24 خرداد 1400
شماره خبر: 254872

ساوجبلاغ، قطب پرورش صنعت اسب در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ساوجبلاغ، قطب پرورش صنعت اسب در البرز


پرورش اسب در استان البرز صنعتی درآمدزا برای صادرات به شمار می آید.
استان البرز جزو مناطق مهم پرورش اسب در کشور به حساب می آید و حتی در سال های گذشته توانسته جزو استان های برتر در زمینه پرورش اسب باشد.صادرات اسب می تواند شکوفایی بزرگی برای کشور به همراه داشته باشد اما نیازمند توجه، برنامه ریزی و همتی مداوم است.
صنعتی درآمدزا و پنهان در اقتصاد کشور
اسب های نژاد ایرانی کیفیت خوبی در دنیا دارند اما برای بهره گیری بیشتر از اسب های ایرانی نیازمند به دانش نوین، تجربه و مدیریت داریم تا از امکانات برای صادرات و درآمدزایی بهره ببریم.اسب خزر یکی از نژادهای ایرانی است که از حاشیه دریای خزر برای اولین بار جمع آوری شده است و هم اکنون در استان البرز پرورش می یابد، این اسب از ایران به کشورهای دیگر صادر می شود، اسب خزر قابلیت فراوانی در سوارکاری وپرشی استثنایی دارد و باتوجه به این مسائل مورد توجه محافل اقتصادی و ورزشی دنیا قرار گرفته است.
اوجبلاغ مهد پرورش اسب ایرانی
مهرداد عبدالملکی مدیر امور دام جهاد کشاورزی البرز می گوید: ۷۵ تا ۸۰ واحد پرورش اسب در استان البرز مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۴۶ تا ۵۰ واحد در شهرستان ساوجبلاغ متمرکز شده اند.
صنعتی درآمدزا و پنهان در اقتصاد کشورعبدالملکی می افزاید: بیش از ۲ هزار و سیصد اسب در البرز وجود دارد و البرز نیز یکی از مراکز مهم پرورش اسب در سطح کشور در مقایسه با استان های هم جوار به حساب می آییم.او می گوید: نژاد اسب خزر درحال نابودی بود اما این اسب از حاشیه دریای خزر جمع آوری و به کشورهای دیگر صادر شد.عبدالملکی می افزاید: این شغل یک صنعت بزرگ در کشور به حساب می آید و می تواند علاوه بر صادرات در بحث گردشگری و جذب گردشگر هم درآمدزا باشد. البته در سطح استان البرز اصطبل هایی وجود دارند که جواز گردشگری دریافت کرده اند اما متاسفانه این صنف هنوز تشکلی ندارند.محمدی یکی از پرورش دهندگان اسب خزر در البرز می گوید:درکنار تمامی مسائل و محاسنی که پرورش اسب دارد اما با مشکلات و موانعی هم همراه است.او می افزاید:در سال های اخیر بحث کمبود مراتع و نهاده های دامی یکی از مشکلات اصطبل های سوارکاری است که مسئولان باید فکری به حال آن بکنند.
اسب ترکمن و کردی دیگر نژادهای ایرانی در دنیا
اسب عرب، اسب ترکمن و اسب کردی دیگر نژادهای ایرانی اسب هستند که زادگاه هریک از آن ها در استان به خصوصی قرار گرفته است. به طور مثال اسب عرب را می توان از خوزستان، نژاد ترکمن را از ترکمن صحرا و اسب کردی را از استان کردستان به دست آورد. هم اینک در البرز نژاد اسب های عرب و ترکمن در سطح جهانی پرورش داده می شوند که در صورت حمایت مسئولان سوددهی این فعالیت اقتصادی می تواند به میلیاردها تومان برسد.
ارزآوری با پرورش اسب
مهتا طیوری یکی از پرورش دهنده های اسب در البرز می گوید: ما با مشکل تهیه نهاده های دامی دست و پنجه و نرم می کنیم و تهیه نهاده های دامی برای ما هزینه زیادی به همراه دارد.طیوری می افزاید:از طرفی هم کمبود مراتع و زمین های بزرگ دیگر مشکل ما است که هنوز توجه ویژه ای در این خصوص انجام نشده است.او می گوید: باتوجه به اینکه در سال های اخیر واردات کالا به کشور سخت شده است و توجه به تولیدات داخلی بیشتر، درنتیجه می توانیم به پرورش اسب به عنوان یک صنعت داخلی نگاه کنیم.طیوری می افزاید:ما در البرز شاهد بیشترین تجمع سوارکاری و پرورش اسب هستیم. اسب خزر می تواند برای ما جنبه صادراتی داشته باشد اما مسئولان هم باید به عنوان یک صنعت به پرورش اسب نگاه کنند در کشوری مانند فرانسه اسب یک صنعت بزرگ اقتصادی به شمار می آید و درآمدزایی بالایی دارد.طیوری می گوید: یکی از مسائلی که در کشورمان نیاز به توجه بیشتری دارد این است که مسابقات سوارکاری باید به صورت منظم برگزار شود. پرورش اسب می تواند برای کشور به صنعتی ارز آور و کارآفرین تبدیل شود.
علوم جدید و تجربه راه گشای بین المللی شدن اسب ایرانی
به نظر می رسد باتوجه درآمدزایی صنعت پرورش اسب و با توجه به این که استان البرز و ساوجبلاغ مهد مناسبی برای پرورش اسب است توجه مسئولان استانی و کشوری به این صنعت می تواند راهگشای مناسبی برای اشتغال در البرز فراهم کند. اعطای وام های مکفی و کمک های مالی در ساخت اصطبل های مناسب نیز می تواند نمونه ای برای حمایت از کارآفرینان داخلی باشد.
صادرات اسب
اسب های پرورش یافته در البرز می توانند نماینده مهمی از نام ایران در مسابقات جهانی باشند و ایران را به قطب بزرگی در خاورمیانه تبدیل کنند که رسیدن به این مهم نیازمند تلاشی آگاهانه، منظم و همکاری همگانی است.

منبع باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود