12 مرداد 1394
شماره خبر: 146632

بازار فروش پمپ‌های آب خانگی در جنوب البرز داغ است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بازار فروش پمپ‌های آب خانگی در جنوب البرز داغ است


بازار فروش پمپ های آب خانگی با وجود قطعی و اُفت فشار در جنوب البرز هر روز داغ‌تر از دیروز می شود و مردم برای رهایی از این معضل به فشار هر چه بیشتر انشعاب خود می اندیشند.
برخی بر این باورند که مدیران شبکه توزیع آب در شهرهای جنوبی استان البرز برای عبور از فصل گرما در سال جاری روش جدید کاهش فشار به جای جیره بندی آب را در پیش گرفته اند مردم نیز دست به کار شده اند و با قبول هزینه های زیاد پمپ آب در انواع مختلف را نصب می کنند. اما تحقیقات میدانی مهر از نقاط مذکور نشان می دهد که این روش جدید نه تنها باعث رفع مشکل نشده بلکه برای افرادی که تاکنون موفق به خرید پمپ نشده مشکل ایجاد کرده است. در واقع به سبب کشش محتوای موجود در شاه لوله ها توسط پمپ ها، نعمت آب باریکه ای که پیش‌تر جریان داشت نیز از آنها گرفته شده است و در این مسیر چه دبه ها که هم اکنون برای پُر شدن به این سو و آن سو و این خانه و آن خانه روانه نیستند!
وقتی که پمپ ها هم کاری از پیش نبرند
حال معلوم نیست که اگر آن تعداد افرادی که تاکنون پمپ نخریده اند در این جهت اقدام کنند آیا اصلاً آبی برای کشش در لوله ها باقی خواهد ماند یا خیر؟ در واقع این پرسش، پرسشی است که هم اینک اذهان جویندگان آب در جنوب استان البرز را به خود مشغول کرده است. یکی از شهروندان که ساکن خانه ای استیجاری در یکی از مناطق یاد شده است در همین رابطه به می گوید: بستن یک پمپ کوچک ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد مانده ام برای من که مستأجرم پمپ وصل کنم یا نه؟ چون تا چند ماه دیگر باید این خانه را ترک کنم و شاید به جایی بروم که وضعیت آب بهتر باشد و پمپ خریده شده روی دستم بماند. علیرضا صالحی اضافه می کند: اگر هم این کار را نکنم باید با بی آبی سر کنم. به صاحبخانه هم گفته ام ولی زیر بار نمی رود. در واقع بیشتر مستأجران وضعیت شان مثل من است. در حال حاضر بعضی از خانه های ویلایی که فقط دو نفر در آن زندگی می کنند پمپ هایی را خریده اند که برای ساختمان های چند طبقه کاربرد دارد و همین موضوع باعث ترکیدگی لوله ها شده و بر عکس اینها، برخی هم هستند که اصلا نه پمپ دارد و نه آبعلی مهدلو، یکی دیگر از شهروندان شهرهای جنوبی البرز است، او از وضعیت افت فشار آب گلایه می کند و می گوید: من مانده ام که اگر همه پمپ دار شوند آیا اصلا دیگر آبی در داخل لوله میماند که کشیده شود یا نه؟ وی می افزاید: در حال حاضر بعضی از خانه های ویلایی که فقط دو نفر در آن زندگی می کنند پمپ هایی را خریده اند که برای ساختمان های چند طبقه کاربرد دارد و همین موضوع باعث ترکیدگی لوله ها شده و بر عکس اینها، برخی هم هستند که اصلا نه پمپ دارد و نه آب. این شهروند ادامه می دهد: فکر می کنم تنها کسانی که از این ماجرا سود می برند فروشندگان پمپ باشند که این روزها کار و کاسبی شان داغِ داغ است تا جایی که بعضی از افراد هم شغلشان را عوض کرده و به این کار روی آورده اند. مهدلو اضافه می کند: اغلب پمپ ها استاندارد نیستند و زود خراب می شوند، یا مکش خوبی ندارند، مخصوصاً جنس های چینی؛ که البته سرویس و خرید و فروش شان برای پمپ فروش ها و سیم پیچی ها درآمد خوب و برای مردم ضرر زیادی دارد.
برخورد با عاملین برقراری انشعاب های غیر مجاز
برای نمونه شهر محمدشهر کرج با جمعیتی بالغ بر ۱۳۶ هزار نفر یکی از همین شهرهاست که در طی ماها و روزهای گذشته با مشکلات قطعی و کاهش افت فشار آب روبرو بوده است. در همین رابطه گفتگویی را با رییس شورای اسلامی شهر محمدشهر انجام دادیم و متوجه می شدیم که به غیر از مسئله کم آبی که در کل کشور در جریان است در این ورطه انشعاب های غیر مجاز نیز کم اثر نبوده اند. بیژن بابایی با اعلام اینکه انشعاب های غیرمجاز یکی از عوامل اصلی کمبود آب در محمدشهر هستند برخورد با عاملین برقراری اینگونه انشعابات را از اولویت های اعضای شورای اسلامی شهر عنوان می کند. عدم مصرف بهینه و انشعابات غیر مجاز آب باعث تضییع حقوق شهروندان قانونمند می شودبابایی در همین رابطه عنوان می کند که سازمان آب پیگیری های مجدانه ای را برای قطع انشعاب های غیر مجاز این افراد شروع کرده است. بابایی ضمن بیان اینکه «مشکل آب مشکل کشوری و جهانی است» استفاده بهینه از این نعمت را ضروری عنوان کرد و گفت: عدم مصرف بهینه و انشعابات غیر مجاز آب باعث تضییع حقوق شهروندان قانونمند می شود. وی در خصوص شهرک عباس آباد محمدشهر که هم اینک با مشکل شدید افت فشار آب و قطعی های مکرر در این زمینه روبروست نیز عنوان کرد: در این خصوص قطعه زمینی تحویل سازمان آب و فاضلاب شده است که با حفر چاه جدید در این نقطه مشکل این شهرک برطرف شود. رییس شورای اسلامی شهر محمدشهر احداث و بهره برداری از ایستگاه پمپاژ آب محمدشهر که در ورودی این شهر واقع شده است را نیز از دیگر برنامه های موجود در این رابطه عنوان کرد. به گفته این مسئول رفع و پیگیری مشکل برق چاه های آب منطقه نیز از برنامه های پیش رو و بعضاً عملیاتی در این زمینه بوده است که نتیجه کاهش قابل ملاحظه قطعی های آب را در محمدشهر حاصل کرده است.
فراموشی مصرف بهینه در گیر و دار نصب پمپ ها
اما شاید به قول یکی از شهروندان دلسوز محمدشهری تنها چیزی که در گیر و دار خرید و نصب پمپ ها و ساخت پمپاژخانه ها به فراموشی سپرده شده باشد خودِ مسئلۀ مهم «چگونگی مصرف و مصرف بهینه» باشد: گویا در حال حاضر شهروندان محترم به جای آنکه بیشتر در مسیر «بهینه سازی مصرف» حرکت کنند به فشار هر چه بیشتر انشعاب خود می اندیشند و همین موضوع می رساند که فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه و قانون مداری در این حوزۀ بسیار ویژه و حیاتی یا اصلاً وجود ندارد یا بسیار کمرنگ و غیرکاربردی اعمال می شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود