23 شهریور 1394
شماره خبر: 149051

بوی تغییر در پنجشنبه بازار باغستان می‌پیچد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بوی تغییر در پنجشنبه بازار باغستان می‌پیچد


پس از انتشار گزارش وضعیت نابسامان پنجشنبه بازار باغستان در خبرگزاری مهر، بوی تغییر در این بازار به مشام می رسد و باج بگیری که هر پنجشنبه بساط می‌کرد نیز فرار را بر قرار ترجیح داده است.
بیست و یکم مردادماه جاری بود که گزارشی در خصوص وضعیت اسفناک پنجشنبه‌بازار باغستان با عنوان «بهداشت در پنجشنبه بازار کرج ذبح می‌شود/بازگشت عصر باج بگیران» در خبرگزاری مهر منتشر شد. در این گزارش که به‌صورت میدانی توسط خبرنگار مهر تهیه شده بود به وضعیت نامناسب عرضه محصولات غذایی به‌صورت کاملاً باز و بهتر است بگوییم غیربهداشتی اشاره شده بود و همچنین از شخصی نام‌برده شده به نام «حسن» که زمین را در این بازارروز از متری ۲ هزارتا ۱۰ هزار تومان به فروشندگان دوره‌گرد می‌فروخت. برای تهیه گزارش «بهداشت در پنجشنبه‌بازار کرج ذبح می‌شود/بازگشت عصر باج‌بگیران» هیچ مسئولی تمایلی به اظهارنظر نداشت و تقصیرها به گردن دیگری می‌افتاد. پس از مدتی از انتشار این گزارش واکنش‌هایی مشاهده شد ازجمله نصب دو بنر بزرگ که رویش نوشته‌شده بود ازاین‌پس در این مکان بازار برقرار نمی‌شود. اما باوجوداین اطلاع‌رسانی روز پنجشنبه هفته گذشته به روال هر هفته بازار با تمام جزئیات قبل، با همان ازدحام و شلوغی و ترافیک بر پا شد.
۶۰۰ میلیون باج گیری در غفلت مسئولان
با توجه به نصب این بنرها راهی بازار شدیم تا از کسبه جویا شویم با وجود اطلاع‌رسانی در خصوص تعطیلی پنجشنبه‌بازار چرا امروز بازار برپاشده است؟ یکی از کسبه که خود را احمد منصوری معرفی کرد، گفت: ابتدا شهرداری اخطار داد که دیگر در این مکان برای کسب‌وکار نیاییم اما با مراجعه به شهرداری پیگیری کردیم و درخواست کردیم که با نظارت شهرداری به کارمان ادامه دهیم. منصوری در ادامه افزود: همه دست‌فروشان روز دوشنبه هفته جاری با مراجعه به شهرداری به‌صورت کتبی درخواست دادند و برگه‌هایی را مبنی بر اطلاعات شخصی و همچنین رضایت‌نامه برای فعالیت تحت نظر شهرداری امضا کردیم. در گزارش قبلی به وجود حسن آقایی اشاره کردیم که زمین را به دست‌فروشان می‌فروخت؛ ولی گویا امروز خبری از حسن آقا نیست. از منصوری در موردش پرسیدیم؛ گفت: بی‌انصاف ۱۵ ماه تمام از تک‌تک دست‌فروشان این بازار تحت عنوان «مامور شهرداری» پول دریافت می‌کرد و طی این چند ماه حدود ۶۰۰ میلیون از ما کلاه‌برداری کرد. در همین حین دو مرد دفتر به دست را می‌بینیم که با ادبیاتی مناسب با مراجعه به دست‌فروشان نام و نوع فعالیت آنها را یادداشت و از آن‌ها پول دریافت می‌کنند از آن‌ها در خصوص اینکه چه مسئولیتی در این بازار دارند سوال می کنیم و مؤدبانه می‌گویند: ازاین‌پس ساماندهی بازار به عهده شهرداری است و ما از کارکنان شهرداری منطقه ۶ شاهین ویلا هستیم.
ساماندهی و نظارت روز بازارها به سازمان میادین و تره‌بار شهرداری واگذارشد
برای پیگیری مسئله به سراغ قائم‌مقام مدیرعامل سازمان میدان‌ها و تره‌بار شهرداری کرج رفتیم. بهروز ورمحمدی در پاسخ به پرسش مبنی براینکه آیا در حال حاضر ساماندهی روز بازارها توسط سازمان میدان‌ها انجام می‌شود، گفت: ساماندهی و نظارت روز بازارها به سازمان میدان‌ها و تره‌بار شهرداری واگذارشده ولی فعلاً در حال بررسی و مراحل مقدماتی هستیم. ورمحمدی در خصوص نحوه ساماندهی و راهکار برای بهبود وضعیت روز بازارها گفت: در این خصوص بر اساس چارچوب مصوب شورای شهر و خدمات شهری شهرداری اقدام خواهد شد و ازآنجاکه زمین‌های برپایی این بازارها متعلق به اشخاص غیراست باید تعیین تکلیف شود، به این صورت که کسبه برای استقرار در این زمین‌ها باید مدارک مالکیت یا اجاره‌نامه، یا توافق‌نامه داشته باشند. قائم‌مقام سازمان میدان‌ها و تره‌بار گفت: در زمینهٔ بهداشت محیط بازار برنامه داریم تا از این وضعیت بیرون آید، کف آن را که در حال حاضر خاکی است از وضعیت فعلی خارج ‌می‌کنیم. ورمحمدی در خصوص عرضه کالاهای روباز گفت: به لحاظ بهداشتی نظارت لازم را انجام می‌دهیم و از فروش کالاهای روباز مانند گوشت و لبنیات و مانند این‌ها ممانعت خواهد شد. ورمحمدی با اشاره به اینکه اشخاصی سودجو در این بازارها جولان می دادند، گفت: همه اشخاصی که در این بازارها اقدام به کسب‌وکار می‌کنند باید دارای شناسنامه و کارت شناسایی باشند، که چنانچه تخلف و اتفاقی صورت پذیرد بتوان مورد را شناسایی و اقدام کرد.
ساماندهی بازارروزها هزینه بر است
قائم‌مقام مدیرعامل سازمان میدان‌ها گفت: برای نظارت و رسیدگی به کیفیت و قیمت کالاها افرادی کارشناس را در این بازارها مستقر خواهیم کرد و سرویس‌های پرتال در این زمینه راه‌اندازی می‌شود.
ورمحمدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شروع فصل پاییز و بارش در این مکان سقفی زده می‌شود یا خیر، گفت: زمین‌ها در این بازارروز متعلق به افراد دیگر است و ایجاد سقف که دائمی باشد تبعات مالکیت به همراه خواهد داشت به همین منظور برای پوشش این مکان از چادر یا داربست استفاده خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مبالغی از کسبه بازار دریافت می‌شود یا خیر، گفت: ساماندهی این بازارها به‌طور قطع هزینه‌هایی دارد. بر اساس نظر کارشناسی از کسبه مبالغی را برای تأمین این هزینه‌ها دریافت خواهیم کرد. به گزارش خبرنگار مهر، به دلیل غفلت مسئولان امر ۱۵ ماه آزگار فردی کلاه بردار از همه کسبه اخاذی کرد و به نام شهرداری از آن‌ها مبالغی را دریافت کرد امیدواریم در این خصوص پیگیری‌های حقوقی صورت پذیرد تا دیگر شاهد باج‌گیری‌ در روزبازارهایی که بنا است برای فرار از گرانی جنس ارزان‌تر به دست مردم برسانند، نباشیم. حال باید به انتظار نشست که آیا برنامه‌هایی ارائه شده؛ اجرایی می‌شوند؟ به‌طورقطع تغییر و تحول مثبتی در ساختار این نوع بازارها به وجود می‌آید اگر وعده‌ها تحقق یابند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود