3 اسفند 1394
شماره خبر: 159121

کرج به محاصره بَنرها درآمد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کرج به محاصره بَنرها درآمد


مهلت تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس در حالی به نیمه رسیده که به نظر می رسد علیرغم همه تذکرات قانونی، بی‌توجهی برخی نامزدها و حامیان آنها فضای کلان‌شهر کرج را نازیبا کرده است.
طبق آخرین آمار ۷۷ نامزد انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی در البرز برای تصاحب ۳ کرسی سبز بهارستان با هم به رقابت خواهد پرداخت و به عبارتی سرانگشتی تعداد متقاضیان برای هر کرسی ۲۷ نفر است. استان البرز دارای ۲ حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا و حوزه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان است حوزه کرج صاحب ۲ کرسی و حوزه ساوجبلاغ صاحب ۱ کرسی در مجلس شورای اسلامی است. برای تصاحب ۲ کرسی حوزه کرج ۲۳۱ داوطلب نفر ثبت نام کردند که از این تعداد فقط ۶۶ نفر توانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده و خود را برای صحنه انتخابات آماده کنند. یکم اسفندماه ۵ نفر از نامزدهای حوزه انتخابیه کرج انصراف خود را اعلام کردند و دو نفر نیز درخواست انتقال حوزه خود را داشتند که با این درخواست موافقت شد و ترکیب ۶۶ نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در کلان‌شهر کرج با کمی تغییر به ۵۹ نفر رسید. و اما در حوزه ساوجبلاغ، تظرآباد و طالقان ۵۰ نفر داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای تصاحب یک کرسی در بهارستان شدند در نهایت پس از فراز و نشیب های فراوان از این تعداد ۲۰ نفر تایید صلاحیت شد و در ادامه انصراف ۲ نامزد در این حوزه تعدا نامزدها برای تصاحب ۱ کرسی را به ۱۸ نفر رساند.
تعداد داوطلبان مجلس دهم در البرز دو برابر دوره قبل
در خصوص مقایسه فضای رقابتی این دوره از انتخابات با دوره های قبل، محمدتقی ایرانی فرماندار کرج با اشاره به رشد بیشتر از ۲ برابر تعداد ثبت نام کنندگان مجلس دهم، نسبت به دوره نهم مجلس شورای اسلامی مجلس گفت: برای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۹۵ نفر در حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا ثبت نام کرده بودند با توجه به آمار ۲۳۱ نفر ثبت نام دهمین مجلس شورای اسلامی، ۲۲۶ درصد در داوطلبی مردان و ۳۳۲ درصد در داوطلبی زنان رشد مشاهده می شود. توکل لطفی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری البرز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص میزان رقابت نامزدها در دو حوزه انتخابیه کرج و ساوجبلاغ در استان البرز گفت: تعداد داوطلبان دو حوزه انتخابیه استان که برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند دو برابر دوره قبل بوده است. در ادامه ضروری است به حال هوای این روزهای کلان‌شهر کرج اشاره ای کوتاه داشته باشیم؛ این روزها در ابعاد مختلف شاهد رقابتی میان برخی نامزدهای مجلس شورای اسلامی هستیم که کمتر رنگی از اخلاق در آن دیده می‌شود و به‌صرف پررنگ شدن یک فرد مشخص، حامیان وی به خود اجازه می‌دهند هر آن‌گونه که میلشان می‌کشد رفتار کنند و تن به چارچوب‌های قانونی و اخلاقی ندهند.
حمله حامیان نامزدها به پوسترها و بنرهای تبلیغاتی یکدیگر
در فضای واقعی نصب بنرهای مختلف نامزدها در نقاط مختلف شهر در روزهای اخیر تا به آنجا پیش رفت و شور شد که روز سوم تبلیغات فرماندار کرج خود وارد میدان شد و با همراهی کمیته امحاء نسبت به جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی نامزدها اقدام کرد. این بنرها که بیشتر حول و محور دو فرد مشخص و نام‌آشنا می‌گردد در مناطقی نصب‌شده‌اند که مُخل رفت‌وآمد مردم و تردد خودروها بوده است. از دیگر سو با بالا گرفتن تب انتخابات حمله حامیان نامزدها به پوسترها و بنرهای تبلیغاتی یکدیگر شیوع بیشتری یافته است و یکشنبه‌شب گذشته این رویه شکل وسیع‌تری به خود گرفت به‌نحوی‌که امروز به‌وضوح تخریب پوسترها و از بین بردن آن‌ها توسط طیف‌های مختلف در نقاط مختلف شهر قابل‌مشاهده بود.
تریبون‌هایی برای افشاگری
ستادهای انتخاباتی نامزدها نیز این روزها صحنه برگزاری تجمعاتی است که بیشتر به محفلی برای افشاگری شباهت دارد تا بیان برنامه‌ها و اهداف. دو شب گذشته یکی از جنجالی‌ترین تجمعات در ستاد یکی از نامزدهای شناخته‌شده کرج برگزار شد و وی و حامی‌اش که چندی پیش در جمع رد صلاحیت‌ها قرار گرفت با حمله به دو نامزد حاضر در انتخابات به تعبیری دست به افشاگری زدند و خیلی زود محتوای این نشست در فضای اجتماعی و سایت‌های خبری استان منتشر شد.
سفره‌هایی که پهن می‌شوند
در روزهایی که خیلی‌ها نوع تبلیغ و معرفی خودشان به مردم را تغییر داده‌اند و با روش‌های جدید سعی در جلب نظر مردم‌ دارند اما عده‌ای با پایبندی به روش‌های سنتی و قدیمی همچنان دادن شام و نهار و پهن کردن سفرهای رنگین را بهترین و مؤثرترین روش برای رأی جمع‌کردن می‌دانند. در میان نامزدهای حاضر در حوزه انتخابیه کرج تعدادی قلیل بیش از سایرین به این روش جلو می‌روند و هر روز خبری از تجمع حامیان آن‌ها در یکی از تالارهای پذیرایی شهر به گوش می‌رسد.
رونق تبلیغات در فضاهای مجازی
در کنار حضور نامزدها و حامیان آن‌ها در فضای واقعی و سطح شهر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز تقابل و رقابت کاندیداها به‌شدت داغ داغ است. ستادهای انتخاباتی با توجه به اثرگذاری بالای شبکه‌های اجتماعی و رویکرد مردم به آن‌ها این فضا را بستری مناسب دیده‌اند تا برنامه‌ها و اهداف نامزدهای را تبیین کنند. البته در این فضا نیز برخی‌ها بداخلاقی را سرلوحه کار خود کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که دیده شدن خودشان را در تخریب دیگران جستجو کنند. به نظر می‌رسد با همه نظارت‌ها و کنترل‌هایی که از سوی مراجع قانونی بر تبلیغات انتخابات وجود دارد اما التهاب فضای رقابت موجب شده است خیلی‌ها از ریل قانون خارج شوند و خود را مجاز بدانند که برای نیل به هدفشان دست به هر اقدامی بزنند. البته مردم آگاه‌اند و تمام این حرکات را زیر نظر دارند و به‌طور حتم با در نظر داشتن رهنمودهای مقام معظم رهبری در انتخاب فرد موردنظرشان آن را لحاظ خواهند کرد.مردم به‌طور حتم به کسانی رأی می‌دهند که التزام به قانون داشته باشند چرا که قرار است برای ۴ سال در مرکز قانون‌گذاری کشور حاضر شوند و وکیل مردم در اداره امور کشور باشند. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم به‌مانند بسیاری دیگر از انتخابات گذشته برگزار می‌شود اما چه خوب است که نامزدهای انتخابات به‌گونه‌ای رفتار کنند که پس‌ از این دوره دچار سرافکندگی و ندامت نشوند و جایگاه اجتماعی‌شان دچار تنزل نگردد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود