6 آذر 1391
شماره خبر: 15604

پرونده ناتمام ساماندهی اسلام آباد پس از 19سال

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

پرونده ناتمام ساماندهی اسلام آباد پس از 19سال

در سال 72 طی بازدید رئیس جمهور وقت از محله اسلام آباد، مقرر شد که طرح ساماندهی تپه مرادآب در کلانشهر کرج اجرا شود ولی با گذشت 19 سال از آغاز این طرح همچنان این محله 72 هکتاری که خیلی‌ها آن را با نام قدیمی"زورآباد" می‌شناسند؛ با پرونده‌ای ناتمام از رنج مردمانش به سختی ادامه حیات می‌دهد.
رشد روز افزون جمعیت و افزایش مهاجرت به کلانشهر کرج اگرچه امروز شهرک ها و زاغه نشین های بی شماری را در حومه کرج ایجاد کرده است، اما جالب آن است که درست در محله ای از مرکزی ترین مناطق شهر، محله ای 72 هکتاری به نام اسلام آباد قرار دارد که در مرز منطقه ای مرفه نشین و در شمال شهر از حداقل امکانات شهری محروم است و با آنکه از سالها پیش وعده ساماندهی آن داده شده است، همچنان بی سامانی و رنج مردمان از کمبود امکانات و خانه های نا ایمن، با کوچه های باریک و دروازه هایی مشترک ادامه دارد.
شاید ایجاد یک فرهنگسرا و یک بوستان محله ای نه چندان زیبا و ... تنها اقدام قابل توجه این سالهای مسئولان در منطقه اسلام آباد بوده است. همچنین شماری از خانه ها که کمی شاید بتوان گفت اقبالشان بلندتر از دیگر همسایگانشان بوده است با اجرای طرحی تحت عنوان ساماندهی در این سالها خریداری شدند و با پشتوانه ناچیزی روانه منطقه ای دیگر برای زندگی شدند. اما در این میان هنوز به رغم پیش بینی دولت برای بازسازی، نوسازی و سرمایه گذاری در این منطقه، زندگی همچنان به قوت خویش در این منطقه جریان دارد و جمعیتش تکان بزرگی نخورده است. تنها تعداد خرابه های میان خانه ها و نا امنی ناشی از فضای ایجاد شده، رنج ساکنان ساده و مومن این منطقه را دو چندان کرده است. افرادی که در بلاتکلیفی ماندن و رفتن چشمشان به در مانده تا کی باید در انتظار مامور ساماندهی باشند که خبر از موافقت خرید خانه محقرشان بدهد تا بار سفر ببندند و با اندک اندوخته خود از این خانه های نا امن و نا زیبا رهسپار خانه ای دیگر شوند. با این همه خیلی ها از جمله نماینده مردم کرج در مجلس معتقد اند تنها با جذب سرمایه گذار و استفاده از ظرفیت های بخش تپه مراد آب می توان به ساماندهی واقعی این منطقه اندیشید.
اجرای طرح های سرمایه گذاری منطقه اسلام آباد را متحول می کند
نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی خواستار عملیاتی شدن سرمایه گذاری در محدوده 72 هکتاری اسلام آباد شهرستان کرج شد. محمدجواد کولیوند اظهار داشت: سرمایه گذاری در منطقه 72 هکتاری اسلام آباد اساسی ترین موضوعی است که با پیگیری و عملیاتی شدن آن می توان شاهد تحولات اساسی در این منطقه بود. وی با تاکید بر اینکه این منطقه دارای ظرفیتهای بی شماری است غفلت از آن را موجب زیان فراوان برشمرد.
اسلام آباد نیازمند توجه ویژه
مدیر طرح ساماندهی تپه مرادآب شهرداری کرج با اشاره به اینکه بازسازی بافتهای فرسوده با سطحی نگری به سرانجام نمی رسد، گفت: در این زمینه محله محروم اسلام آباد نیازمند توجه ویژه است. حسین عطایی اظهار داشت: در سال 72 طی بازدید رئیس جمهور وقت از محله اسلام آباد، مقرر شد که طرح ساماندهی تپه مرادآب در این کلانشهر اجرا شود. وی با اشاره به تاکید مسئولان برای رفع مشکلات محله محروم اسلام آباد افزود: این طرح طبق مصوبه هیئت دولت از چند سال گذشته تاکنون در کرج در حال اجرا است.
چهار هزار واحد مسکونی در اسلام آباد خریداری و تخریب شد
این مسئول با اشاره بر لزوم آزادسازی اراضی تصرف شده در اسلام آباد، عنوان کرد: تاکنون در فاز اول در حوزه پارک 72 هکتاری، حدود چهار هزار واحد مسکونی و تجاری از شهروندان اسلام آباد خریداری، تخریب و محله مورد نظر پاکسازی شده است. عطایی ادامه داد: در این زمینه از 72 هکتار زمینی که باید در اسلام آباد آزادسازی شود، تاکنون 68 هکتار آن با خرید املاک از شهروندان و تخریب آنها آزادسازی شده است.
وظیفه نوسازی بافتهای فرسوده کرج به طرح ساماندهی محول شد
مدیر طرح ساماندهی تپه مرادآب شهرداری کرج یادآور شد: با توجه به پویایی اجرای این طرح، در سال جاری با تاکید و حمایت ویژه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، مدیریت طرح ساماندهی، وظیفه نوسازی بافتهای فرسوده مناطق 12 گانه شهرداری کرج را عهده دار شد. وی اعلام کرد: در این زمینه طبق برنامه ریزی قرار است که بیش از هفت هکتار از اراضی اسلام آباد از خدماتی به تجاری مسکونی تغییر کاربری دهد که این مهم در راستای نوسازی بافتهای فرسوده در این کلانشهر انجام می شود.
برنامه ریزی کارشناسی ضرورت حل مسائل اسلام آباد
رئیس شورای اسلامی شهر کرج گفت: مسائل و مشکلات تپه اسلام آباد با برنامه ریزی کارشناسی و تدوین طرحی قابل اجرا رفع می شود. محمود دادگو با تاکید بر تعیین تکلیف وضعیت تپه اسلام آباد این مهم را از اولویت هایی که به جد در دستور کار شهردار قرار گرفته است، خواند. وی با بیان اینکه، تپه اسلام آباد از جمله اراضی است که بافت های فرسوده کرج را شامل می شود، افزود: مجموعه مدیریت شهری کرج اعم از شهرداری و شورای شهر برای شناسایی بافت های فرسوده اقدام به انجام کارهای کارشناسی شده می کند.
این مسئول با تاکید بر تعیین تکلیف بافت های فرسوده این منطقه قدیمی عنوان کرد: مجموعه مدیریت شهری کرج بر اساس آمار و معیارهای بافت فرسوده و منطبق با برنامه ریزی دولت در خصوص این بافت ها اقدام می کند. دادگو با اشاره به پیگیری های صورت گرفته از طریق شهرداری در خصوص تعیین تکلیف بافت های فرسوده تپه اسلام آباد گفت: مسائل و مشکلات تپه اسلام آباد به عنوان بافت فرسوده به طور جدی از سوی شورای اسلامی شهر کرج رصد می شود. وی ارائه دقیق اطلاعات در خصوص تعیین تکلیف بافت های فرسوده تپه اسلام آباد را از اهداف مهم شورای شهر کرج ذکر کرد. دادگو، رفع مسائل موجود در بافت فرسوده تپه اسلام آباد را مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه این مهم از اولویت های مهم مجموعه مدیریت شهری است، عنوان کرد: تعیین تکلیف اراضی باقی مانده که در ارتفاع بالای شهر قرار دارند نیز از دیگر برنامه های مهم شهرداری است. وی افزود: با تدوین طرح شهرداری می تواند با تکیه بر طرح تفصیلی شهر هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف اراضی واقع شده در تپه اسلام آباد اقدام کند. به هر روی اگرچه اظهار نظر مسئولان شهر حکایت از اهتمام آنها به حل مسائل اسلام آباد و تعیین تکلیف خانه های باقیمانده دارد اما به نظر می رسد با توجه به نارضایتی ساکنان، مسئولان متولی اصلی طرح ساماندهی با تصمیم گیری سریع نسبت به حل مشکل اهالی این منطقه اقدام کرده و با عزمی جدی تر پرونده ناتمام 19 ساله ساماندهی این منطقه را ببندند و با بهره گیری از ظرفیت های این منطقه عظیم و جذب سرمایه گذار سریع تر چهره این منطقه از جغرافیای شهری کرج را تغییر داده و در نهایت گامی در جهت توسعه کمی و کیفی شهر بردارند.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود