21 تیر 1395
شماره خبر: 166156

رنج‌هایی که سپهسالار از نبود امکانات می‌کشد...

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

رنج‌هایی که سپهسالار از نبود امکانات می‌کشد...


سپهسالار نام روستايي از توابع بخش آسارا است كه در مسير جاده پرپيچ وخم كرج ـ چالوس قرار دارد. اين روستا در واقع نام خود را از لقب امامزاده ابراهيم (ع ) که بعقه مقدسش دردل این روستا قرار دارد به عاريت گرفته است.
براي رسيدن به سپهسالار ابتدا بايد به كرج و پس از آن به سمت چالوس ادامه مسير داد تا پس از گذشتن از سد و درياچه اميركبير به بخش آسارا رسيد. در ابتداي اين بخش و در آن سوي جاده ساختمان بخشداري آسارا قرار دارد و جنب آن جاده‌اي باريك و تابلويي است كه شما را به سمت روستاي تكيه سپهسالار راهنمايي مي كند. تنها كافي است 3 كيلومتر ديگر در اين جاده باريك رانندگي كنيد تا به روستاي سرسبز سپهسالار برسيد. در ميان روستا رودخانه اي جريان دارد كه منشا سرسبزي و فرحبخش بودن آب و هواي اين روستا است . اين رودخانه در نهايت به رودخانه كرج مي‌ريزد. بازدیداز این روستا به خصوص در فصل تابستان خالی از لطف نبوده و به گردشگران توصیه می‌شود.
سپهسالار 1500 نفر جمعیت دارد
علی خدری، دهیار روستای سپهسالاربا اشاره به جمعیت شناور ساکن دراین روستا گفت: دراین روستا هزارو 500 نفر در 300 خانوار زندگی می‌کنند. وی ادامه داد: جمعیت روستای سپهسالار درکل سال ثابت نیست به طوری که در فصول سرد نهایتا 30 خانوار دراین این روستا زندگی می‌کنند. خدری ادامه داد :سردی هوا، دشواری مسیر رفت و آمد و از همه مهمتر مشکل سوخت باعث می‌شود در فصول سرد بخش عمده‌ای از جمعیت این روستا به شهرها بروند .
جمعیت روستای سپهسالار جوان است
وی با اشاره به وضعیت هرم جمعیتی این روستا توضیح داد: جمعیت روستای سپهسالار جوان است به طوری که اکثر ساکنان این روستا بین 20 تا 40 سال سن دارند . این مسئول گفت: وضعیت اشتغال جوانان دراین روستا نیز همانند سایر روستاهای استان چندان رضایت بخش نیست به همین دلیل اکثر این افراد در شهرها مشغول به کار هستند و برای بازدید از خانواده و تفریح به روستای آبا و اجدادی خود بازمی‌گردند. دهیار روستای سپهسالار با بیان این که برخی ساکنان این روستا به دامداری و کشاورزی مشغول هستند، اضافه کرد: افراد مسن این روستا که توان و علاقه کار در خارج از محدوده محل زندگی خود ندارند نیز با کشاورزی و دامداری و پرورش زنبور عسل روزگار می‌گذرانند. خدری ادامه داد: با توجه به وضعیت کوهستانی و سردبخش آسارا، آلبالو ،گیلاس و گردو دراین روستا به خوبی به عمل می‌آید.
مشکل سوخت مهمترین مشکل ساکنان سپهسالار است
وی درادامه صحبت‌هایش به برخی مشکلات ساکنان این روستا اشاره کرد و گفت: کمبود سوخت و نبود گاز شهری مهمترین مشکل ساکنان این روستا است. وی ادامه داد:روستاهای بخش آسارا از نعمت دسترسی به گاز شهری محروم هستند و همین باعث شده آنان برای سپری کردن زمستان ناچار به استفاده از سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گازوئیل شوند. وی یادآورشد: توزیع سوخت درمیان ساکنان گاه با مشکلاتی مواجه می‌شود که همین نگرانی آنها را برای گذراندن زمستان دوچندان می‌کند. دهیار روستای سپهسالار توضیح داد: بدون شک اگر لوله‌های گاز به خانه های این روستا برسد بخشی از خانواده هایی که به دلیل برخی مشکلات به شهرها کوچ کرده دوباره به زادگاه خود بازمی‌گردند.
داستان تکراری کمبود آب در روستاهای البرز
خدری از کمبود آب به عنوان دیگر مشکل ساکنان این روستا نام برد و اضافه کرد: درحال حاضر دهیاری مسئولیت آبرسانی به ساکنان این روستا را به عهده دارد درصورتی که این وظیفه به آبفای روستایی مربوط است. این مسئول توضیح داد: دسترسی به آب شرب سالم حق همه ساکنان این روستا است و به حق نیست مردم از آب چشمه برای مصرف روزانه خود استفاده کنند .وی گفت: هم اکنون برای تامین آب شرب ساکنان این روستا دهیاری از رودخانه تا خانه‌های مردم لوله آب نصب کرده است. وی ادامه داد: به جز این در اغلب خانه‌های این روستا تانکر آب برای ذخیره آب مصرفی چند روز ساکنان قرار داده شده تا مردم در روزهایی که لوله ها به دلیل سردی هوا یخ می‌بندد یا حجم آب رودخانه به دلیل گرمی هوا کم می‌شود با مشکل مواجه نشوند. وی با اشاره به احتمال به خطر افتادن سلامت مردم به دلیل استفاده از آب رودخانه گفت: تضمینی برای این که آب رودخانه همیشه سالم باشد وجود ندارد چون عوامل مختلفی از جمله وقوع سیل و یا عبورگله دام از مسیر رودخانه به راحتی می‌تواند باعث آلودگی آبی که درنهایت به مصرف ساکنان این روستا می رسد بشود .
ضرورت بازنگری طرح هادی روستا
خدری درادامه بر ضرورت بازنگری طرح هادی این روستا تاکید کرد و گفت:طرح هادی این روستا سال 83 به تصویب رسید و قرار بود در سال 93 بازنگری آن انجام شود ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبار این اقدام هنوز صورت نگرفته است.وی توضیح داد: طرح هادی از ضرورت های توسعه هرروستا است و بدون آن برنامه‌های پیش بینی شده به درستی محقق نمی‌شود به همین دلیل مسئولان باید برای بازنگری طرح هادی این روستا اهتمام بیشتری به خرج دهند . وی همچنین به مساله آنتن دهی ضعیف اپراتورهای همراه اول و ایرانسل دراین روستا نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه این اپراتورها در جاده‌های فرعی که غالبا به روستاهای استان ختم می‌شوند به تعداد کافی دکل ندارند و همین باعث شده مردم برای استفاده از تلفن های همراه خود دراین روستا با مشکل مواجه شوند. خدری اضافه کرد: رایزنی‌هایی با مسئولان این دواپراتور دراستان انجام شده و امید است این مشکل به زودی برطرف شود .
وجود 47 روستای هدف گردشگری درالبرز
احمد ترکاشوند، معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز در ارتباط با جاذبه های گردشگری استان گفت: البرز جاذبه‌های زیادی برای گردشگران دارد، ولی از مهم‌ترین آنها باید به طبیعت بکر این استان اشاره کرد. وی افزود: البرز 47 روستای هدف گردشگری دارد که حتی بسیاری از البرز نشینان نیز از وجود آنها بی‌اطلاع هستند و تا به حال به این روستاها سفر نکرده‌اند. وی ادامه داد: طبیعت بکرو شگفت انگیز این روستاها باعث شده مسئولان استان با جدیت بیشتری برای توسعه گردشگری روستایی دراستان تلاش کنند. وی گفت: سال گذشته برای اولین بار نقشه تفکیکی گردشگری شهرستان‌های استان چاپ شدکه در هریک از این نقشه‌ها روستاهای هدف گردشگری هرشهرستان به طور دقیق معرفی شده‌اند. این مسئول تصریح کرد: برای توسعه همه جانبه گردشگری روستایی در البرز کمیته‌ای با عنوان کمیته طبیعت‌گردی در استان تشکیل شده که منابع طبیعی، میراث فرهنگی، محیط زیست و جهاد کشاورزی عضو آن هستند.
برخی روستاییان میزبانان خوبی نیستند
معاون گردشگری میراث فرهنگی با انتقاد از برخی روستاییان در زمینه استقبال و پذیرش گردشگران گفت: متاسفانه بسیاری ازروستاییان مهمان پذیران خوبی هستند، ولی میزبانان خوبی نیستند.
این مسئول اظهار کرد: اغلب روستاییان تصور می‌کنند اگر پای گردشگر به روستایشان باز شود، فضای بکر روستا از بین می‌رود وآرامش آنها به هم می‌ریزد. وی ابرازکرد: اگرحضور گردشگران برای روستاییان درآمدزا باشد و صرفه اقتصادی داشته باشد آنان از میهمانان ناخوانده به خوبی استقبال می‌کنند. ترکاشوند در پایان یادآورشد: براین اساس بنا شده تعدادی منازل روستاییان به اقامتگاه‌های بومی تبدیل شوند و دراین اقامتگاه‌ها افراد محلی با لباس سنتی، غذا و ... از گردشگران پذیرایی کنند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود