9 خرداد 1395
شماره خبر: 163851

سیمای شهری و آرامش شهروندان گرفتار تابلوهای تبلیغاتی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

سیمای شهری و آرامش شهروندان گرفتار تابلوهای تبلیغاتی


زیبایی محیط و سیمای آرامش بخش شهری یکی از نیازهای شهروندان محسوب می شود که این روزها در لابلای تابلوهای متعدد بر در و دیوار شهرها نادیده انگاشته شده و در بسیاری از موارد بر رفتار مردم تاثیر می گذارد.
وجود تابلوهای متعدد شهری که در سال های اخیر به درآمدهای پایدار برای برخی افراد و ارگان ها در کشور تبدیل شده و تناسبی با فضاهای موجود شهر و نیاز مردم نیز ندارد، برای ساکنان شهرها دغدغه های گوناگون ایجاد کرده است. مضامین و موضوعاتی که در برخی از این تابلوها در نظر گرفته شده، بدون ضوابط و قوانین شهری و حتی نادیده گرفتن سلامت افراد جامعه تهیه شده است. نادیده گرفتن ابعاد و مساحت تابلوهای تبلیغاتی و فضایی که برای آن در نظر گرفته می شود، از دیگر موضوعاتی است که توجه شهروندان را به خود جلب می کند. برخی مواقع زشت و روح آزارشدن سیمای شهری نیز در قالب مافیای تابلوهای تبلیغاتی گرفتار می شود و گاهی دستگاه های متعددی بدون در نظر گرفتن ضوابط و ظرفیت های موجود، اقدام به تهیه و نصب تابلوها و بنرهای مختلف می کنند. برخی از این تابلوها با شکل و شمایل و رنگ های خیره کننده در مسیر راه ها، جاده ها، خیابان های شهر، بزرگراه ها نصب می شود که حتی می تواند به حوادث رانندگی نیز منجر شود. مدیرکل ارشاد استان البرز با بیان اینکه محتوای تابلوهای تبلیغات شهری باید به تائید اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز برسد، می گوید:‌ تابلوهای تبلیغات شهری در استان البرز پلاک دار می‌شوند تا نظارت بر روی آن‌ها راحت تر صورت گیرد. سیدموسی حسینی کاشانی بر این نکته تاکید دارد که تبلیغات شهری باید توسط کانون های آگهی تبلیغاتی صورت گیرد. اما وی معتقد است که تا کنون این موضوع به نتیجه کامل و مطلوبی نرسیده است. به گفته مسئولان زیباسازی شهرداری کرج تنها 30 درصد تابلوهایی که در کلانشهر کرج نصب شده زیر نظر این سازمان است و مابقی آن به دیگر ارگان ها تعلق دارد. الهام باقری مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری کرج با اشاره به اینکه 30 درصد تابلوهای شهری محل درآمد سازمان زیبا سازی است و به شکل قانونی به اجاره افراد داده شده است، گفت: ما نمی توانیم بر تمام تابلوهای شهری نظارت و اشراف داشته باشیم. وی افزود:به همین دلیل نابسامانی در این تابلوها زیاد است و در این خصوص طرح جامع ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی در دستور سازمان زیباسازی شهرداری کرج قرار دارد که به صورت کارشناسی بررسی و بر اساس نتایج این بررسی ساماندهی شود. باقری خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح متولیان تابلوهای شهری مجاب می شوند، تابلوهای شهری را ساماندهی کنند. این مسئول اظهار کرد: طرح جامع ساماندهی تابلوهای شهری در مرحله بررسی و انتخاب مشاور است تا یک پروسه درست و اصولی و با استفاده از تجریبات کلانشهری مثل تهران که در گذشته ساماندهی شده است، را طی کند. وی با اشاره به اینکه تا کنون کار کارشناسی در خصوص زیباسازی و بسترهای شهری صورت نگرفته، گفت: نمی توان در خصوص تعداد کم یا زیاد تابلوهای شهری اظهار نظر کرد. وی افزود: این طرح مطالعاتی سرفصل های مشخص و گوناگونی دارد و قرار است تا دو ماه آینده اجرایی شود. محمد طاهری معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل ارشاد البرز نیز می گوید:‌ در بحث تابلوها و ساماندهی فضاهای شهری در مجموع جلساتی تاکنون در قالب کمیته ساماندهی تبلیغات شهری که دستگاه های متعددی مانند،راه وشهرسازی،استانداری، ارشاد سایر مجموعه های فرهنگی البرز عضو آن هستند، برگزار شده است. وی ادامه داد: در این کمیته تاکید شد تا فضاهای تبلیغاتی در اختیار مراکز دارای مجوز مانند کانون های تبلیغاتی قرار گیرد. وی با بیان اینکه کانون های تبلیغاتی صلاحیت علمی و حرفه ای و کاری در این خصوص دارند، گفت: این کانون ها توسط مجموعه ارشاد البرز تایید می شوند و دارای تخصص در حوزه تبلیغات هستند و به لحاظ حرفه ای تبلیغات مناسب را اکران می کنند ضمن آنکه مقررات تبلیغاتی را نیز اجرایی می کنند. طاهری ادامه داد: در برخی ازتابلوها و فضاها تبلیغات غیرمجاز صورت می گیرد در حالی که این فضاها در اختیار کانون های تبلیغاتی نیست و برای ساماندهی آنها پیشنهاد شده که زیر نظر این مجموعه ها قرار گیرند. وی با اشاره به اینکه عدم رعایت اجرای قوانین و مقررات تبلیغاتی آسیب های کلی به سیما و منظر شهری وارد می کند، گفت: می بایست ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی از طریق کمیسیون و مزایده ها به کانون های تبلیغاتی واگذار شود تا با اجرای قوانین تبلیغات را داشته باشند. طاهری اظهار کرد:یکی از مشکلات تبلیغات اجرانشدن قوانین و مقررات تبلیغاتی است و عدم رعایت آن کلی آسیب به سیستم تبلیغاتی این کلانشهر وارد می کند.به گفته وی، موضوع دیگر که در کمیته مطرح و تاکید شد، بحث سیما و منظر شهری است که در استان و بویژه کرج رعایت نمی شود، چرا که سر هر پل، میدان وچهار راه تابلوهای تبلیغاتی زیبایی بصری شهری را از بین می برد و منظر شهری را مخدو ش می کند. طاهری با بیان اینکه اداره کل ارشاد البرز عضوی از این کمیته است ، گفت: شهرداری می بایست به عنوان دستگاه متولی و مدیریت شهری این موارد را مد نظر و در دستور کار قرار دهد. وی با اشاره به اینکه شهرداری کرج می گوید 30 درصد سازه های تبلیغاتی شهری در اختیارش است و 70 درصد مابقی به ارگان های دیگر تعلق دارد، افزود: مجوز این سازه ها را می بایست شهرداری صادر کند و تا اجازه احداث از شهرداری نباشد هیچ سازه تبلیغاتی اکران نمی شود، چرا که هیچ ارگانی نمی تواند خود رسرانه اقدام به احداث سازه تبلیغاتی کند. این مسئول خاطرنشان کرد: شهرداری کرج باید با این تابلوها برخورد و ساماندهی را هر چه سریع تر انجام دهد. طاهری با اشاره به اینکه اکنون شرایط غیر روال بر سازه های تبلیغاتی حاکم است، گفت: مجموعه هیات ها و دستگاه هایی که کار فرهنگی انجام می دهند در ایام غیر پیک فرهنگی کار فرهنگی را با واسطه و از طریق افراد غیر حرفه ای انجام می دهند. وی بیان داشت: این اداره کل بر محتویات سازه های تبلیغاتی اکران شده نظارت می کند . نادر ادیبی رئیسی هیات های رزمندگان استان البرز نیز در این باره به خبرنگارایرنا،گفت: شهرداری در توسعه فرهنگی استان و کرج اقدامات موثری انجام نداده است. وی ادامه داد: اقدامات میدانی شهرداری را رصد کنید تا پی به انجام کارهای فرهنگی و مذهبی از سوی شهرداری ببرید. ادیبی خاطرنشان کرد: پارک تفرجگاه عمومی است، اما می بایست پیوست های فرهنگی برای این اماکن نیز در نظر گرفته شود. وی اظهار کرد: اگر تابلوهای هیات رزمندگان جمع آوری شود مردم از چه طریقی در جریان برگزاری مناسبت های مختلف قرار گیرند. وی با اشاره به اینکه درمناسبت های مختلف درماه های رجب وشعبان گفت: متاسفانه ارگان های دیگر برای این مناسبت ها اکران ندارند که می بایست این روزهای بزرگ دینی بیشتر از پیش مورد توجه متولیان فرهنگی استان البرز قرار گیرد. وی با اشاره به تعداد کم تابلوهای تبلیغاتی در اختیار هیات های رزمندگان البرز گفت: آیا فقط تابلوهایی که در اختیار هیات رزمندگان است، سیما و منظر شهری را دچار خدشه کرده است؟ ادیبی با بیان اینکه هیات های مذهبی رزمندگان استان البرز دارای 30 تابلو تبلیغات شهری است، اظهار کرد: تمام این تابلوهای مذهبی ساماندهی شده و با مضامین فرهنگی، دینی و مناسبت های مذهبی اکران می شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود