2 اسفند 1394
شماره خبر: 159074

مقاومت شرکت سابیر در تحویل کارگاه های پروژه خط 2 مترو محکوم شد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

 مقاومت شرکت سابیر در تحویل کارگاه های پروژه خط 2 مترو محکوم شد


یکی از موضوعاتی که در جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج به بحث و تبادل نظر کارشناسی گذاشته شد، موضوع مقاومت شرکت سابیر در تحویل کارگاه های پروژه خط 2 مترو به سازمان قطار شهری بود که این رویه غیر قانونی از سوی نمایندگان مردم محکوم شد.
جلسه علنی پارلمان شهری کرج صبح امروز به ریاست محمود دادگو و حضور تمام اعضاء و همچنین شهردار و معاون مالی و اقتصادی وی در محل سالن جلسات شورا برگزار و طی آن تعدادی طرح و لایحه به رای گذاشته شد. فاطمه آجرلو دبیر دوم شورای اسلامی شهر کرج در ابتدای جلسه به ایراد نطق پیش از دستور پرداخت و موضوعات مهم و راهبردی را با محوریت «لزوم رویکرد محیط زیستی شهرداری کلانشهر کرج» ایراد کرد که مورد توجه نمایندگان مردم و حاضرین قرار گرفت. nر ادامه شهردار کرج به قرائت نامه اعتراضی خویش خطاب به رئیس کل دادگستری البرز و دیگر مسئولان ارشد نظارتی استان در خصوص عدم همکاری شرکت سابیر در تحویل کارگاه های پروژه خط 2 مترو به سازمان قطار شهری پرداخت و تاکید کرد که به پیگیری های ویژه خویش تا حصول نتیجه نهایی ادامه خواهد داد. علی ترکاشوند ادامه داد: متاسفانه شرکت سابیر طی چند ماه اخیر و به بهانه های مختلف از پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خویش سر باز می زند و از این طریق سعی در حساسیت انگیزی و ایجاد جو روانی دارد اما خوشبختانه با ارائه توضیحات لازم به نهادهای مربوطه، این فشارها خنثی گردیده است. ,ی با بیان اینکه اخراج پیمانکار پروژه مترو نه یک تصمیم شخصی بلکه اراده جمعی بوده است، گفت: داور و مرجع حل اختلاف بین پیمانکار و کارفرما در این پروژه شورای عالی فنی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است و ان شاء الله در آینده ای نزدیک، روند خلع ید و قطع همکاری با سابیر به صورت نهایی صورت خواهد پذیرفت. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج در همین ارتباط گفت: مدیریت شهری در برابر خواسته های غیرقانونی شرکت سابیر ایستادگی خواهد کرد و زیر بار حرف زور نخواهیم رفت.
متاسفانه پیمانکار خود را بالاتر از کارفرما می داند
روح الله کیان با بیان اینکه متاسفانه پیمانکار خود را بالاتر از کارفرما می داند و حتی سعی در خط و نشان کشیدن برای ما دارد، بیان داشت: بی شک پروژه قطار شهری با وضعیت کنونی راه به جایی نخواهد برد و متاسفانه شرکت سابیر به جای پیشبرد پروژه، روی ریل سیاست زدگی به دنبال منافع خارج از عرف می باشد و ما قادر به تمکین در برابر زیاده خواهی ها نمی باشیم. رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرج نیز طی اظهار نظری به انتقاد شدید از رویه کنونی شرکت سابیر پرداخت و با تاکید بر اینکه عرصه فعالیت های عمرانی محل قلدری نیست، گفت: حدود 3 سال است که بنده در خصوص ضرورت تعیین تکلیف پروژه مترو تذکر شفاهی می دهم اما متاسفانه دقیقا در شرایطی برای خلع ید سابیر به جمع بندی مثبت رسیده ایم که کلافِ پروژه پیچیده تر شده است. سعید فیروزگاه ضمن تقدیر از مواضع مثبت دادستانی برای صیانت از حقوق بیت المال در پروژه مترو، تصریح کرد: اینکه شنیده می شود برخی مسئولان اعضای کنونی شورای شهر کرج را متهم به نشست و برخاست با مسئولان شرکت سابیر می کنند، موجب تعجب است و مشخص نیست چرا آقایان در خصوص زد و بندهای سالهای گذشته حساسیت لازم را به خرج نمی دهند؟!
تاریخ در خصوص پروژه مترو به قضاوت خواهد نشست
رئیس شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه تاریخ در خصوص پروژه مترو به قضاوت خواهد نشست، بیان داشت: روزی می رسد که نقاط شفاف و مبهم این پروژه ملی مورد بازخوانی قرار گیرد اما باید بدانیم که مترو به عنوان سرمایه ای ملی متعلق به این کشور است و همه باید نسبت به دفاع از حقوق مردم پیگیر و جدی باشیم. محمود دادگو در ادامه بحث و جدل بیشتر در خصوص پروژه مترو را به صلاح ندانست و با تاکید بر اینکه موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است، خواستار ورود به دستور جلسات صحن علنی امروز شورای شهر کرج شد. ابهام فرمانداری کرج به لایحه «حمایت مالی مدیریت شهری از احداث ساختمان شورای حل اختلاف» نخستین موضوعی بود که مورد بحث قرار گرفت. داود وحیدی از اعضاء شورا در دفاع از آن با بیان اینکه ما پولی در اختیار شورای حل اختلاف قرار نمی دهیم، بلکه بحث کمک به تجهیز امکانات در راستای ارتقای سطح خدمت رسانی به مردم مطرح است، گفت: کمک مالی به شورای حل اختلاف طی سنوات گذشته هم مرسوم بوده و همچنین در سراسر کشور وجود دارد.
مصطفی سعیدی از اعضای پارلمان شهری کرج نیز طی تذکری خواستار رعایت قوانین و مقررات داخلی در قرائت طرح ها و لوایح شد و تاکید کرد که با وقت کشی در خصوص طرح لوایح مهم و ارایه زمان زیاد به لوایح کم ارزش تر، بستر لازم برای دفاع حرفه ای حقوق شهروندی شکل نمی گیرد. پیشنهاد سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در خصوص خرید دستگاه بی خطر سازی زباله های عفونی و بیمارستانی دیگر محور مطرح شده در این جلسه بود که طرح نظرات موافق و مخالف را به همراه داشت. رضا شریفی از اعضاء پارلمان شهری جزو نفراتی بود که در مقام مخالف به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با بیان اینکه بر اساس نص صریح قانون بی خطرسازی زباله های عفونی باید توسط بیمارستانها و مراکز درمانی صورت پذیرد و در ادامه سازمان مدیریت پسماند موظف به امحای آنها می باشد، خاطر نشان کرد: اصرار موجود برای پذیرش وظایف دیگر نهادها برای بنده قابل هضم نیست. دبیر اول شورای شهر کرج نیز در خصوص پسماندهای عفونی به شدت اظهار نگرانی کرد و خواستار تصمیم گیری صحیح و واحد در این خصوص شد. امرحسام عباسی با بیان اینکه تامین بهداشت و سلامت جامعه رسالتی بر دوش مدیریت شهری است، عنوان کرد: غفلت از این مهم، تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.
مجید کاویانی رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای شهر کرج نیز با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی البرز باید صدور پروانه فعالیت برای مراکز درمانی را منوط به همکاری آنها در خصوص بی خطر سازی زباله های عفونی نماید، اذعان داشت: این نهاد دارای امکانات و بودجه های ملی است ضمن آنکه بیمارستانها و مراکز درمانی نیز درآمدزایی خاص خود را دارند فلذا اینکه مدیریت شهری انجام وظایف آنها را به دوش بکشد، قابل قبول نیست. سعید مصطفایی رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر کرج نیز با اشاره به بازدیدهای مکرر اعضاء از مرکز دفن زباله حقله دره، وضعیت آن را غیرقابل قبول و خطرناک برای بهداشت و سلامت جامعه و شهروندان عنوان کرد و گفت که مسئولان با اتخاذ تصمیمات صحیح و قانونی، فضا را به گونه ای مدیریت نمایند که بحث زباله های عفونی بیمارستانها فیصله یابد.
ضمن انتقاد از وجود نگرش های خاص در تصویب لوایح
مریم قهرمانی نایب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرج نیز ضمن انتقاد از وجود نگرش های خاص در تصویب لوایح، تاکید کرد که اگر نمایندگان مردم کوچک ترین بازدیدی از مرکز حلقه دره داشته باشند، به عمق فاجعه پی خواهند برد و در خواهیم یافت که بحث کمک به دانشگاه علوم پزشکی البرز و غیره مطرح نیست، بلکه صحبت از تهدید سلامت جامعه و احتمال آلوده شدن آبخوانها مطرح است.
وی گفت: اکنون تجمع شیرابه های زباله ها و همچنین دفن زباله های عفونی در حلقه دره به یکی از دغدغه های جدی کارشناسان بهداشت و درمان تبدیل شده و جا دارد که مدیریت شهری کرج برای رفع مشکلات کنونی آستین همت بالا بزند. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج نیز طی سخنانی عنوان کرد: حدود 20 درصد از مصوبات شورای شهر اموراتی را شامل می شود که از منظر قانونی در حیطه اختیارات و وظایف دیگر نهادهای دولتی و عمومی است اما در هر روی هدف ما خدمت به مردم و تسهیل زندگی مرفه و آسوده ایشان است و در خصوص خریداری دستگاه های بی خطرسازی زباله های عفونی نیز باید با همین رویه نگاه شود. فاطمه اسکندری تصریح کرد: چنانچه شهرداری کرج در طول سال نسبت به احداث دهها تقاطع غیرهمسطح اقدام نماید اما سلامت و بهداشت جامعه در معرض تهدید و خطر باشد، کام مردم شیرین نمی شود و امروز وضعیت دفن زباله ها، تجمع شیرابه ها و احتمال آلودگی سفره های آب زیرزمینی موجب نگرانی شدید کارشناسان می باشد. در پایان و با توجه به بالا گرفتن مباحث و دیدگاه های موافق و مخالف، شهردار کلانشهر کرج لوایح مرتبط با سازمان مدیریت پسماند را از شورا باز پس گرفت تا پس از اصلاح و کارشناسی مجدد، بار دیگر تقدیم پارلمان شهری شوند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود