24 دی 1394
شماره خبر: 156577

130 روستای البرز در انتظار گاز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

130 روستای البرز در انتظار گاز


اکنون در سراسر استان 130 روستا، یک شهر و یک بخش در انتظار روشن شدن مشعل گاز در شب های سرد زمستان هستند.
با آغاز فصول سرد سال بسیاری از روستاهای طالقان و چالوس خالی از سکنه شده اند، یکی از علل مهم و اساسی این امر نداشتن گاز در این مناطق است، که البته این معضل تبدیل به یک قصه تکراری از سال های پیش تاکنون شده است. زمان زیادی از مستقل شدن شرکت گاز استان البرز نمی گذرد، که البته این استقلال در مهمترین بخش که همان بودجه محسوب می شود، به طور کامل صورت نگرفته است. اکنون در سراسر استان 130 روستا، یک شهر و یک بخش در انتظار روشن شدن مشعل گاز در شب های سرد زمستان هستند.
75روستا در محور چالوس از تهران به کرج گاز ندارند
نماینده مردم كرج در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه این موضوع در صحن علنی مجلس كه 75 روستا در محور چالوس در شمال تهران و كرج گاز ندارند، می ‌گوید: با پیگیری‌ های مستمر عملیات گازرسانی به روستاهای اشتهارد انجام شد. «عزیز اكبریان» می‌ افزاید: روستاهای سردسیر طالقان وچالوس از نعمت گاز محروم هستند و تهیه گازوئیل و نفت برای مردم بسیار سخت است، بنابراین در نظر داریم هرچه سریع‌ تر گاز‌رسانی به این مناطق انجام شود. وی می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی باید مجوز حفاری در جاده چالوس را صادر كند و این مجوز تا ورودی شهرستانك دریافت شده و با همكاری نیروی انتظامی به‌ زودی اقدامات لازم انجام می‌ شود، از طرفی وزارت نفت برای تسریع در امور پیشنهادی مبنی بر ایجاد یك واحد مخزن سی.ان.جی برای گازرسانی به چند روستای چالوس داده شد، هدف ما رفاه ساكنان است و مهم نیست از چه راهی قرار است اقدام شود. اکبریان ادامه می دهد: اکنون با تلاش نمایندگان مردم کرج و ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی، استان البرز دارای شرکت گاز مستقل است، از این رو انتظار می رود، این قبیل امور با سرعت بیشتری دنبال شوند. وی می افزاید: برای بحث گازرسانی به روستاها، وزیر نفت باید در مجلس حضور پیدا كرده و پاسخگو باشد و زمانی را برای رفع این معضل اعلام كند، چون مردم به‌ ویژه در روزهای سرد سال به سختی در روستاها زندگی می‌ كنند وتهیه سوخت برای آنها مشكل است، باید هرچه سریع ‌تر برای حل این معضل بزرگ اقدامات لازم انجام گیرد. نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی می گوید: جاده چالوس حاشیه مناسب برای انتقال خط لوله گاز ندارد، از این رو 55 روستا و یک بخش در این محور از نعمت گاز بی بهره هستند، انتقال خط لوله گاز از وسط جاده چالوس علاوه بر صرف هزینه زیاد بسیار زمان بر بوده و نه از لحاظ اقتصادی و نه از نظر منطقی به صرفه نیست. وی اضافه می کند: برای این که ساکنان این روستاها به مشکل سوخت در فصول سرد برنخورند باید طرح تجمیع جایگاه سی ان جی در این مناطق اجرا شود، همچنین در کنار این موارد باید قیمت سوخت در این روستاها از سایر مناطق ارزان‌ ترشود تا ساکنان بتوانند به راحتی سوخت مورد نیاز خود را خریداری کنند.
موانع جدی سر راه انتقال گاز به چالوس و طالقان
مدیر کل شرکت گاز استان البرز، با اشاره به اینکه در گذشته ای نچندان دور 16 شهر استان گاز نداشتن ولی اکنون از این تعداد 15 شهر دارای این امکان شدند، می گوید: در کمترین زمان ممکن 161 روستای این استان نیز از نعمت گاز بهره ‌مند شدند. «حسین تقی نژاد» می افزاید: اکنون تنها شهر باقی مانده استان البرز در بخش گاز، طالقان است که عملیات اجرایی خط انتقال آن به پایان رسیده است، و درصدد هستیم برای فراهم کردن شرایط انتقال گاز در اسرع وقت اقدام کنیم. وی با اشاره به اینکه برخی امور شرکت گاز استان البرز همچنان با تهران مشترک است، می گوید: البرز هنوز بودجه مستقل دریافت نکرده، بنابراین برای آغاز بسیاری از امور اساسی و زیر ساختی دچار مشکل است. تقی نژاد ادامه می دهد: برای گاز رسانی به جاده چالوس موانع بسیار بزرگی وجود دارد، که باید کارشناسی شده و برطرف شود، از این رو مقرر شد، مطالعات مربوط به این موضوع به مشاور ارجاع داده شود که در 3 ماهه نخست سال 95 نتیجه این مطالعات مشخص می شود. وی با اشاره به اینکه حدود 75 روستا و یک شهر در طالقان و 55 روستا و یک بخش در جاده چالوس از نعمت گاز بی بهره هستند، می افزاید: به زودی در شهر طالقان مشعل گاز روشن می شود، ولی برای فراهم کردن این امکان در روستاهای این شهرستان به دلیل سخت بودن مسیر انتقال لوله های گاز، زمان و مطالعات بیشتری نیاز است. مدیر عامل شرکت گاز استان البرز، اضافه می کند: در مسیر جاده چالوس نیز به دلیل تردد بالای جاده و اشغال حریم ها، از طرفی نیز به دلیل شرایط خاص این جاده بیشتر تصمیمات مربوط به آن به صورت کشوری گرفته می شود، قدری موانع جدی تر هستند.
تعامل دستگاه ها برای مشخص شدن حریم ها
مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز، با اشاره به اینکه تصمیم گیری در مورد امور جاده چالوس در اختیار استان البرز نیست، می گوید: برای انجام اقدامات مربوط به گاز رسانی به روستاهای چالوس بیش از یک ماه باید در جاده ترددی صورت نگیرد، که در شرایط کنونی چنین امری قابل اجرا نیست، چون مسیر جایگزینی برای جاده وجود ندارد. «ابوالفضل باقرنیا» می افزاید: بسیاری از دستگاه ها در این امر دخیل هستند و باید حریم ها را مشخص کنند، از طرفی نیز همراهی مردم در این طرح بسیار لازم است، به این دلیل که ساخت و ساز های غیر مجاز باید تخریب شده و به این موضوع اختصاص داده شوند.
وی ادامه می دهد: برای بحث یک طرفه شدن جاده چالوس به صورت کشوری تصمیم گرفته می شود، از این رو موضوعی با این اهمیت نیز باید در قالب امور ملی گنجانده شده و اقدام شود، همچنین شرکت گاز باید درصدد تملک زمین های در حریم راه باشد. باقرنیا می گوید: جاده یک سرمایه ملی محسوب می شود و نمی توان برای اموری که هنوز زیر ساخت های اصلی آن فراهم نشده، مجوز برداشت آسفالت صادر کرد، بنابراین پیشنهاد می شود که تمامی دستگاه های خدمات رسان همچون آب، برق، گاز و تلفن با تعامل بیشتر پیگیر این امر بوده و با مشخص کردن حریمی خاص برای همیشه معضل را برطرف کنند.

منبع خبرآنلاین

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود