25 شهریور 1394
شماره خبر: 149248

خسارت ریالی انتقال تونلی آب از سدامیرکبیر به تهران یک عدد نجومی است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

خسارت ریالی انتقال تونلی آب از سدامیرکبیر به تهران یک عدد نجومی است


رئیس شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: خسارت ریالی انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران یک عدد نجومی است و با اجرای این طرح شتابزده و غیر مسئولانه، تیشه به ریشه محیط زیست، منابع آبی و سلامت شهروندان خواهیم زد.
محمود دادگو با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست ایران پس از عملکرد منفعلانه در پرونده باغ سیب مهرشهر، این بار در خصوص انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران سکوت اختیار کرده است، گفت: معمولا اقدامات این سازمان در حکم نوشداری پس از مرگ سهراب است و آنها منتظر خشکیدگی تالاب ها، دریاچه ها و تخریب زیستگاه ها می مانند و پس از آنکه خط قرمزها زیر پا گذاشته می شود، شروع به صدور بیانیه و برگزاری نشست های خبری می کنند. وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو بر خلاف منویات و توصیه های خویش مبنی بر حفظ منابع آب به عنوان یک سرمایه ملی و میراثی برای آیندگان کمر به نابودی رودخانه کرج بسته است، خاطر نشان کرد: پروژه انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران به معنای نابودی و خشکیدگی بیش از 30 کیلومتر از طول رودخانه کرج است که این فاجعه تنها صورت مسئله می باشد و بسیاری از چالش های زیست محیطی را نیز باید به این فهرست اضافه کرد. رئیس پارلمان شهری کرج ادامه داد: بر اساس هشدار کارشناسان، ده ها سفره و منابع آب زیر زمینی از رودخانه کرج تغذیه می کنند که پس از خشکیدگی و تخریب بخشی از این مسیر آبی، شاهد بروز اختلالاتی در چرخه اکوسیستم منطقه، کاهش سطح سفره های آب زیر زمینی، مرگ چندین گونه گاهی و جانوری و به خطر افتادن حیات ماهیان و آبزیان مقیم در رودخانه خواهیم بود که به راستی برای این میزان تخریب چه میزان خسارت ریالی می توان برآورد کرد؟! دادگو از تهدید حیات بیش از 10 میلیون اصله نهال در سطح استان های تهران و البرز به دنبال انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران خبر داد و بیان داشت: البته این تمام ماجرا نخواهد بود و همچنین افزایش پدیده بیابان زایی، وقوع مکرر پدیده گرد و غبار، کاهش تولیدات کشاورزی و محصولات باغی و تشدید بحران کم آبی را نیز شاهد خواهیم بود که باید از آن به عنوان یکی از بی سابقه ترین بحران های زیست محیطی قرن گذشته یاد کرد. وی در ادامه گفت: مردم کلانشهر دو میلیون نفری کرج به خوبی از ضرورت ها و حساسیت های انتقال بخشی از آب سد امرکبیر به تهران واقف هستند و هیچ بحثی در اصل ماجرا وجود ندارد، بلکه تاکید ما بر نحوه انتقال آن به تصفیه های خانه پایتخت است که باید بر روی «انتقال تونلی» خط قرمز کشیده شود و از دیگر راهها برای جلوگیری از آلودگی آب بهره مند شویم.
رئیس شورای اسلامی شهر کرج در پایان اذعان داشت: مدیریت شهری در دفاع از حقوق شهروندان تعارفی با احدی ندارد و اگر وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای تهران عزم و اراده خود را برای اجرای این پروژه استوار کرده باشد، ما نیز سراغ دیگر گزینه ها خواهیم رفت و اطلاعات و جزئیات بیشتری را در اختیار افکار عمومی و رسانه ها قرار خواهیم داد. مسئولان باید بدانند که خواب آنها برای نابودی اکوسیستم منطقه و تهدید حیات چهارمین جاده زیبای جهان هرگز تعبیری نخواهد داشت و اجازه چنین خیانتی را نخواهیم کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود