11 مهر 1401
شماره خبر: 273797

نوسازی پیکان تاکسی ها با ۸ ماه تاخیر!/زمان تحویل مشخص نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



در بهمن ماه ۱۴۰۰، ۳۱۳دستگاه خودروی فرسوده در البرز در سیستم نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور قرار گرفت.‌ با گذشت ۸ ماه از پرداخت نقدی و کامل بهای خودرو توسط هر متقاضی، ۴۷ نفر هنوز خودروهایشان را تحویل نگرفتند و کسی هم پاسخگویشان نیست.
خبرگزاری فارس-مریم آقانوری: در کشور ما با اینکه تاکسی‌ها بخش قابل توجهی از بار سیستم حمل‌‌و‌نقل عمومی را به دوش می کشند، مافیای خودرو، افزایش سرسام آور قیمت آن و کم توجهی به این بخش از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، موجب شده تا آنچه از تاکسی‌ها به ذهنمان می‌آید، یک ماشین مش ممدلی بدون بوق و صندلی و یک راننده خسته، ژنده پوش و عصبی باشد که دخل ماهانه‌اش به گَرد پای خرج ماشینش هم نمی رسد!در سال گذشته نوسازی ۱۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی در کشور پیش‌بینی شد که از این تعداد ۳۱۳دستگاه سهم استان البرز شد، اما با توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵ به دلیل نقص فنی توسط سازمان استاندارد، از شماره‌گذاری و تحویل خودروها جلوگیری شد که تعدادی از تاکسی‌داران البرز هم جزو این دسته بودند.
بلاتکلیفی ۱۷۰۰ تاکسی‌دار در کشور
به گفته مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشوردر گفتگو با رسانه‌ها، در حال حاضر ۱۷۰۰ راننده تاکسی در سراسر کشور در فرایند نوسازی تاکسی خود نسبت به انتخاب خودروی سمند EF7 و پرداخت کامل بهای آن اقدام کرده‌اند.اما متاسفانه با اعلام سازمان استاندارد مجوز شماره‌گذاری این ناوگان با مشکل مواجه شده است. از آنجایی که از زمان نام‌نویسی و واریز وجه توسط این افراد چندماه می گذرد و خودروی فرسوده آنها نیز اسقاط و از رده خارج شده است، کسب معیشت این افراد با چالش جدی مواجه شده است.
کسی جوابگو نیست!
رانندگان تاکسی‌های فرسوده که با هزار قرض‌و‌قوله و امیدِ داشتن ماشین نو و کم دردسر، بهای خودرو را کامل پرداخت کرده بودند همچنان پس از حدود ۹-۸ ماه و این در و آن در زدن و پاسخ مناسبی نشنیدن، از تحویل تاکسی نو ناامید شده اند.کاظمی یکی از تاکسی‌داران البرزی که بهمن ۱۴۰۰ بیش از ۱۶۰ میلیون تومان برای دریافت تاکسی سمند دوگانه‌سوز به حساب ایران‌خودرو واریز کرده است؛ می‌گوید: ما به این درو آن در زدیم پول را جور کردیم؛ با معرفی سازمان تاکسیرانی یک وام ۶۰ میلیونی گرفتم که ماهی یک و خورده ای قسطش را می دهم. یک وام دیگر هم گرفتم که حالا اقساط روی هم افتاده. خرج زن و بچه به کنار، مهرماه چک دارم و جابجایی خانه.‌بعد از ۸ ماه هنوزهم که ماشین را تحویل نگرفتم. کلی خرج پیکانم کردم، فقط تاعید کار کرد. از آن به بعد گوشه پارکینگ افتاده و راه نمی‌رود. بیکار شدم و تا حالا را با قرض‌و‌قوله گذراندم.‌بارها به سازمان تاکسیرانی و نمایندگی ایران‌خودرو مراجعه کردم اما جواب درستی به ما نمی‌دهند. تازگی ها گفته‌اند ماشین به زودی پلاک می‌شود.ایران‌خودرو هم بعضی همکاران رفته اند اما مگر اجازه می‌دهند کسی داخل برود؟! ما را پاسکاری می کنند به استاندارد و ناجا. هیچکس هم جوابمان را نمی‌دهد که تکلیفمان چیست؟!
۹ ماه گذشت؛ نه ماشین را گرفتم نه قرضم را پس دادم
آقای رحمی ۷۱ ساله بازنشسته نیروهای مسلح که از سال ۸۰ تاکسی دارد، می‌گوید: ۹ ماه است ۱۷۰ میلیون و خورده‌ای، نقد به حساب ایران خودرو ریختم که سمند‌ تحویل بگیرم. گفتند سنت بالای ۶۵ سال است و وام ۶۰ میلیونی به تو تعلق نمی‌گیرد اما هنوز از تحویل تاکسی خبری نیست. به تاکسیرانی و نمایندگی ایران‌خودرو مراجعه می‌کنم بی‌فایده است.پول را ۳ماهه قرض کردم تا کار کنم و پس بدهم. ۳ ماه، ۹ ماه شد و هنوز نه ماشین را تحویل گرفتم نه پول مردم را توانستم پس‌ بدهم. به من گفتند همان سمندها را که ثبت نام کردید تحویل میدهیم اما زمانش مشخص نیست. نمایندگی هم می‌گوید سند و پلاک به نامت خورده اما زمان تحویل خودرو مشخص نیست. تاکسی من پیکان فرسوده است. نه معاینه فنی دارم و نه بیمه. نمی‌توانم ماشین را حتی بیرون ببرم چه برسد برای کار!
۳ وام برای یک تاکسیِ بلاتکیف!
پویان‌زاده یکی دیگر از متقاضیان نوسازی تاکسی در سال ۱۴۰۰ است، تاکسی پیکانش از رده خارج شده و ۳۰بهمن ماه سال گذشته با واریز بیش از ۱۶۰ میلیون تومان به حساب ایران‌خودرو قرار بوده سه ماهه سمند تحویل بگیرد. به جز وام ۶۰ میلیونی تاکسیرانی، ۲ وام ۵۰ میلیونی دیگر هم گرفته که ۸ ماه است قسط ۳ وام را می‌دهد اما از تحویل تاکسی خبری نیست.پویان‌زاده می‌گوید: پیکانم فرسوده است ونمی‌توانم خرجش کنم که راه برود و معاینه فنی بگیرد. تازه اگر تعمیر هم بشود، خیلی ها سوار این ماشین نمی‌شوند. ازهمان موقع من بیکار شدم و بچه هایم برای خرج خانه کمک می‌کنند. معلوم نیست کِی می‌خواهند ماشین های ما را تحویل بدهند؟! اردیبهشت گفتند که به جای سمند پژو ۴۰۵ تحویل می‌دهند در حالیکه هر دو ماشین توسط استاندارد تایید نشده، چطور پژو را می‌دهند ولی سمند را نه؟! نمی‌دانم میخواهند چه کنند. همینطور یه لنگه پا روی هوا ماندیم. نه راه پس داریم نه راه پیش!
نه پولمان را می‌دهند و نه تکلیفمان را مشخص می‌کنند
ایمانی یکی دیگر ازتاکسی‌دارها و متقاضیان نوسازی تاکسی سمند است که اوهم وام ۶۰ میلیونی گرفته و با قرض و همه پس اندازش، بهمن ماه سال گذشته حدود ۱۷۵ میلیون تومان به حساب واریز کرده است. به گفته خودش ۴ میلیون به عنوان مابه‌التفاوت، بهای پلاک و بیمه ماشین را هم پرداخت کرده، اما ۸ ماه است از ماشین نو خبری نیست.ایمانی می‌گوید: پیکانم مدل ۸۳ است. موتورش هم سوخته و تعمیرش حداقل ۱۲ میلیون نیاز دارد و گوشه پارکینگ افتاده، من هم روی ماشین مردم کار می‌کنم. قرار بود ۳ ماهه ماشین را بدهند، گفتم کار می‌کنم و قرض هایم را می‌دهم. حالا نمی‌دانم چه کنم؟ از کجا باید پیگیری کنم که جوابم را بدهند. نمایندگی می‌گوید به ما هیچ ربطی ندارد، دست ایران‌خودروست. تاکسیرانی می‌گوید دست راهنمایی‌و‌رانندگی است آنها هم می‌گویند مقصر سازمان استاندارد است. گفته‌اند ماشین جایگزین می‌خواهند سمند سورن بدهند که قیمت کارخانه‌ای آن ۲۶۰میلیون است. یعنی حدود ۱۰۰ میلیون باید روی این پول بگذارم. من همان ۱۶۰ میلیون را هم به زور تهیه کردم. اگر حداقل پولمان را پس بدهند شاید بتوانم یک سمند ۹۶- ۹۷ بخرم. اما نه پولمان را پس می‌دهند نه تکلیفمان را مشخص می‌کنند و نه حتی جوابمان را می‌دهند!
موضوع را از سازمان تاکسیرانی پیگیری کردیم.
تاکسی سمندها به زودی تحویل می‌شود، اما با قیمت بالاتر
عطایی نیا معاون سازمان تاکسیرانی شهرداری کرج گفت: در سال ۱۴۰۰ ، ۳۱۳ نفر از کرج برای نوساری خودروهای فرسوده تاکسی اقدام کردند که ۲۶۶ خودرو اسقاط و خودروهای نو تحویل مالکین شد.
اما در کل کشور حدود ۱۷۰۰ دستگاه خودرو به دلیل عدم تایید سازمان استاندارد و مشکلات شماره گذاری پلاک نشد که سهم البرز ۴۷ دستگاه بوده است. با پیگیری های انجام شده امیدواریم بتوانیم به زودی این خودروها را پلاک کنیم و به مالکان تحویل بدهیم.عطایی نیا برای تحویل خودرو وجود مبلغ مابه‌التفاوت را تایید کرد و گفت: ظاهرا مشکلات شماره‌گذاری حل شده و قرار است به افرادی که در بهمن ۱۴۰۰ ثبت نام کرده‌اند خودروی سمند سورن پلاس که مورد تایید است، تحویل شود. قیمت خودروی سمند سورن بالاتر است و فعلا هم سایت باز نشده تا مابه‌التفاوت قیمت را به افراد اعلام کنیم‌.
۸ هزار خودروی فرسوده در کرج
عطایی نیا گفت: با احتساب عمر۱۰ سال برای فرسودگی خودروها، در حال حاضر قریب به ۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کرج داریم و پیگیر هستیم که وامی را برای نوسازی خودروهای فرسوده فراهم کنیم.‌‌اما سایت نوسازی ناوگان هنوز بازگشایی نشده که از قیمت نهایی خودرو با خبر شویم و بر اساس آن برای فراهم کردن تسهیلات اقدام کنیم. دولت تسهیلاتی را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ارائه نمی دهد. وام ۶۰ میلیونی با سود ۴ درصد هم برای کمک به تاکسی‌داران در حوزه سازمان تاکسیرانی و تعاملات شهرداری کرج با بانک مهر انجام شد که این کمک در حد بضاعت شهرداری کرج بود و توانستیم ۲۶۶ خودروی فرسوده را از گردونه حمل‌و‌نقل خارج کنیم. با توجه به افزایش قیمت خودروها دیگر وام ۶۰ میلیونی کفاف خرید خودرو را نمی‌دهد و حتی اگر بتوانیم تسهیلات ۲۰۰ میلیونی برای متقاضیان فراهم کنیم بازپرداخت اقساط آن برای تاکسی‌داران امکانپذیر نیست. برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیگیر هستیم تا اعتبارات دولتی به این بخش تزریق شود چون نوسازی رقم قابل توجهی نیاز دارد که از توان شهرداری خارج است و بدون کمک دولت نمی‌توانیم کاری بکنیم.‌ ضمن اینکه تاکسی تنها بخشی از ناوگان حمل‌و‌‌نقل عمومی است در حالیکه تهیه اتوبوس با قیمت گزاف انجام می‌شود و به کمک دولت نیاز داریم.معاون سازمان تاکسیرانی شهرداری کرج، هم اطلاع دقیقی از زمان تحویل خودروها، مابه‌التفاوت احتمالی قیمت نسبت به سال گذشته و غیره نداشت.
شماره‌گذاری خودروها انجام می‌شود، اما زیر ذره‌بین
و اما پیگیری‌ها از سازمان استاندارد پس از چند هفته فقط به اطلاعاتی از سوی یک منبع آگاه منتهی شد که شاید بتوان گفت خبر خوشی برای تاکسی‌داران است.این منبع آگاه گفت: مشکل حل شده و قرار است با اخذ تعهد ازخودروساز برای خدمات پس از فروش تا ۵ سال به مشتریان، هر خودرو بررسی و در صورت رفع عیوب، شماره‌گذاری به صورت موردی و برای هر یک از مشتری ها انجام شود.
با توجه به اینکه هر خودرو کنترل و بررسی می‌شود کار زمانبری است که به مرور انجام می‌شود و تعدادی از خودرو ها هم تا کنون شماره‌گذاری شده است.
مقایسه طرفین یک معامله نابرابر!
نکته ای که قابل توجه است؛ ۴۷ تاکسی‌دار البرزی و در مجموع ۱۷۰۰ تاکسی دار در کشور بیش از ۸ ماه است که معطل تحویل خودرویی هستند که پولش را جرینگی و نقد به جیب خودروساز ریخته‌اند.حال اگر با یک حساب سرانگشتی کمترین مبلغی که تاکسی‌داران پرداخت کرده‌اند، یعنی ۱۶۰ میلیون تومان را به تعداد نفرات یعنی ۱۷۰۰ ضرب کنیم، به رقمی معادل ۲۷۲ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که نقد به جیب خودرو ساز رفته. تاکنون ۸ ماه هم این مبلغ بدون تحویل خودرو در اختیار خودروساز بوده، حتی اگر گفته شود این رقم در صنعت خودروسازی قابل توجه نیست، اما به هر حال خودروساز با این رقم و سودی که به ازای ۸ ماه تاخیر عایدش می شود، می‌تواند هزار سوراخ و سمبه کارش را پر کند و پول روی پول بگذارد.
ظاهرا کسی هم معترضش نبوده و یا اگر هم بوده زورش به قدرت این سیستم عریض و طویل نرسیده است!
و اما طرف دیگرمعامله، تاکسی‌دارانی که اغلبشان هنوز هم پیکانی را سوارند که از سال ۸۴ تولیدش متوقف شده و دیگرنفس استارت خوردن ندارد!این پول از جیب قشری بیرون کشیده شده که حتی برای خرج روزانه زندگی کُمِیتش لنگ می زند! از جیب پدرانی که پول تعمیر تاکسی پیر و فرسوده و بیمه آن را ندارند و شرمنده سفره خالی از نان شبشان هستند! کسی هم پاسخگویشان نیست و پاسکاری‌ها خسته‌شان کرده! درحالیکه طرف دیگر غول خودروساز با خیال راحت نشسته و همه تقصیرها هم به گردن سازمان استاندارد است نه آنکه خودروی غیر‌استاندارد تولید کرده!
متاسفانه کفه ترازوی این معامله نابرابر بدجوری به سمت طرف قویتر سنگین است!
ضرورت نظارت کافی بر صنعت خودروسازی و توجه بیشتر به سیستم حمل و نقل عمومی با آنچه از سازمان استاندارد برآمد؛ به نظر می رسد همان خودروهای سمند EF7 اما با رفع عیوب و تایید استاندارد به رانندگان تحویل شود. اما همچنان زمان تحویل خودروها مشخص نیست.سوال اینجاست؛ آیا خودروساز برای تاخیر در تحویل خودرو و آسیبی که متوجه رانندگان شده تخفیفی را برای آنها در نظر می‌گیرد یا اینکه با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو، تورم و غیره، مبلغ مابه‌التفاوتی را از تاکسی‌داران طلب می کند؟ و در این صورت و احتمال عدم توان پرداخت مبلغ مابه‌التفاوت از سوی تاکسی‌داران، آیا بهای اولیه پرداختی به آنها بازگردانده می‌شود؟ در صورت بازپرداخت، اُفت ارزش پول در مدت زمان تاخیر چه می‌شود؟!اینها و بسیاری سوالات دیگر ذهنم را مشغول کرده و به این موضوع فکر می‌کنم که اگر نظارت کافی بر صنعت خودروسازی و توجه لازم بر سیستم حمل‌و‌نقل عمومی بود، بسیاری از مشکلات حل می‌شد.اگر مثل برخی کشورهای پیشرفته بجای خودروهای خارج از استاندارد، از ماشین‌های مدل بالا برای تاکسی استفاده می‌شد، آیا کسی رنج هوای آلوده و ترافیک خسته‌کننده را به جان می‌خرید تا سوار ماشین شخصی دست چندمش شود؟!
با توجه به آنچه تا کنون گفته شد، نمی‌دانم باید از سازمان استاندارد بابت توجه و سختگیری به نقص خودرو و در نهایت حفظ جان انسانها متشکر باشیم یا برای سرگردانی و عدم پاسخگویی معترض! اما شاید اینگونه سخت گیری‌ها عاملی باشد برای کیفیت بیشتر خودروهای آینده وطنی، که جای توجه دارد.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود