو جدایی ناپذیر ساخت و سازها کرد تا بتوان خطرات چنین پدیده هایی را به حداقل رساند. اگرچه سبک معماری قدیمی و خاص در برخی شهرهای ایران همچون اصفهان ، شیراز و یزد برای گردشگران خوشایند است اما این راهم باید توجه داشت که مهاجرت های بی رویه برخی شهرهای دیگر مانند کرج، سیمای ناهمگونی به لحاظ بافت و آسیب به منظر شهری به وجود آورده است. پیامد این مهاجرت ها، گستردگی حاشیه های ناهمگون با بافت های لرزان و بی قواره درمنظر شهری به شمار می رود. کلانشهر کرج که به واسطه مهاجرت ها در چهار دهه گذشته جمعیت آن از حدود 50 هزار نفر به بیش از یک میلیون و900 هزار نفر رسیده ، امروز به چهارمین کلانشهر ایران تبدیل شده که ناهمگونی بافت شهری ، بار سنگینی را بر دوش متولیان در دو بخش شهرسازی و زیباسازی گذاشته است. وجود بیش از یکهزارهکتار بافت فرسوده و غیرمقاوم شهری از یک سو و ناهمگونی سیمای شهری از سوی دیگر، سبب شد تا مدیریت شهری کرج درسال های اخیر برای کنترل ساوخت و سازها و ساماندهی سیمای شهری تصمیم جدی بگیرد. با این حال مناطق ناهمگونی همچون تپه مرادآب در حاشیه های پرچین وشکن ومتن کلانشهرکرج کم نیست که از آن جمله می توان به حسن آباد بالا، حیدرآباد، حصار و... اشاره کرد. به سامان کردن این ساخت وسازها با مشارکت مردم و حمایت های بانکی مهم ترین گامی است که علاوه بریکسان سازی سیمای شهری دراستحکام بخشی به بناها و تامین خانه های ایمن برای ساکنان آنها تغییر در سیمای شهری را به دنبال دارد.
به هرحال در کنار به سامان کردن ساخت وسازها، یکی از اصول مهم شهرسازی توجه به ظرافت های هنری در کوچه و خیابان تا بوستان ، مغازه ها و سطح شهراست. به گفته کارشناسان زیباسازی شهری، از آنجایی که هر عنصر در شهر به سیما و چهره آن تاثیر گذارده و تکثر عناصرناهمگون سیمای شهر را نامطلوب می کند قانونگذار شرایط مختلفی رابرای نظام مند کردن این عناصر وضع کرده است . براین اساس با توجه به قوانین 55 و 92 قانون شهرداری ها از نصب تابلو ها تا هر آگهی تبلیغی در فضای شهر باید تابع اصول و مقررات خاص آن باشد. درشرح وظایف ذاتی سازمان های زیبا سازی، ساماندهی و نظارت بر تابلوها از جمله تابلوهای اصناف و تبلیغات تجاری برای زیبایی سیمای شهری در اولویت نخست است. نورپردازی شهری یکی دیگر از جلوه هاست که سازمان های زیباسازی شهرداری ها ملزم به ساماندهی و بهبود این وضعیت در مناطق مختلف شهرها هستند. از نگاه کارشناسان هر عنصری که جدا از کالبد شهر و به عنوان صنف خاص فعال شود در واقع عارضه فضای شهری محسوب می شود مگر اینکه بر پایه اصول و ضوابط شهری و پایگاه طراحی و معماری شهری جانمایی شده باشد. یکی دیگر از وظایف سازمان های زیباسازی توجه به مناسبت های مذهبی، ملی و...است که استفاده از زبان های خاص هنری و تصویری در شهر مانند نور، رنگ ، تبلیغات و.. می تواند دربه اشتراک گذاشته حس این مناسبت ها به عنوان یک خاطره جمعی تاثیرگذار باشد. از نگاه کارشناسان امور هنری، توجه به زبان هنر در منظر شهری می تواند انتقال دهنده حس و حال خاص با گردشگران و شهروندان باشد. به دنبال تاسیس سازمان زیباسازی درکلانشهر کرج ، طرح هایی مانند بهسازی و ساماندهی میادین سطح شهر، رنگ آمیزی جداول و پیاده روها و دیوارهای سطح شهر ، حذف زواید بصری و ساماندهی تابلوها در برنامه کاری قرار گرفت .
سازمان زیباسازی شهرداری کرج سال 89 فعالیت خود را آغاز کرد و آنطور که مسوولان این سازمان می گویند: حرکت جدیدی برای تغییر سیمای کرج شروع شده است. به گفته الهام باقری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج، در گام نخست یکسان سازی سیمای مناطق با تغییر دکوراسیون تابلوهای اداری و اصناف آغاز شد. - در این زمینه بخشی از طرح یکسان سازی تابلوها انجام شده اما به زمان و مشارکت بیشتر مردم نیاز است و تاکنون تابلوهای بیشتر مساجد کلانشهر کرج همسان سازی شده و این برنامه بتدریج در دیگر بخش ها ادامه دارد. باقری از نورپردازی در سطح کلانشهر به عنوان گام دیگر زیباسازی نام برد و گفت : زمانی که واحدهای صنفی و مسکونی پروانه ساخت و بهره برداری می گیرند یکی از قیودی که باید رعایت شود، نور پردازی است. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج اظهار داشت: برنامه های زیادی از جمله در سطح بوستان ها، مبلمان شهری، تابلوها، نمای بیرونی ساختمان ها به ویژه در هسته مرکزی شهر و مسیرهای پرتردد با مشارکت مردم به اجرا درآمده و درصدد هستیم تا سیمای کلانشهر کرج را متحول کنیم. سازمان زیباسازی شهرداری کرج، برنامه های آموزشی در زمینه زیباسازی برای شهروندان به اجرا درآورده که انتظار می رود با کمک و مشارکت شهروندان بتوان ضمن پاکسازی دیوارها از کاغذهای تبلیغاتی و نوشته ها، تابلوها را به سامان کند. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج ، مشارکت شهروندان را مهم ترین گام برای زیبا سازی شهر دانست و افزود: همه باید به این موضوع یقین داشته باشند که شهر ما خانه ماست و در پاگیزگی و زیبایی آن بکوشیم. وی تاکید کرد: اصناف برای نصب تابلو باید مجوز دریافت کنند ، ضمن چارچوب ها رعایت شود. مدیرعامل سازمان زیباسازی با اشاره به اینکه برای برگزاری اعیاد ، جشن های مذهبی و ملی و مراسم عزاداری برنامه ریزی کرده ایم، خاطر نشان کرد: در بخش های مختلف زیبا سازی شهری تیم های کارشناسی تشکیل شده است. وی بیان داشت: شهرداری کرج تمام برنامه های زیباسازی را مطابق با استانداردها و با در نظر گرفتن ارزش های معنوی ، فرهنگی اسلامی ، ملی و منطقه ای پیش می برد. باقری گفت: حذف زواید و آلاینده های بصری از مهم ترین اقدامات برای زیباسازی مناظر شهری است که باجدیت آن را دنبال می کنیم.
با این حال کلانشهر کرج از جمله شهرهایی است که زیباسازی آن نیاز به مشارکت مردم دارد ضمن آنکه تلاش مسوولان برای زدودن زائده های بصری و زیباسازی نمای ساختمان ها تا تعریض ، آسفالت و پاکیزگی خیابان ها و معابر دراین کلانشهر نباید فراموش شود. یکی از عادات ناپسند و قدیمی در کلانشهر کرج نصب برچسب های کاغذی توسط شرکت های خدماتی بر در دیوار منازل و سطح است که هرچند تاکنون با برخی این شرکت ها برخورد قانونی شده اما ریشه کن نشده است. پاکسازی در و دیوارها از این تبلیغات زمان زیادی نیاز دارد لیکن می شود با جایگزین کردن روش های جدید تبلیغات این شیوه قدیمی و ناپسند را کنار گذاشت.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود