5 مهر 1394
شماره خبر: 149837

بیمارستان هشتگرد ۲۰ سال در کُما

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بیمارستان هشتگرد ۲۰ سال در کُما


در شهرستان ساوجبلاغ پروژه های نیمه کاره از جمله بیمارستان نیمه تمام هشتگرد که سالها در انتظار افتتاح است تا متروی این شهرستان همه جزو مطالبات بر زمین مانده مردم است.
این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است. در شهرستان‌های استان البرز پروژه های نیمه‌کاره‌ای وجود دارد که قدمت کِلنگ زنی برخی از آن‌ها بیش از ۲۰ سال می‌رسد از بیمارستان هشتگرد تا متروی این شهرستان که روی ریل وعده‌ها پیش می‌رود همه و همه دست‌به‌دست هم داده است تا شهروندان شهرستانی در استان البرز اولین خواسته اشان از مسئولان تکمیل این پروژه های نیمه‌تمام باشد. در این گزارش به برخی از پروژه‌های نیمه‌کاره در شهرستان‌های استان البرز می‌پردازیم.
تکمیل پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد منوط به تخصیص اعتبار
نام پروژه: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد
سال شروع پروژه: ۱۳۹۰
عمر پروژه: ۴ سال
میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: حدود ۲ سال
میزان پیشرفت فیزیکی: بخش ابنیه ۹۲ درصد و پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۶۰ درصد
پیمانکار اولیه پروژه: شرکت ماشین‌سازی ویژه
پیمانکار فعلی: شرکت ماشین‌سازی ویژه
محل احداث: شهر جدید هشتگرد
کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: با توجه به بافت سنگی زمین شهر جدید هشتگرد و نفوذپذیری بسیار کم زمین امکان حفر چاه جذبی برای دفع بهداشتی فاضلاب بسیار سخت و ناممکن بود، به همین دلیل احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید ضروری شد
سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد
سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد
چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات و کمبود اعتبار فعلی
دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شرکت آب و فاضلاب استان البرز
کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: حدود ۱۴میلیارد تومان
میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: حدود ۲ میلیارد تومان
لبرز
مهندس علیرضا ترابی مجری پروژه‌های آب و فاضلاب شهرستان ساوجبلاغ و مسکن مهر استان البرز در خصوص این پروژه گفت: با توجه به بافت سنگی زمین شهر جدید هشتگرد و نفوذپذیری بسیار کم زمین امکان حفر چاه جذبی برای دفع بهداشتی فاضلاب بسیار سخت و ناممکن بود به همین منظور با توجه به جاری بودن فاضلاب در سطح برخی معابر و وجود لاگون های فاضلاب در مجاورت واحدهای مسکونی، راه‌اندازی این پروژه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وی افزود: پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید در زمینی به ابعاد ۱۵ هکتار و روش تصفیه از نوع SBR » » بوده و نوع پیمان آن به روش « EPC» طرح و ساخت است. مجری پروژه‌های آب و فاضلاب شهرستان ساوجبلاغ و مسکن مهر استان البرز گفت: با توجه به‌پیش بینی جمعیت در این شهر تصفیه‌خانه در هفت مدول ۱۰۰ هزارنفری پیش‌بینی‌شده است در فاز نخست، مدول اول در بخشی از زمین به مساحت ۳.۷۵ هکتار و برای ابنیه یک‌صد هزار نفر در دست احداث است که تنها نیم مدول آن (پنجاه‌هزار نفر) نصب تجهیزات و آماده بهره‌برداری خواهد شد و در صورت تخصیص اعتبار، پروژه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. صادقی رئیس آبفای شهرستان ساوجبلاغ نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد دومین پروژه زیست‌محیطی استان البرز و اولین پروژه تصفیه‌خانه فاضلابی به روش SBR در کشور است. صادقی افزود: متولی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب آبفای استان البرز است اما دستگاه‌های دیگر همچون فرمانداری ساوجبلاغ، حفاظت محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، علوم پزشکی و غیره نیز این پروژه را پیگیری می‌کنند.
افتتاح متروی شهر جدید هشتگرد درگرو تأمین نقدینگی
نام پروژه: مترو تهران - کرج- هشتگرد
سال شروع پروژه: سال۱۳۸۷
عمر پروژه: ۷ سال
میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: این پروژه قرار بود ۴ساله به بهره‌برداری برسد
میزان پیشرفت فیزیکی: ۸۰ درصد
پیمانکار اولیه پروژه: شرکت‌های نیمرخ - آرمه کار- روبن سازه
پیمانکار فعلی: شرکت سپاسد(قرارگاه خاتم‌الانبیاء)
محل احداث: شهر جدید هشتگرد
کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: دسترسی مردم و شهروندان شهرستان ساوجبلاغ به شهر تهران
سال تغییر کاربری احتمالی: ندارد
سال تغییر احتمالی پیمانکار: نیمه دوم سال ۱۳۹۱
چرایی تأخیر در اتمام پروژه: مشکلات آزادسازی مسیر و فقدان اعتبار
دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: وزارت راه شهرسازی ، شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید، شرکت عمران شهر جدید هشتگرد دستگاه‌های اداری واجرائی استان، استانداری، آبفا استان و شهرستان، فرمانداری، شرکت توزیع برق.
کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۲۲۶ میلیارد تومان
میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: برای راه‌اندازی اولیه۲۳۰ وثانویه (دپو، پارکینگ قطار و...) ۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
سید شمس میریان عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و مجری طرح مترو شهر جدید هشتگرد در خصوص این پروژه گفت: این پروژه در سال ۸۷ کار اجرائی خود را آغاز کرد و علیرغم اینکه مسیر ۲۶ کیلومتری کرج - شهر جدید را متصل می‌کند دسترسی مردم و شهروندان شهرستان ساوجبلاغ را از شهر تهران با طی مسیر در طول استان البرز پوشش داده و در آینده‌ای نه‌چندان دور همه مردم از محسنات و مزایای این طرح بزرگ ملی بهره‌مند خواهند شد.
وی افزود: از مزایای این طرح بزرگ صرفه‌جویی در زمان، ایمن بودن استفاده از مترو و ارزان بودن سفر ازنظر اقتصادی است که در ادامه فعالیت‌های اجرائی و بهره‌برداری از این طرح برای مسافران در طول مسیر ایستگاه میانی نیز پیش‌بینی‌شده است. در این خصوص ابوالقاسم پالیزگیر نیز بهگفت: متروی هشتگرد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مربوط به این منطقه است که می‌تواند دسترسی هشتگرد را تسهیل و مشکلات این منطقه را کاهش دهد. پالیزگیر افزود: شهر جدید ازنظر موقعیتی که در آن قرارگرفته چیزی از شهرهای دیگر کم ندارد اما لازم است کیفیت دسترسی‌ها به این منطقه بیشتر شود که راه‌اندازی مترو به این امر کمک شایانی می‌کند. وی گفت: در حال حاضر کاهش نقدینگی موجب تأخیر در اجرای این طرح مهم شده که درخواست ما از وزارت راه وشهرسازی اتمام این پروژه بسیار ضروری است.
بیمارستان شهر جدید هشتگرد رویای بهره‌برداری را خواب می‌بیند
نام پروژه: بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهر جدید هشتگرد
سال شروع پروژه: از زمان دولت سازندگی
عمر پروژه: بیش از ۲۰ سال
میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه بیست سال :
میزان پیشرفت فیزیکی: ۵۰ درصد
پیمانکار اولیه پروژه : وزارت مسکن، وزارت بهداشت، شرکت عمران
پیمانکار فعلی: شهرداری شهر جدید هشتگرد و شرکت خصوصی «رهساز گستر مهر»
محل احداث: شهر جدید هشتگرد
کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: شهر جدید هشتگرد با افق جمعیتی بیش از ۶۰۰ هزارنفر برای انجام امورات عمومی و پزشکی خود نیازمند این بیمارستان است
سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد
سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد
چرایی تأخیر در اتمام پروژه: وجود مشکلات در مراحل اداری، عدم تحویل اسناد و مدارک مالکیت و مجوز از وزارت بهداشت
دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شهرداری شهرجدیدهشتگرد، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت عمران و فرمانداری ساوجبلاغ به‌عنوان دستگاه نظارتی
کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ارائه نشد
میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: حدود ۱۲۰ میلیارد تومان
بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهر جدید هشتگرد بعد از سال‌ها بی‌توجهی و پس از دست‌به‌دست شدن میان وزارت مسكن و شهرسازي و سازمان تأمین اجتماعي و شرکت عمران به‌عنوان متولی، به شهرداری شهر جدید هشتگرد با مشارکت بخش خصوصی سپرده شد تا با افزايش جمعيت شهر بیمارستانی مجهز وجود داشته باشد. به نظر می‌رسید با اضافه شدن پيمانكار، مشكل بيمارستان شهر جدید هشتگرد برطرف شود اما حرف‌های مسئولان چندان امیدوارکننده نبود و باوجود تمام وعده‌هایی که مسئولان برای تکمیل و راه‌اندازی فاز نخست این بیمارستان دادند همچنان این پروژه تکمیل‌نشده و بهره‌برداری را در خواب می‌بیند. ابوالقاسم پالیز گیر فرماندار شهرستان ساوجبلاغ در خصوص این پروژه به خبرنگار مهر گفت: این بیمارستان ۲۳ سال به‌صورت نیمه ساخته باقی‌مانده بود شهرداری شهر جدید هشتگرد با مشارکت بخش خصوصی کار ساخت این پروژه نیمه‌تمام را شروع کرد و در حال حاضر ساخت این پروژه با جدیت پیگیری می‌شود. طبق گفته فرماندار ساوجبلاغ تکمیل بیمارستان شهر جدید هشتگرد پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی داشته است، به‌طوری‌که نمای فاز اول این پروژه به اتمام رسیده است و تنها مشکل اساسی اسناد و مالکیت این پروژه است که برای دریافت تسهیلات موانعی را به وجود آورده است و با تلاش مسئولان در حال مرتفع شدن است. اصغر آقایی عضو شورای شهر هشتگرد جدید گفت: پیش از اینکه این پروژه تحویل شهرداری شهر جدید و بخش خصوصی نشده بود کوچک‌ترین پیشرفتی نداشت به‌محض تحویل به شهرداری و بخش خصوصی پروژه مراحل رشد را سپری کرد و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.آقایی گفت: این بیمارستان ۱۲۰ تخت خوابی است و ۶ اتاق عمل فوق تخصصی دارد امیدواریم مشکلات اداری به وجود آمده به‌زودی حل و شاهد افتتاح این پروژه باشیم. آقایی یادآور ش د: اگر وزارت مسکن و شرکت عمران اسناد و مدارک مالکیت را به بخش خصوص تحویل دهد آن‌ها با خیال راحت به کار خود ادامه می‌دهند. وی در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری و بخش خصوصی در خصوص این پروژه نیازمند انتقال موافقت اصولی هستند تا پس از دریافت مجوز به کار خود ادامه دهند

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود