20 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162665

شورا ها نماد مردم سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

شورا ها نماد مردم سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی


تشکیل جامعه ای دارای مدیریت که بر پایه ی عقل و منطق بنا شده است نیازمند حقوق و تکالیفی متقابل میان دولت و ملت است که این حقوق و مسئولیت های فرد از طریق حقوق و وظایف متقابل بر یک دیگر حاصل می شود.
غزال روغنیان خبرنگار روزنامه پیام سپیدار : دکتر مریم درهم بخش رییس شورای اسلامی استان البرز که از زمان قبول این مسوولیتتکاپوی خاصی به این شورا ها داده است، چندی پیش به عنوان تنها خانم عضو شورا توانست با قرار گرفتن پشت تریبون مراسم روز شورا ها که با حضور ریاست جمهور برگزار شد، مسائل و مشکلات شورای عالی استان ها را بازگو و درخواست هایی برای رفع مشکلات شورا ها ارائه نماید که مورد توجه رییس جمهور قرار و دستور مقتضی صادر شد. بدین منظور مصاحبه ای با وی انجام دادیم که به سمع و نظر شما میرسانیم.
رییس شورای اسلامی استان البرز ضمن تشکر و تبریک روز شوراها به یکایک اعضای شورای اسلامی وتبریک ویژه به بانوان شورای اسلامی استان اظهار داشت: طبق قانون ، شوراهای اسلامی حلقه ی واسطه ای هستند بین مردم و دولت جمهوری اسلامی که مسائل و مشکلات مردم را به دولت منعکس میکنند.
دکتر مریم درهم بخش با بیان اینکه شورای استان دارای 6 شهرستان و 5 شورای شهرستان است که به صورت شوراهای روستا، شورای بخش، شورای شهر و شهرستان، شورای استان و شورای عالی استان ها فعالیت میکنند گفت: شورای شهرستان و استان و شورای عالی استان جزو شوراهای فرادست هستند.
وی بیان کرد: وظیفه ی شورای فرادست ایجاد هماهنگی بین شوراهای شهر و روستا و نظارت بر اجرای وظایف آنها و ایجاد هماهنگی بیشتر و انتقال مشکلات شهر و روستا به شورای عالی استان ها می باشد.
دکتر درهم بخش بیان کرد: فلسفه ی وجود شورای عالی استان به همین دلیل است که در استان یک مرجع شورایی برای بررسی وظایف و انتقال مشکلات به شورای عالی استان صورت گیرد تا این امکان محقق شود که این مشکلات در دولت و یا در مجلس به صورت لایحه ازطرف مردم بیان گردد.
وی در خصوص شرح وظایف شورا اظهار داشت: بررسی مشکلات و مسائل استان و ارائه پیشنهادات لازم به دستگاه های و ارگان های اجرایی و شورای عالی استان ها به منظور رفع تبعیض بین مردم، نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورای عالی استان ها در محدوده استان، ایجاد ارتباط و هماهنگی لازم در محدوده شوراهای استان و حل و فصل اختلافات بین شوراها در سطح استان، همکاری با شورای برنامه ریزی و توسعه استان و ارائه پیشنهادات لازم به رییس شورای برنامه ریزی و انعکاس آن به شورای عالی استان ها، تصویب، اصلاح و تفریق بودجه و برنامه شورای استان، نظارت بر عملکرد شوراهای شهرستان، ارائه طرح و لوایح کمیسیون برنامه ریزی استان از طریق شورای عالی استان ها به دولت و مجلس، عضویت رییس شورای استان در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان، نظارت بر حساب، درآمد و هزینه های مشترک شهرداری های استان با انتخاب حسابرس رسمی و ارسال نسخه به وزارت کشور و در نهایت نظارت بر حساب درآمد و هزینه سازمان همیاری های استان البرز با انتخاب حسابرس رسمی و ارسال به وزارت کشور از جمله وظایف شورای استان است.
دکتر مریم درهم بخش بیان کرد: شورای استان دارای دو کمیسیون فرهنگی و برنامه و بودجه است. در کمیسون فرهنگی اقداماتی همچون اجرای طرح توامندسازی بانوان به صورت پایلوت در استان البرز است که مطالعات اولیه آن صورت گرفته و هماهنگی های لازم با معاونت امور بانوان ریاست جمهوری و مدیرکل امور بانوان استان البرز انجام شده است همچنین بررسی تفاهم نامه های شورای عالی استان ها با ارگان های دولتی و انعقاد مجدد این تفاهم نامه در سطح استان برای تسهیل امورات مردم در ادارات دولتی، آموزش شوراها و آگاهی آن ها به قوانین با همکاری مدیرکل شهری و روستایی استانداری البرز، بازدید از شوراهای شهر و شهرستان برای ایجاد همدلی و همزبانی در حل و فصل اختلافات و خاتمه آن و در نهایت بررسی شهرستان ها از نظر امکانات و ادارات خدمت رسان برای خدمت رسانی به شهروندان و مردم استان است.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمان تصدی گری خویش خاطرنشان کرد: افتخار داشتم به عنوان عضوی کوچک از جامعه بزرگ شوراهای اسلامی کشور از استان سرافراز البرز در دیدار با رییس جمهو کشور عزیزمان جناب آقای روحانی سخنانی در خصوص مسائل مربوط به شورای اسلامی شهر و شورای شهرستان ها و همچنین مسائل مربوط به بانوان ها بیان کنم همچنین با توجه به عضویتم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدام به مکاتبه با نهاد بیماری های خاص کردم و توانستم 22 دستگاه دیالیز برای استان البرز به صورت رایگان دریافت کنم. همچنین اعضای دیگر شورا با توجه به موقعیت و سمتی که در مجلس شورای اسلامی دارند سعی در حل مشکلات شورا به خصوص در حمایت از حق انتخاب شهردار توسط شوراها فعالیت چشمگیری دارند.
دکتر درهم بخش افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «مردم سالاری دینی برخلاف دموکراسی های ریاکار و عوام فریب، نظام خدمات رسانی خالصانه و بی منت است» از این رو هدف از تشکیل شوراها یکی از خواسته های مقام معظم رهبری بوده است و هدفی والا محسوب می شود.
رییس شورای اسلامی استان البرز با بیان اینکه عمده ترین مشکلات موجود در شورای استان کمبود بودجه و بنیه مالی می باشد افزود: شورای استان با توجه به شرح وظایف خود نیاز به برقراری ارتباط و تشکیل جلسات متعدد و استفاده ار نظرات مشاورین توانمد دارد از این رو بودجه درنظر گرفته شده برای شورای استان ها از سوی دولت کفاف عملکرد شورای استان را نمی دهد همچنین تهیه و امکانات ارتباطی لازم برای تشکلات کنفرانس ها و ارتباط با شوراهای شهرستان نیازمند تزریق مالی است از این رو امیدوارم با حمایت مسوولان شاهد رفع این مشکل باشیم.
درهم بخش ضمن تشکر ویژه از ریاست محترم جمهوری در خصوص نگاه ویژه به شوراها گفت: به مناسبت روز شوراها رییس دولت تدبیر و امید عیدی ویزه ای از جمله ، بررسی و تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهرداری در سال 95، بررسی و تصویب منابع مالی مستقر شوراها و در آخر 31 دستگاه اتومبیل برای شوراهای استان که اینجانب درخواست کردم به شوراها ارائه کردند.
دکتر مریم درهم بخش رییس شورای اسلامی استان در پایان با تشکر از استاندار محترم و معاونان ایشان و فرمانداران شهرستان های استان البرز در جهت همکاری با اعضای شورای استان گفت: من معتقدم که نگرش مثبت مردم به شوراها باعث دلگرمی و تقویت پایه ی شورا ها می شود و امیدوارم با همکاری و همدلی فرمانداران و مسوولین شهرستان ها بتوانیم گام های موثری در جهت پیشبرد و توسعه اهداف استان برداریم و بتوانیم موانع موجود را مرتفع کنیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود