11 مهر 1394
شماره خبر: 150191

طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت مسکوت مانده است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت مسکوت مانده است


نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت مسکوت مانده است.
طرح انتقال آب رودخانه کرج به تهران از طریق تونل بااعتباری هنگفت در سال ۸۵ به تصویب رسید، باگذشت ۹ سال از این ماجرا کمتر مسئولی به خود اجازه داده است که در این خصوص شفاف‌سازی کند.
دغدغه بسیاری از دوستداران محیط‌زیست این است که اجرای طرح انتقال آب رودخانه کرج به تهران آن‌هم از سد امیرکبیر نتیجه‌ای جز خشک شدن کامل این رودخانه و مسیر ۳۰ کیلومتری آن تا کرج ندارد.
قطع به‌یقین اجرای طرح‌های ازاین‌دست اگر همراه بامطالعه و محاسبه دقیق نباشد منجر به وقوع فاجعه زیست‌محیطی می‌شود. همگان محور کرج - چالوس را نبض سرمایه‌گذاری در البرز می‌داند و رودخانه کرج نیز شریانی زندگی‌بخش در این محور است که از ابتدا تاکنون دست به گریان چالش‌های محیط زیستی است روزی تَنش با نفت سیاه و کبود می‌شود و روزی دیگر ورود فاضلاب‌های واحدهای پذیرایی در این مسیر حالش را ناخوش‌تر از همیشه می‌کند.
معضلات اجرای طرح انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت به دولت گذشته و فعلی منتقل شد
در اینجا باید به این نکته توجه کنیم که؛ آب رودخانه کرج به تهران در شرایط فعلی نیز انتقال می‌یابد اما از انتهای مسیر این رودخانه یعنی بیلقان - کرج، در این شرایط ۳۰ کیلومتر از این رودخانه بی‌بدیل به حیات خود ادامه می‌دهد اما طرح انتقال تونلی آب کرج به تهران از سد امیرکبیر پروژه‌ای است که آب رودخانه کرج را از خروجی سد توسط تونل به تهران انتقال می‌دهد و بیش از ۳۰ کیلومتر از این رودخانه منحصربه‌فرد را خشک می‌کند. در این خصوص خبرگزاری مهر در گزارش‌های مختلفی به انعکاس اظهارات مسئولان ارشد استان در این خصوص پرداخته است، برای پیگیری اینکه این طرح به کجا رسیده است با عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفتگویی ترتیب داده‌ایم. وی اظهار کرد: به جد پیگیریم تا مدیریت دو سد امیرکبیر و طالقان را به استان واگذار کنند در این خصوص به حمایت استانداری نیازمند هستیم. وی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که پس از انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت آن‌هم از طریق تونل توزیع حق آب‌ها مدیریت شود، گفت: مسئله توزیع و مدیریت حق آبها از اهمیت زیادی برخوردار است و بارها و بارها دلایلی که باعث افت منابع آبی و خشک‌سالی در محور کرج – چالوس می‌شود را به دولت گذشته و دولت فعلی منتقل کرده‌ایم.
راه اندازی سیستم فاضلاب در محور کرج - چالوس ضروری است
اکبریان با تأکید بر اینکه طرح انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت از طریق تونل فعلاً مسکوت مانده است، افزود: متأسفانه این پروژه چند هزارمیلیاردی بدون مطالعه و محاسبه آغازشده است و دلیل اجرای این طرح از سوی متولیان آلودگی رودخانه توسط واحدهای پذیرایی و هتل‌ها در این محور عنوان می‌شود. نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همه دنیا بسیاری از هتل‌ها، ویلاها و همچنین رستوران‌ها در کنار رودخانه‌ها ساخته می‌شوند و خطر فاضلاب نیز رودخانه‌ها را تهدید نمی‌کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: هزینه‌های هنگفت برای انتقال آب آن‌هم از طریق تونل چاره کار نیست متولیان امر می‌توانستند با هزینه‌ای کمتر از هزینه طرح فعلی سیستم فاضلاب محور کرج – چالوس را راه‌اندازی کنند تا هم جاذبه‌های این محور زیبا از بین نرود و هم محیط‌زیست تهدید نشود. اکبریان با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور بسیاری از طرح‌های بزرگ در اجرا با مشکل مواجه می‌شود، گفت: اگر چشمه خشک شود مشکل حل نمی‌شود باید چاره‌ای اندیشید که در کنار اجرای طرح‌های بزرگ محیط‌زیست که ثروتی بزرگ برای انسان به شمار می‌رود تهدید نشود.
و,قوع فجایع زیست‌محیطی غیرقابل جبران است
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه همه تلاش مسئولان ارشد استان این است که خطری محیط‌زیست را تهدید نکند، گفت: همه تلاشمان را خواهیم کرد که اجرای طرح انتقال آب رودخانه کرج از طریق تونل به پایتخت به مشکلات زیست‌محیطی دامن نزد و حق آبه ها در این محدوده مدیریت شود. در پایان باید گفت؛ در محور کرج – چالوس گونه‌های جانوری و گیاهی منحصربه‌فرد و همچنین درختان زیادی وجود دارد که اجرای طرح فوق اگر با مدیریت حق آبه ها همراه نباشد می‌توان باعث بروز فجایع زیست‌محیطی غیرقابل جبرانی شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود