30 دی 1394
شماره خبر: 156987

ربان تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی البرز کی قیچی می‌شود؟

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ربان تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی البرز کی قیچی می‌شود؟


شهرک‌های صنعتی البرزبیش از هزارو 700 واحد تولیدی را درخود جای داده‌اند که هریک از این واحدها متناسب با فعالیتی که انجام می‌دهند فاضلاب تولید می‌کنند. باید پذیرفت اگر بنا باشد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی البرز بدون هیچ ملاحظه‌ای شیره آب‌های سطحی و..
زیرزمینی را ببلعند وبعد این منابع آلوده شده را در زمین‌های اطراف رها کنند، تا کمتراز یک دهه دیگرباید قید منابع آبی و خاکی استان را بزنیم. این تهدیدات باعث شده طی چند سال اخیر مسئولان به فکر ساخت تصفیه خانه درشهرک‌های صنعتی البرز بیفتند. حالا از هفت شهرک صنعتی البرز سه شهرک به سیستم تصفیه خانه استاندارد مجهز شده‌اند و شهرک‌های دیگر نیز درگیرودار مجهز شدن به این سیستم هستند. بدون شک با ساخت این تصفیه خانه ها هم مردم و هم مسئولین می‌توانند نفس راحتی بکشند چون مطمئن می‌شوند که خطر نفوذ آلودگی‌های فاضلاب‌های صنعتی استان ازبیخ گوششان رد شده است.
هفت شهرک صنعتی درالبرزفعال است
گودرزرضایی ، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز گفت: هم اکنون هفت شهرک صنعتی درالبرزفعال است که سه مورد ازآنها دولتی و چهار شهرک نیز خصوصی هستند. وی افزود: ازمجموع این شهرک‌ها، شهرک‌های بهارستان، اشتهارد و نظرآباد به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز شده‌اند. رضایی خاطرنشان کرد: اهمیت وجود تصفیه خانه، شرکت شهرک‌های صنعتی البرز را برآن داشته تا جدیت بیشتری برنامه‌ای برای ساخت تصفیه خانه درشهرک‌های صنعتی استان اجرایی کند. وی ادامه داد: درشرایط فعلی که بحران منابع آبی درالبرز از خط قرمز هم گذشته، وجود اين تصفيه خانه‌ها باعث حفظ و صرفه جویی درمنابع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان می‌شود.
ساخت تصفیه خانه باعث صرفه جویی درمنابع آبی استان می‌شود
وی یادآورشد: شهرک‌هایی که به تصفیه‌خانه مجهز شده‌اند از پساب صنعتی واحدهای تولیدی خود بهره برداری کرده و به این ترتیب مانع از هدررفت میلیون‌ها مترمکعب از منابع آبی می‌شوند. این مسئول گفت: علاوه براین ساخت این تصفیه‌خانه‌ها تا حد زیادی از گسترش آلودگی منابع خاکی استان نیزجلوگیری می‌کند. رضایی اضافه کرد: سرریز فاضلاب‌های صنعتی به محیط اطراف به ویژه زمین‌های کشاورزی باعث ورود سموم بسیاری به خاک می‌شود و اگر دراین خاک محصولی کاشته شود بدون شک بخشی از آلودگی خاک را به همراه خواهد داشت. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز گفت: اگر مردم از محصولاتی که درخاک آلوده کاشته شده مصرف کنند این آلودگی به بدن آنها وارد شده و به تهدیدی برای سلامتی آنها تبدیل می‌شود. وی ادامه داد: ساخت تصفیه خانه درشهرک‌های صنعتی در نهایت منجر به حفظ محیط زیست می‌شود که ازاین موضوع نه تنها مردم امروز بلکه آیندگان نیز منتفع می‌شوند.
نزدیکی شهرک صنعتی هشتگرد با مناطق مسکونی دردسرسازشده است
این مسئول اضافه کرد: تصفیه خانه‌های شهرک‌های اشتهارد، نظرآباد و بهارستان با استانداردهای مورد تایید محیط زیست ساخته شده وتا کنون در روند فعالیت آنها مشکلی گزارش نشده است. وی ادامه داد: روند ساخت تصفیه خانه‌های هشتگرد و سیمین دشت نیزبا جدیت آغاز شده و درصورت حل برخی مشکلات و تامین اعتبارلازم به زودی شاهد راه‌اندازی این دو مجموعه خواهیم بود. رضایی با اشاره به برخی مشکلات موجود درمسیرساخت تصفیه خانه اشتهارد گفت: ازآنجایی که شهرک صنعتی هشتگرد فاصله چندانی با فضای زندگی مردم ندارد ساخت تصفیه خانه نزدیک واحدهای مسکونی مشکل‌ساز خواهد شد. وی یادآورشد: بوی نامطبوع تصفیه خانه مهمترین مشکلی است که روند طبیعی زندگی ساکنان محدوده تصفیه خانه شهرک صنعتی هشتگرد را مختل می‌کند. رضایی افزود: برای این که مردم ازساخت این تصفیه‌خانه کمترین آسیب را ببینند چندین جلسه با محیط زیست و شهرداری برگزار و راه کارهایی هم ارائه شده است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز ادامه داد: بدون شک با ساخت این تصفیه‌خانه بخش زیادی از مشکل ورود فاضلاب‌های صنعتی به زمین‌های کشاورزی و محوطه باز منطقه هشتگرد حل می‌شود.
شهرک‌های صنعتی سپهر و کوثر تصفیه خانه ندارند
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز درباره روند ساخت تصفیه خانه برای شهرک صنعتی سپهر گفت: هنوز اقدامی برای ساخت تصفیه خانه برای این شهرک صنعتی انجام نشده است. رضایی ادامه داد: طرح و زمین موردنیاز برای ساخت تصفیه‌خانه این شهرک آماده شده ولی تا رسیدن به فاز اجرایی آن مقداری زمان لازم است. وی درباره پیشرفت پروژه ساخت شهرک صنعتی کوثر نیز گفت: ازآنجایی که شهرک صنعتی کوثر وسعت چندانی ندارد نگرانی زیادی درباره فاضلاب‌های واحدهای تولیدی این مجموعه نداریم. رضایی اضافه کرد: زمین موردنیاز برای ساخت تصفیه‌خانه این شهرک انتخاب ودیوارکشی آن نیز توسط پیمانکار انجام شده ولی هنوز مرحله ساخت سیستم تصفیه خانه این شهرک آغاز نشده است.
ساخت هرتصفیه خانه حدودا دوسال زمان می‌برد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرزادامه داد: ساخت هریک ازاین تصفیه خانه‌ها درشرایط فعلی بین یک سال و نیم تا دوسال زمان نیاز دارد. مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز با اشاره به اینکه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک‌های دولتی بهتر انجام می‌شود گفت: با توجه به اینکه اعتبار این کار توسط دولت تامین می‌شود، اقدامات آن دقیق‌تر و درمدت زمان کمتری انجام می‌شود. رضایی ادامه داد: درشهرک‌های خصوصی اعتبار موردنیاز برای ساخت تصفیه خانه باید از صاحبان واحدهای تولیدی جمع آوری شود که این روند کمی زمان برو دشواراست.
احداث تصفیه‌خانه درشهرک‌های صنعتی جدی گرفته شود
مدیر کل محیط زیست استان البرز گفت: درحال حاضر البرز هفت شهرك صنعتي فعال دراستان تنها سه شهرك به سیستم تصفيه خانه فاضلاب استاندارد مجهز شده‌اند. حسین محمدی افزود: مابقی شهرک‌های فعال استان فاقد اين گونه تاسيسات استاندارد و بهداشتي هستند که این به دغدغه بزرگی برای دوستداران طبیعت و حامیان محیط زیست تبدیل شده است. محمدی خاطراضافه کرد: ‌شهرک‌هایی که تصفیه خانه ندارند ناچار پساب های صنعتی و آلودگی خود را به محیط وارد کنند که این کار باعث نفوذ آلودگی به منابع آبی و خاکی استان می‌شود. این مسئول افزود: ‌بدون شک ورود این آلودگی‌ها به محیط هم سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد و هم زیست گیاهی و جانوری را دچار مختل می‌کند. مدیر کل محیط زیست استان البرز ادامه داد: ‌باید شرایطی ایجاد شود که هرچه زودتر این شهرک‌ها به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز شوند. محمدی در پایان گفت: ساخت تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی به جز موارد مذکور، باعث صرفه جویی در میلیون‌ها لیتر از منابع آبی استان نیز می‌شود که این اتفاق درشرایطی که استان با بحران شدید منابع آبی روبه رواست بسیار خوشایند است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود