3 اسفند 1394
شماره خبر: 159123

پشت پرده طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

پشت پرده طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت


در نشست مطبوعاتی نمایندگان پیشین مردم کرج در مجلس شورای اسلامی پرده از طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت که قلب محیط زیست البرز را نشانه رفته، برداشته شد.
نشست مطبوعاتی فاطمه آجرلو نماینده مردم کرج در دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و رشید جلالی نماینده مردم کرج در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی عصر یکشنبه با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد. در این نشست برخی پروژه های نیمه کاره ملی و استانی البرز که از دوره هفتم تا به امروز رنگ تکمیل و راه اندازی را به خود ندیده از جمله امتداد اتوبان شهید همت به کرج برای ساماندهی ترافیک ورودی شهر کرج از سمت اتوبان تهران، طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت، مشکلات منطقه ویژه اقتصادی پیام و بحث راه اندازی پروازهای مسافربری فرودگاه پیام که برای البرزنشینان به رویایی تبدیل شده و برخی دیگر از پروژه هایی که در حسرت تخصیص بودجه های کافی مانده و به سرانجامی نمی رسند مورد بررسی قرار گرفت.
اتخاذ تصمیمات بزرگ بدون پژوهش و تحقیق
فاطمه آجرلو در خصوص طرح انتقال آب رودخانه کرج از طریق تونل به پایتخت، گفت: این طرح در دوره دوم ریاست جمهوری رئیس دولت اصلاحات مطرح و مصوب شد و در همان سال اول پروژه با ۵ درصد پیشرفت فیزیکی همراه بود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه نمایندگان کرج از ابتدا مخالف اجرای این طرح بودند، گفت: از همان روزهای نخست که اطلاعات این طرح در اختیار ما قرار گرفت مخالفت خود را به دولت اعلام و از بهترین کارشناسان کمک گرفتیم تا مسیر انتقال و آسیب های زیست محیطی این طرح شناسایی و اطلاع رسانی شود. آجرلو با تاکید بر اینکه برای اجرای پروژه انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت آن هم از طریق تونل هیچ پژوهشی انجام نشد، گفت: همان سال ها به نظر می رسید که تصمیمی گرفته شده و همه پژوهش ها برای اثبات آن تصمیم است. ماینده مردم کرج در دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دور هفتم مجلس به مدت سه سال ردیف بودجه این پروژه را حذف کردیم تا مراحل کار به کندی پیش رود بلکه دولتمردان به این نتیجه برسند که اجرای این پروژه حیات محیط زیست استان البرز به ویژه کرج را به خطر خواهند انداخت. آجرلو با تاکید بر اینکه در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی این پروژه به دلیل نبود اعتبار با کندی پیش می رفت، گفت: نمایندگان مردم کرج در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نیز همانند دوره هفتم تلاش کردند تا ردیف اعتباری این پروژه حذف شود و موفق هم شدند.
تامین منابع آبی پایتخت به قیمت مرگ محیط زیست در البرز
وی در پایان با ابراز تاسف از اینکه این پروژه در دوره نهم مجلس شورای اسلامی ردیف اعتبار دریافت کرد، گفت: در دوره نهم مجلس طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت با سرعت مراحل پیشرفت فیزیکی خود را پشت سر گذاشت و اولین آزمایش انتقال آب از طریق تونل هم انجام شد. در ادامه این جلسه رشید جلالی نماینده مردم کرج در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی اجرای طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت را یک خیانت بزرگ به مردم کرج دانست و گفت: در حال حاضر نقشه منابع آب زیرزمینی محدوده رودخانه کرج در وضعیت قرمز قرار گرفته و عمق چاه های آب در این محدوده به ۲۴۰ متر رسیده است در حالی که کمتر از ۳۰ سال گذشته عمق چاه ها در این محدوده ۸ متر بوده است. نماینده مردم کرج در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ازدیاد جمعیت تهران نباید دلیلی برای انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت باشد، گفت: قرار نیست با به خطر افتادن محیط زیست کرج منابع آبی پایتخت تامین شود. وی که در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون امنیت ملی بوده است، گفت: در آن دوره با همه تمام مقابل اجرای این طرح ایستادیم حتی کار به جایی رسید که از سوی دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس تذکر کتبی گرفتم.
وقتی دولتمردان شهروندان کرجی را قربانی تامین آب پایتخت کنند
جلالی با تاکید بر اینکه این محدوده حق آبه مختص به خود دارد، و مردم از محدوده رودخانه کرج تا شهریار در غرب تهران زمین ها را با حق آبه خریداری کرده اند، گفت: ارتفاع آب رودخانه کرج در گذشته به ۱۱ متر می رسید این در حالی است که از آن جوی آبی بیشتر نمانده است. وی با اشاره به اینکه مسئله استان شدن البرز در دوره هفتم مجلس مطرح شده بود، اضافه کرد: مخالفان طرح استان شدن البرز بر این باور بودند که اگر البرز استانی مستقل شود دیگر آب به پایتخت منتقل نخواهد شد. جلالی با تاکید بر اینکه زمانی که این طرح در مجلس به تصویب رسید اداره آب البرز زیر نظر اداره آب تهران بود و از خود اختیاری نداشت که با این طرح مخالفت کند، گفت: بسیاری از دولتمردان در آن زمان فقط به فکر تامین آب پایتخت نشینان بودند و در این میان برای شهروندان کرجی اهمیتی قائل نبودند.
سال‌ها پیش مسئولان در وزارت نیرو طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران را ارائه کردند بلکه پایتخت را از چالش کم آبی نجات دهند در این میان به تشنگی اراضی کرج و معضلاتی که دامنگیر محیط زیست استان البرز می‌شود کوچکترین توجهی نکردند. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا کسی در مقابل اجرای این طرح که قلب محیط زیست استان را نشانه رفته است نایستاد و به چه قیمتی برخی از مسئولان استان در مقابل این فاجعه سکوت کردند. چرا که اجرای طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران آن هم از سد امیرکبیر نتیجه ای جز خشک شدن رودخانه و مسیر ۳۰ کیلومتری آن تا کرج ندارد.
مرگ قزل آلای خال قرمز و درختان در پی انتقال آب
آب رودخانه کرج در شرایط کنونی نیز به تهران منتقل می‌شود اما از انتهای مسیر این رودخانه یعنی محدوده بیلقان - کرج، در این شرایط ۳۰ کیلومتر از این رودخانه به حیات خود ادامه می‌دهد اما طرح انتقال تونلی آب کرج به تهران از سد امیر کبیر پروژه‌ای است که آب رودخانه کرج را از خروجی سد، توسط تونل به تهران انتقال می‌دهد و بیش از ۳۰ کیلومتر از این رودخانه منحصر به فرد را خشک می‌کند. این انتقال فجایع غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم؛ رودخانه کرج تنها منبع سطحی تغزیه کننده سفره های زیر زمینی آب دشت کرج است و با اجرای انتقال آب این رودخانه از محل سد کرج به تهران و خشک شدن ۳۰ کیلومتر از رودخانه کرج، طبق نظر کارشناسان سفره های آب زیر زمینی بیش از ۱۰۰ متر کاهش می یابد. ماهی قزل آلای خال قرمز یکی از منحصر به فرد ترین ماهی های دنیا به شمار می رود که مهمترین خاستگاه و زیستگاه آن همین مسیر ۳۰ کیلومتری رودخانه کرج است که با انتقال آب رودخانه کرج از طریق تونل، بیش از ۲۰۰ هزار قطعه از این نوع ماهی که اکثر آنها مولد هستند از بین می روند و زیستگاه آنها به بیابانی برهوت بدل می شود.
اظهارات عجیب آقای نماینده در خصوص انتقال آب کرج به تهران
ابعاد این فاجعه زیست محیطی به اندازه ای است که بی تردید هر ۳ میلیون نفر از جمعیت البرز را در بر می گیرد حتی کارشناسان معتقدند که این انتقال، به جز اکوسیستم کرج شهریار را درگیر کرده و این منطقه را کاملا خشک می کند. حسین محمدی مدیرکل اداره کل محیط زیست استان البرز پیشتر ، با اشاره به اینکه پروژه خط انتقال آب توسط تونل از زیر سد در سال های گذشته اجرا شده است، گفته بود: این پروژه بدون ارزیابی های زیست محیطی انجام شده است پروژه های بزرگ مشمول بررسی های محیط زیستی هستند این پروژه بدون مطالعه اجرا شده است. محمدی الزام به رعایت حق آبه ها را ضرورتی دانسته که باید از سوی مسئولان مربوطه رعایت شود و گفته بود: حق آبه های کشاورزی، حق آبه های زیست محیطی و دیگر حق آب های این محور باید رعایت شود. در ادامه باید به گفتگوی محمدجواد کولیوند نماینده فعلی مردم کرج در مجلس اسلامی با خبرگزاری مهر در تاریخ ۳۰ تیرماه سال جاری اشاره کنیم وی با اشاره به اینکه باید پایه اطلاعات را درست بنا نهیم و سال های سال است که آب رودخانه کرج به تهران منتقل می شود، اظهار کرده بود: آب یک موضوع ملی است و در کمیته ملی آب در این موارد تصمیم گیری می شود.
نامه نگاری به رئیس قوه قضاییه برای توقف طرح انتقال آب
وی در ادامه با اشاره به اینکه سد طالقان و امیر کبیر در حوزه استحفاظی البرز و شهرستان کرج قرار دارد، گفت: درست است که این سدها در استان البرز قرار دارد ولی ما از هر کدام از این سدها سهمی ۱۵ درصدی داریم و مابقی برای پایتخت است. نماینده فعلی مردم کرج در مجلس شورای اسلامی انتقال آب رودخانه کرج را با پالایشگاه بنزین در شوش دانیال (ع) مقایسه کرد و گفته بود: مگر می شود شوشی ها بگوییند نمی خواهیم بنزین به کرج و یا دیگر شهرها منتقل شود؟! اما در ادامه اظهار نظر حاجی رضا شاکرمی در این خصوص خالی از لطف نیست وی در نشست خبری که سال جاری به مناسبت هفته قوه قضاییه با اصحاب رسانه استان داشته است با اشاره به اینکه انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت برای البرز تبعات زیست محیطی بدنبال دارد، گفته بود: در این مورد دغدغه جدی داریم به همین منظور رییس دادگستری وقت استان سال گذشته در نامه ای به رییس قوه قضاییه با اشاره به معضلات زیست محیطی پیامدهای این انتقال را عنوان کردند.
صدای رئیس شورای شهر کرج هم درآمد
و در ادامه و پس از مدت‌ها سکوت صدای محمود دادگو رییس شورای شهر کرج به گوش رسید و هفتم آبان‌ماه جاری در گفتگو با رسانه‌های استان به پروژه انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران پرداخت و خواستار توقف این پروژه و توجه مسئولان ارشد استان به معضلات زیست محیطی شد که پس از انتقال آب به پایتخت دامن محور کرج – چالوس را خواهد گرفت. با ارائه توضیحات مسئولان مختلف و با وجود تناقض در اظهارات برخی از آنها باید گفت؛ از سرنوشت این طرح خبری در دست نیست و هنوز هیچ مسئولی که دستی بر آتش دارد آخرین وضعیت این پروژه را تشریح نکرده است. در پایان باید گفت؛ طرح انتقال آب کرج به پایتخت یکی از دغدغه های مردم و رسانه های استان البرز است با وجود بحران کم آبی بی تردید حتی اگر یک روز انتقال آب رودخانه کرج از تونل رخ دهد اکوسیستم رودخانه کرج با معضلاتی روبرو می‌شود که غیر قابل جبران است و اجرای این طرح کرج هر روز تشنه‌تر از دیروز می‌کند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود