21 مرداد 1395
شماره خبر: 168143

فردیس از منابع مالیاتی خوبی برای توسعه و آبادانی برخوردار است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

فردیس از منابع مالیاتی خوبی برای توسعه و آبادانی برخوردار است


مالیات نوعی هزینه اجتماعی است که طبق قانون آحاد یک ملت در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند تا بستر مناسب برای جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.
مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌است. این منبع درآمدی که در زمان رکود اقتصادی حاکم بر کشور می تواند به عنوان یک منبع درآمدی به دولت در اداره امور و گرداندن چرخه اقتصادی کشور کمک کند. در کشورهای پیشرفته مردم پرداخت مالیات را یک وظیفه می دانند اما متأسفانه در کشور ما تا حدودی مالیات مهجور مانده و کمتر بدان پرداخته شده است. به همین بهانه سری به اداره مالیات و دارایی شهرستان فردیس زدیم و وضعیت مالیاتی این شهرستان را از زبان رئیس این اداره جویا شدیم. عادل نوفر معتقد است مردم از مالیات نمی ترسند بلکه فرهنگسازی در خصوص پرداخت مالیات و سیستم مالیاتی در کشور تاکنون مناسب نیوده است. وی با بیان اینکه زیرساخت های مالیاتی باید ترمیم شود می گوید: با اجرای طرح جامع مالیاتی، کلیه امور مالیاتی بصورت مکانیزه و کاملا الکترونیکی صورت می گیرد و نیاز به حضور فیزیکی مردم و در صفوف طویل برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی و صرف وقت و هزینه کاهش می یابد و هرکس از هرمکانی از طریق سیستم الکترونیکی می تواند مراحل تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی را انجام دهد.
وی افزود: با انجام 32 پروژه مختلف در راستای اجرای طرح جامع مالیاتی، این طرح از بهمن ماه در کشور اجرا می شود که با اجرای این طرح نمود کاملی از دولت الکترونیک را در سازمان امور مالیاتی کشور شاهد خواهیم بود.
رئیس اداره مالیات و دارایی شهرستان فردیس گفت: در سیستم کنونی امور مالیاتی کشور مانند سایر کشورهای پیشرفته سنجش مالیات بر اساس اظهارات خود فرد صورت می گیرد. در قانون جدید، مالیات بر مبنای علی الرأس حذف شده و بر اساس اعتماد به اظهارات مؤدیان مالیاتی بنا شده است. البته پرونده ها بصورت رندومی بررسی می شوند و در صورت مشاهده تخلف از سوی اظهارکنندگان، مجازات هایی همچون محرومیت از معافیت ها و تسهیلات مالیاتی از جمله محرومیت از بخشودگی مالیاتی و تقسیط آن و ... برای متخلفین در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در صورت تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی توسط مؤدیان، بخشی از مالیات مقرر سالانه بعنوان معافیت مالیاتی حذف می گردد و مالیات به مازاد سود درآمدی فرد تعلق می گیرد.
نوفر در خصوص وضعیت اظهار کنندگان مالیاتی در فردیس گفت: با شهرستان شدن فردیس، تشکیل اتحادیه ها و اتاق اصناف و هماهنگی و همیاری آنها در اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی در خصوص تسلیم اظهارنامه مالیاتی، در آمار سالیانه با افزایش تسلیم اظهارنامه مالیاتی مواجه بوده ایم.
وی با بیان اینکه مقایسه وضعیت تسلیم اظهارنامه مالیاتی در سال های اخیر، رشد10 درصدی را نشان می دهد ادامه داد: در عملکرد سال نود و یک، حدود 8500 اظهار نامه، نود و دو 9500 و امسال برای عملکرد سال 94 بیش از 11 هزار اظهارنامه مالیاتی در بخش اشخاص حقیقی دریافت کردیم که البته تعداد پرونده های مالیاتی بسیار بیشتر از این تعداد است اما روند روبه رشد تسلیم اظهارنامه نشان از عملکرد خوب اداره مالیات، اطلاع رسانی مناسب و تمکین مردم از قانون کشور و عمل به تکلیف قانونی آن دارد.
این مسئول اظهار داشت: برنامه ریزی ویژه ای برای جذب بیشتر اظهار کنندگان مالیاتی در سال آتی خواهیم داشت و با واحدیابی گسترده در سطح شهرستان از طریق بازرسی واحدها و همچنین دریافت آمار آنها از ادارات روند بهتری در رشد جمعیت اظهارکنندگان مالیاتی شهرستان فردیس خواهیم داشت.
وی با بیان این خبر که مقدمات انتقال اداره امور مالیاتی شهرستان فردیس به مکان جدید فراهم شده و به زودی منتقل خواهد شدگفت: در حال حاضر به دلیل کمبود زیرساخت ها و منابع انسانی در اداره امور مالیاتی شهرستان فردیس، امور مالیاتی اشخاص حقوقی و امور مالیاتی مربوط به مشکین دشت و فرخ آباد در کرج انجام می شود که با انتقال این اداره به مکان جدید و تأمین منابع لازم، این نوع از مالیات نیز در اداره امور مالیاتی شهرستان انجام خواهد شد.
نوفر مالیات را وسیله برقراری عدالت اجتماعی و آبادانی در هر منطقه عنوان کرد و افزود: اجرای پروژه های عمرانی و ساخت مراکز مختلف در شهرها و استان ها از محل درآمدهای مالیاتی است که در قالب بودجه تخصیص یافته و عمران و آبادانی را برای آن منطقه به ارمغان می آورد.
وی در پاسخ این سؤال که چند درصد مالیات شهرستان فردیس در همین منطقه هزینه می شود اظهار داشت: مالیات شهرستان ها در قالب بودجه های استانی و بر اساس نیاز هر منطقه تخصیص می یابد. اما یکی از منابع درآمدی شهرداری از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده می باشد و درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری تعلق می گیرد که برای اجرای پروژه های منطقه ای هزینه می گردد.
رئیس اداره مالیات و دارایی فردیس ادامه داد: به دلیل عدم استقلال شهرداری فردیس از کرج، این مالیات به شهرداری کرج تعلق می گیرد و بر اساس نیاز در مناطق مختلف شهرداری کرج هزینه می گردد که در صورت استقلال شهرداری فردیس بودجه سرانه جمعیتی به فردیس تخصیص می یابد؛ همچون شهرستان اشتهارد که از بودجه مستقل و ارزش افزوده بهره مند است.
وی در خصوص جایگاه درآمد مالیاتی فردیس گفت: فاکتورهای بسیاری برای درجه بندی وجود دارد که جمعیت و منابع مالیاتی از آن جمله اند. شهرستان فردیس به لحاظ جمعیت دومین شهر استان است و با وجود شهرک های صنعتی سیمین دشت، کوثر، سپید دشت و ... از منابع مالیاتی خوبی برخوردار است که در صورت تجمع مالیات این منابع ، اداره امور مالیاتی فردیس در بین شهرستان های استان از جایگاه خوبی برخوردار خواهد بود.
نوفر با بیان اینکه تعداد اندکی از پرونده های مالیاتی صاحبان صنایع استان البرز در تهران رسیدگی می شود گفت: طبق ماده 110 قانون مالیات ها ، مرجع رسیدگی کننده امور مالیاتی صاحبان صنایع و تولید کنندگان باید در محل فعالیت آنها باشد بنابراین اغلب اینگونه پرونده های مالیاتی در استان رسیدگی می شود.
وی فرار مالیاتی را عملی زیرزمینی ، مخفیانه، مذموم و مطرود شمرد و افزود: امروزه به دلیل افزایش سطح آگاهی عمومی جامعه و نگرش مردم به مالیات به عنوان یک پرداخت اجباری و تحمیلی نیست بلکه بعنوان یک تکلیف قانونی پذیرفته شده است. اما همواره کسانی هستند که می خواهند قانون را دور بزنند و به دور از چشم قانون فعالیت کنند که در صورت مشاهده اینگونه موارد، برخورد قانونی انجام خواهد شد.
مسئول اداره امور مالیاتی فردیس همچنین گفت: علاوه بر بزرسی های بازرسان این اداره از سطح شهر برای شناسایی مشاغل جدید، همچنین متقاضیان جواز کسب هنگام تشکیل پرونده در اتحادیه ها باید استعلام اداره مالیات را به همراه داشته باشند، بنابر این با وجود اتحادیه های شهرستان و کنترل آنها در حیطه وظایف صنفی خود، مؤدیان به سمت اداره مالیات هدایت می شوند. وی در پایان ضمن تشکر از همکاری خوب فرمانداری، شهرداری ها، اتاق اصناف و اتحادیه ها در اطلاع رسانی و هدایت مردم در مهلت مقرر تسلیم اظهارنامه مالیاتی گفت: صاحبان مشاغل شهرستان فردیس توجه داشته باشند در صورت رعایت قانون در خصوص پرداخت مالیات، از تسهیلات ویژه معافیت سالانه ، بخشودگی و تقسیط آن بهره مند خواهند شد.



ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود