9 خرداد 1395
شماره خبر: 163881

پرداخت معوقات رویای مراکز درمانی البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

پرداخت معوقات رویای مراکز درمانی البرز


پرداخت به موقع مطالبات مراکز درمانی، اولین مرحله در ارائه خدمات درمانی مناسب به بیمه‌شدگان است؛ چراکه بسیاری ازاین مراکز بدون نقدینگی ازعهده گذران امور جاری خود برنمی آیند.
مراکز درمانی برای پرداخت حقوق پرسنل، خرید تجهیزات جدید و تعمیر دستگاههای آسیب دیده نیاز به منابع مالی دارند و عدم تامین این نیاز درنهایت به ضرر بیماران تمام می‌شود. متاسفانه تامین اجتماعی علی رغم تلاش برای به روز پرداخت کردن معوقات مراکز درمانی استان موفق نبوده ودرپاسخ به چرایی این امر کمبود اعتبار و هزینه‌های سنگین اجرای طرح تحول سلامت را بهانه می‌کند. هرچند مراکز درمانی استان درک درستی از مشکلات تامین اجتماعی دارند و همواره دوشادوش این سازمان حرکت کرده‌اند ولی واقعیت این است که دیگر نمی‌توانند به وعده وعیدهای تامین اجتماعی دلخوش کنند و با ندید گرفتن معوقات چندماهه خود به آینده حوزه بهداشت و درمان استان امید وار باشند ...
معوقات هفت ماهه مراکز تصویر برداری کرج
موسس مرکز تصویر برداری پزشکی مرکزی کرج با گلایه ازعدم پرداخت معوقات مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی گفت:هیچ یک ازمراکز تصویر برداری پزشکی کرج از اواخر شهریور ماه هیچ مبلغی برای تسویه بخشی از معوقات خود از تامین اجتماعی دریافت نکرده‌اند. عبدالرسول صداقت ادامه داد: هم اکنون اکثر مراکز خصوصی طرف قرارداد با تامین اجتماعی با مشکل کمبود نقدینگی برای گذران امور خود مواجه هستند. وی اضافه کرد:‌ از شهریور گذشته تا کنون برای پرداخت حقوق پرسنل و پزشکان وهمچنین اداره امور مرکز تصویربرداری پزشکی مرکزی کرج دو وام بانکی با بهره 24 درصد دریافت شده است .
دریافت وام برای پرداخت حقوق پرسنل
وی افزود: هرچند باز پرداخت 500 میلیون تومان وام آن هم با سود بالا کار ساده‌ای نیست ولی نمی‌توان پرسنل و کارمندان را به امید پرداخت معوقات بدون حقوق گذاشت. این متخصص رادیولوژی یادآورشد: اگر تامین اجتماعی معوقات این مرکز را پرداخت کند مشکلی در بازپرداخت وام دریافت شده نداریم چون میزان این معوقات بیش از 500 میلیون تومان است . صداقت توضیح داد: مکاتباتی با مدیریت درمان تامین اجتماعی البرز برای پرداخت این معوقات انجام شده ولی در شرایط موجود امیدی به پرداخت یکجای این معوقات نداریم. این مسئول گفت: هرچند سازمان تامین اجتماعی از لحاظ اعتباری در شرایط نامناسبی قرار دارد ولی مراکز پزشکی طرف قرارداد نیز برای این که بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند به تزریق پول نیازدارند .
عدم پرداخت معوقات به مراکز درمانی آسیب وارد می‌کند
درادامه مدیر انستیتو کانسر البرز نیز با اشاره با اشاره به مشکل مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی گاه تا نه ماه معوقات مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه ها را پرداخت نکرده است . اسدالله سلیمی افزود: بدون شک عدم پرداخت به موقع این مطالبات آسیب جدی ای به مراکز درمانی وارد می‌کند. وی توضیح داد: مراکز درمانی برای پرداخت هزینه‌های خرابی دستگاه‌ها، حقوق کارمندان، خرید لوازم مصرفی و تجهیزات جدید به پول نیاز دارند . وی ابراز کرد: هیچ یک از مراکز درمانی استان نمی توانند تجیهزات پزشکی مورد نیاز خود را به صورت اقساطی خریداری کنند و یا درپرداخت حقوق کارکنان خود تعلل کنند ولی تامین اجتماعی مطالبات این مراکز را به روز پرداخت نمی‌کند که این امر باعث گلایه بسیاری شده است.
هر هزار البرزی نیم تخت بیمارستانی دارند
مدیر عامل مجمع خیرین سلامت البرز با اشاره به وضعیت نامناسب زیرساخت های درمانی درالبرز می گوید:براساس سرانه کشوری باید به ازای هر هزار نفر 1.5 تخت بیمارستانی درهر استان وجود داشته باشد ولی متاسفانه این رقم در البرزنیم تخت است. صلاح الدین دلشاد اضافه کرد: درحال حاضر حتی محروم ترین استان های کشور نیز از لحاظ تعداد تخت‌های بیمارستانی وضعیت بهتری نسبت به البرز دارند.
وی یادآورشد: سال‌های سال است که نه بخش دولتی و نه خصوصی موفق به احداث بیمارستانی درالبرز شده که همین امر افت شدید وضعیت زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان این استان را به دنبال داشته است.
زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان البرز مناسب نیست
وی ادامه داد: محمد شهر با 130 هزار نفر ، کمالشهر با 120 هزار نفر و شهرستان فردیس با 500 هزار نفر حتی یک تخت بیمارستانی ندارند این درحالی است که درشهرستان فسای 120 هزار نفری سه بیمارستان را درخود جای داده است. این مسئول ابراز کرد: هرچند دولت تاکید زیادی بر مشارکت بخش خصوصی در ساخت بیمارستان و مراکز درمانی دارد ولی باید پذیرفت با این سودهای کلان بانکی سرمایه گذار به سمت ساخت بیمارستان نمی‌آید.
برای سرمایه گذار ساخت هتل به صرفه‌تر از ساخت بیمارستان است
دلشاد اظهار کرد: وقتی یک سرمایه گذار برای ساخت هتل وام با بهره دو درصد می‌گیرد ولی وقتی می‌خواهد بیمارستان بسازد ناچار به پرداخت بهره بانکی 30 درصدی است چطور می توان توقع داشت بخش خصوصی برای ساخت مراکز درمانی وارد میدان شود؟ وی گفت: واقعیت این است پزشکان استان می‌خواهند با ساخت بیمارستان و مراکز درمانی به ارتقای زیرساخت‌های این حوزه کمک کنند ولی قوانین دست و پا گیر و بهره‌های بالای بانکی راه آنها را سد می‌کند و آنان ناچار می‌شوند سرمایه‌های خود را در طرح‌های دیگر هزینه کنند. این مسئول ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر بخشی از صندوق ذخیره ارزی برای ارتقای زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان باز شود بخش خصوصی می‌تواند با دغدغه کمتری به سرمایه گذاری دراین حوزه بپردازد.
گلایه پزشکان از تعرفه‌های درمانی پایین
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعرفه‌های پایین پزشکی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موانعی که باعث می‌شود ساخت بیمارستان خصوصی برای سرمایه گذار از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد تعرفه‌های پایین پزشکی است. دلشاد یادآورشد: درحال حاضر تعرفه های درمانی در ایران یک بیستم تعرفه‌های کشور ترکیه است وهمین باعث شده بسیاری از پزشکان انگیزه کافی برای فعالیت نداشته باشند. وی اظهار کرد: چرا تعرفه های درمانی درایران و ترکیه که در بسیاری از جهات موقعیت‌های یکسانی دارند این قدر متفاوت است؟ وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر وزارت بهداشت بر افزایش تعرفه‌های درمانی تاکید می‌کند ولی شورای بیمه به دلیل محدودیت‌های مالی مخالف می‌کند.
سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی در پروژه‌های پول‌ساز
این مسئول یادآورشد: چطور سازمان تامین اجتماعی برای افزایش تعرفه‌های درمانی پول ندارد ولی می‌تواند میلیاردها تومان را در سایر کشورها سرمایه گذاری کند. دلشاد تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی برای افزاش تعرفه‌های درمانی منابع مالی لازم را دارد ولی این منابع را برای ساخت ویلا در پاریس و خرید ساختمان تجاری در دبی هزینه می‌کند. وی توضیح داد: با اندک تحقیقی می‌توان دریافت که سازمان تامیمن اجتماعی پول‌هایی که باید به بیماران و پزشکان پرداخت کند را چطور هزینه می‌کند.
تامین اجتماعی عجله‌ای برای پرداخت معوقات ندارد
دلشاد ابراز کرد: درحال حاضر سازمان تامین اجتماعی حدود 10 ماه به داروخانه‌ها، مراکز درمانی و پزشکان بدهکار است و انگار هیچ عجله‌ای برای پرداخت این معوقات ندارد. وی افزود: چطور تامین اجتماعی برای سرمایه گذاری در سار کشورهای پول دارند ولی برای پرداخت معوقات مراکز درمانی ای که امورات خود را با این منابع می‌چرخانند ندار و بی پول است. این مسئول ادامه داد: بدون شک اگر تامین اجتماعی فکری به حال پرداخت معوقات نکند، مراکز درمانی و بیمارستان‌های طرف قرارداد آسیب جدی می‌بینند.
دلیل عدم پرداخت معوقات از سوی تامین اجتماعی چیست؟
ابوالفضل آفریده، مدیریت درمان تامین اجتماعی البرز با اشاره به این که اجرای طرح تحول سلامت باعث افزایش میزان معوقات تامین اجتماعی به مراکز درمانی شده گفت: اجرای طرح تحول سلامت بسیارهزینه براست و همین باعث شده دولت نتواند به بخشی از تعهدات خود درقبال سازمان تامین اجتماعی پاسخ بدهد. وی افزود: اجرای طرح تحول سلامت باعث شده سازمان تامین اجتماعی نتواند بخشی از معوقات مراکز درمانی استان را در موعد مقرر پرداخت کند. این مسئول ادامه داد: به علاوه دولت در طول 10 سال گذشته نتوانسته به تعهدات خود درقبال پرداخت بخشی از حق بیمه بیمه شدگان عمل کند.
مشکلات تمام نشدنی تامین اجتماعی
وی توضیح داد: تامین اجتماعی طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی از جمله افزایش تعداد مستمری بگیران، افزایش بازنشستگی‌های زودتر از موعد و افزایش تعداد کسانی که بیمه بیکاری می‌گیرند مواجه بوده که همین امر باعث کاهش درآمدهای این سازمان شده است. آفریده گفت: همه این موارد باعث شده تا درآمد تامین اجتماعی کاهش یابد که این امر نتیجه‌ای جزافزایش معوقات این سازمان به مراکز درمانی نداشته است. این مسئول ادامه داد: کل معوقات سازمان تامین اجتماعی به مراکز طرف قرارداد به هفت هزار میلیارد تومان نمی‌رسد این درحالی است که این سازمان بیش از هزار میلیارد تومان ازدولت مطالبه دارد . مدیریت درمان تامین اجتماعی البرز اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی درک درستی از شرایط فعلی دار د و می‌داند با وجود تحریم‌ها و کاهش درآمدهای دولت پرداخت این مطالبات سنگین به راحتی امکان پذیر نیست. وی با بیان این که قبل از اجرای طرح تحول سلامت پرداخت معوقات مراکز درمانی مشکلی نداشت، گفت: تا اواسط سال 93 مدیریت درمان تامین اجتماعی مشکلی برای پرداخت معوقات مراکز درمانی نداشت و مطالبات آنها را به روز پرداخت می‌کرد ولی با آغاز طرح تحول سلامت وضعیت تغییر کرد و توان مالی سازمان تامین اجتماعی کاهش یافت.
هزینه‌های تامین اجتماعی استان بیش از درآمد آن است
آفریده توضیح داد: درحال حاضر هزینه‌های سالانه تامین اجتماعی البرز دوهزار و 100 میلیارد تومان است ولی درآمد آن به هزار و 400 میلیارد تومان هم نمی‌رسد.
تلاش برای پرداخت معوقات مراکز درمانی ادامه دارد
وی اضافه کرد: با این وجود مدیریت درمان تامین اجتماعی استان توانسته بخش عمده‌ای از معوقات دانشگاه علوم پزشکی استان را پرداخت کند به طوری که 60 درصد مبلغ کل هر پرونده‌ای که از سوی این دانشگاه به مدیریت درمان ارجاع داده می‌شود ظرف 20 روز تسویه و مابقی آن نیزدربازه زمانی سه ماهه پرداخت می‌شود. وی در خصوص وضعیت معوقات مراکز خصوصی طرف قرارداد توضیح داد: هم اکنون تنها شش یا هفت مرکز درکل استان وجود دارد بیش از هفت ماه از آخرین پرداخت معوقه به آنها گذشته است و پرداخت مطالبه سایر مراکز نهایتا چهار ماه به تعویق افتاده است. این مسئول در پایان گفت: امید است با بهبود شرایط درآینده‌ای نزدیک کلیه معوقات مراکز درمانی استان پرداخت شود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود