23 تیر 1394
شماره خبر: 145594

پرونده فسخ قرارداد پیمانکار پروژه قطار شهری کرج باز شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

پرونده فسخ قرارداد پیمانکار پروژه قطار شهری کرج باز شد


در جلسه شورای شهر کرج پرونده فسخ قرارداد پیمانکار فعلی قطار شهری کرج باز شد تا مدیریت شهری در رابطه با ادامه همکاری با این پیمانکار تصمیم گیری کند.
جلسه یکصد و شصت و هفتمین شورای شهر کرج، به بررسی طرح دو فوریتی شهرداری در خصوص تعیین وضعیت قطار شهری کرج و ادامه همکاری یا خاتمه پیمان با شرکت سابیر مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدای جلسه و پیش از بررسی طرح دو فوریتی شهرداری، محمود دادگو رییس شورای شهر با انتقاد از وضعیت دکه های مطبوعاتی در سطح شهر اظهار کرد: برخی از این دکه ها سه برابر اجاره بهای دکه خود، هزینه برق مصرفی پرداخت می کنند. وی در ادامه به گرفتن مبلغ ۷۰ میلیون از برخی دکه ها بابت ۲۰ متر جابه جایی اشاره کرد و گفت: از شهرداری درخواست می کنیم که نظارت بیشتری یر وضعیت دکه های مطبوعاتی داشته و این موارد را کنترل کند همچنین پیشنهاد می شود که تدابیری اندیشیده شده و با دکه هایی که سیگار می فروشند، برخورد شود. در ادامه جلسه علی ترکاشوند، شهردار کرج با بیان طرح دو فوریتی شهرداری که تکلیف پروژه قطار شهری کرج را تعیبن می کند، گفت: به دلیل دغدغه شورای شهر، در جلسه شورای عالی فنی، در مورد ابعاد توافق با شرکت سابیر و همچنین اصلاح قیمت پروه بحث و مقرر شد به قید فوریت جلسه ای، جلسه هیات مدیره پیرامون آن در قطار شهری تشکیل شود.
ادامه کار با پیمانکار قطار شهری اشتباه است
وی در ادامه به جمع بندی نتایج جلسه هیات مدیره قطار شهری اشاره کرد و افزود: با توجه به توضیحاتی که در جلسه شورای عالی فنی مطرح شد، که بر اساس آن در اصلاح قیمت، قیمت مقطوع به قیمت تعیین شده در فهرست بها تبدیل می شود، لذا اگر از سوی مدیریت شهری منابعی برای پرداخت قیمت تعیین شده به شرکت سابیر وجود نداشته باشد، این شرط پرداخت صد در صد به ضرر مدیریت شهری و به نفع شرکت سابیر است. شهردار کرج در ادامه بیان کرد: اگر پرداخت ها از سوی مدیریت شهری به شرکت سابیر انجام نشود، تعلیق، تعدیل و یا جریمه به مدیریت شهری تعلق می گیرد، لذا بر اساس مصوبه شورا، مقرر شد که ۱۰۰ درصد منابع از سوی مدیریت شهری در قالب تامین زمین در اختیار شرکت سابیر قرار گیرد. وی با بیان اینکه نحوه تامین منابع مالی از سوی مدیریت شهری به شورای عالی فنی تعمیم داده شده است، افزود: بر اساس شرایط عمومی پیمان، دولت به صورت نقدی سهم خود را تامین منابع مالی به شرکت سابیر پرداخت می کند، مدیریت شهری هم به دلیل اینکه تاخیری در صورت وضعیت ها صورت نگیرد، تامین منابع را به صورت واگذاری زمین به این شرکت انجام می دهد. شهردار کرج با توضیح اینکه با اجرای این طرح شرکت سابیر موظف است به پیمان منعقد شده و انجام تعهدات خود در قبال تمکیل پروژه قطار شهری کرج عمل کند، افزود: اگر این شرکت مفاد پیمان را رعایت نکند و یا بخواهد در مقاطعی زیر آن بزند، می توان در مورد ادامه همکاری یا قطع پیمان با شرکت سابیر تصمیم گیری کرد. در ادامه جلسه و تکمیل سخنان شهردار کرج، رضا شریفی رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد این طرح گفت: مضمون طرح در کل به تصمیم گیری در مورد همکاری یا خاتمه پیمان با شرکت سابیر است، شرکتی که ادامه کار و اطمینان دوباره به آن اشتباه است این شرکت از سال ۸۴ تا کنون نتوانسته پروژه قطار شهری کرج را به اتمام برساند، کاری که شرکت های خصوصی به راحتی از عهده آن بر می آیند.
۴ مرداد تصمیم ادامه کار با پیمانکار قطار هری اتخاذ می شود
وی در ادامه به همکاری خوب شرکت های خصوصی در پروژه های عمرانی اشاره کرد و افزود: برخی از این شرکت ها حاضرند تا مبلغ ۳ میلبارد از بودجه خود صرف پروژه کرده و بعد در قالب تهاتر پولی که هزینه کرده اند، دریافت کنند. وی با بیان اینکه ادامه کار با سابیر به نفع مدیریت شهری کرج و مردم شهر نیست، گفت: شرکتی که متوصل به دستگاه های دولتی می شود را نمی توان تمکین به قرارداد کرد، لذا بهتر است با شرکت سابیر فسخ قرارداد کرده و کار را به شرکت های خصوصی واگذار کنیم. شریفی همچنین اضافه کرد: در قراردادهای جدید ممکن است ۱۰ تا ۲۰ درصد یک پیمانکار خصوصی مبلغ اضافی از مدیریت شهری دریافت کند، اما به دلیل پیشبرد پروژه قطار شهری و جلوگیری از زیان بیشتر این اقدام بهتر از ادامه همکاری با شرکت سابیر است.
داود وحیدی عضو دیگر شورای شهر نیز بیان کرد: بهتر است که از سوی شورا و شهرداری، شرکت سابیر مقید به انجام تعهدات خود در خصوص برداشتن زمین های مدیریت شهری و بر اساس قیمت کارشناسی شود، زیرا در صورت عدم این تعهدات، با شرکت نام برده قطع همکاری خواهیم کرد. در پایان جلسه مقرر شد تا در جلسه مورخ ۴ مرداد شورای شهر، مدیران سازمان قطار شهری کرج حضور یابند، در آن جلسه قرار است طرح دو فوریتی شهرداری در مورد همکاری یا خاتمه پیمان با شرکت سابیر به عنوان شرکت مجری قطار شهری کرج بررسی شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود