20 تیر 1392
شماره خبر: 28315

مسئولان البرز: کوچک‌ترین تخلفی را تحمل نمی‌کنیم

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

مسئولان البرز: کوچک‌ترین تخلفی را تحمل نمی‌کنیم


با فرارسیدن ماه مبارک رمضان یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم در استان البرز تامین کالاهای اساسی، به ویژه مواد غذایی با قیمت مناسب است و هر ساله مسئولان تدابیر لازم برای این امر می‌اندیشند.
با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مراسم و آئین‌های ویژه مذهبی در سراسر کشور و توسط مردم مومن و روزه‌دار ایران اسلامی برگزار می‌شود. همین امر موجب می‌شود که تقاضا برای برخی از کالاها، از جمله مواد غذایی پر مصرف افزایش می‌یابد و حتی در دوره‌ای افراد سودجو اقدام به گران‌فروشی و کم‌فروشی این اقلام می‌کنند. در همین رابطه با تعدادی از شهروندان استان البرز گفت‌وگوهایی را انجام داد و نظرات آنها را جویا شد. حسن خاکی کارمند بازنشسته ساکن کرج می‌گوید: هر سال پیش از ماه رمضان، مسئولان اعلام می‌کنند که مواد غذایی به اندازه کافی در بازار موجود است، اما وقتی برای خرید به بازار می‌رویم، افزایش قیمت‌ها به ویژه قیمت گوشت و مرغ و برنج و روغن را مشاهده می‌کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا امسال نیز این مشکل وجود داشته است؟ گفت: روز سه‌شنبه برای تامین مواد غذایی خانه از جمله روغن، حبوبات، لبنیات و گوشت به بازار رفتم و از بازارهای میوه و تره‌بار خرید کردم. این شهروند کرجی ادامه داد: خوشبختانه قیمت‌ها مانند گذشته بود و تفاوتی نداشت و امیدوارم همین روند تا پایان ماه مبارک ادامه داشته باشد. خاکی تصریح کرد: البته در ماه‌های اخیر قیمت‌ها به صورت غیر منطقی افزایش داشته است و ما هم دغدغه داشتیم که در ماه مبارک رمضان این افزایش قیمت ادامه‌دار باشد. وی متذکر شد: انتظار مردم این است که مسئولان با نظارت بر عملکرد فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی اجازه ندهند افراد سودجو به مردم فشار بیاورند. راضیه رستگار یک خانه‌دار کرجی نیز در این رابطه می‌گوید: طی ماه‌های اخیر قیمت‌ها افزایش زیادی داشت و تهیه برخی از اقلام برای خانواده‌ها به ویژه کارمندان و کارگران مشکل شده است. وی تصریح کرد: به عنوان نمونه روغن و برنج با قیمت‌های زیادی در بازار عرضه می‌شود و برنج معمولی ایرانی را باید حداقل کیلویی 70 هزار ریال تهیه کنیم که پرداخت این قیمت‌ها اقشار ضعیف و حتی متوسط مشکل است.
این شهروند تاکید کرد: بنابراین افزایش قیمت‌ها مربوط به ماه رمضان نیست، اما انتظار داریم در این ماه که مردم روزه‌دار با سختی هزینه‌های خود را تامین می‌کنند، مسئولان تلاش بیشتری برای نظارت بر فروشگاه‌ها داشته و اجازه ندهند، برخی از آنها از نیاز مردم استفاده کرده و خودسرانه قیمت‌ها را افزایش دهند.
راه‌اندازی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا ویژه ماه رمضان در البرز
یکی از اقدامات مسئولان برای کنترل بازار، راه‌اندازی نمایشگاه‌های عرضه کالا تحت عنوان ضیافت است که این نمایشگاه‌ها در حال حاضر در اکثر شهرها و شهرستان‌های استان دایر شده است.
به عنوان نمونه نمایشگاه ضیافت کرج در تاریخ هجدهم تیر ماه راه‌اندازی شد و در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه فوق، رئیس مجمع امور صنفی شهرستان کرج گفت: هر سال مردم روزه‌دار و مومن ایران اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان تقاضای بیشتری برای برخی از کالاها و اقلام غذایی دارند. حمید کریمی تصریح کرد: به همین دلیل و با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته، تامین نیازهای مردم به کالاهای اساسی و مواد غذایی پر مصرف در اولویت اصناف شهرستان کرج قرار گرفت و در این راستا برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت. وی گفت: یکی از این برنامه‌ها دایر کردن نمایشگاه ضیافت است که در آن واحدهای صنفی به صورت مستقیم کالاهای خود را عرضه می‌کنند. رئیس مجمع امور صنفی شهرستان کرج افزود: در نمایشگاه امسال بیش از یکصد غرفه دایر است و واحدهای صنفی مختلف کالاها و اقلام غذایی اصلی و اساسی را عرضه می‌کنند. به گفته کریمی در نمایشگاه ضیافت کرج که بیشتر مواد غذایی عرضه می‌شود، اقلامی چون گوشت، برنج، قند و شکر، انواع حبوبات، روغن، زولبیا و بامیه، و اجناس پر مصرف دیگر به صورت مستقیم در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه اجناس فوق با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ گفت: با توجه به اینکه در این نمایشگاه واحدهای صنفی به صورت مستقیم و بدون واسطه اقدام به عرضه کالاهای خود می‌کنند، به طور طبیعی قیمت‌ها با حذف واسطه‌ها کاهش می‌یابد. رئیس مجمع امور صنفی شهرستان کرج بیان داشت: با این وجود قیمت‌ هر کدام از اجناسی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود پیش از این مصوب شده و کالاها و مواد غذایی بر اساس این قیمت‌ها در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. کریمی گفت: برای اینکه مردم رضایت بیشتری داشته باشند، در تعیین قیمت‌ها تخفیف ویژه نمایشگاه ضیافت نیز در نظر گرفته شده و اجناس این نمایشگاه با 10 تا 15 درصد تخفیف عرضه می‌شود. وی تاکید کرد: همچنین تیم‌های نظارتی بر عملکرد واحدهای صنفی در نمایشگاه فوق نظارت داشته و در صورت مشاهده تخلف از قیمت‌های مصوب، با متخلفان برخورد خواهند کرد.
تاکید فرماندار کرج بر برخورد قاطع با گران‌فروشان در ماه مبارک رمضان
برای اطلاع از اقدامات مسئولان برای جلوگیری از تخلف واحدهای صنفی در ماه مبارک رمضان فرماندار شهرستان کرج تاکید کرد: در این ماه پر خیر و برکت نظارت بیشتری بر عملکرد واحدهای صنفی صورت خواهد گرفت و با گران‌فروشان برخورد قاطع قانونی خواهد شد. مهدی‌ ایران‌نژاد تصریح کرد: در راستای تامین کالاهای مورد نیاز مردم در این ماه چند اقدام صورت گرفته است که مهمترین آنها افزایش نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی و قیمت‌گذاری‌ها و همچنین راه‌اندازی نمایشگاه ضیافت است. عالی‌ترین مقام اجرایی در شهرستان کرج افزود: در نمایشگاه ضیافت کالاها و اجناس اساسی و اقلام غذایی مورد نیاز مردم به طور کامل تامین شده و در این نمایشگاه که تا روز 27 مرداد دایر است، اجناسی چون برنج، روغن، حبوبات، قند و شکر، شیرینی‌‌های ویژه ماه مبارک رمضان و گوشت با قیمت‌های مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
مردم نگران تامین کالاهای اساسی مورد نیاز خود نباشند
ایران‌نژاد تاکید کرد: همچنین در این ماه نظارت ویژه‌ای بر عملکرد واحدهای صنفی خواهیم داشت و در صورت مشاهده کوچک‌ترین تخلفی به ویژه در حوزه گران‌فروشی و افزایش غیر قانونی قیمت‌ها، با واحدهای صنفی متخلف برخورد قاطع قانونی صورت خواهد گرفت. وی افزود: نیازهای مردم برای ماه پر خیر و برکت رمضان به طور کامل تامین شده و مردم نباید هیچ دغدغه و نگرانی از این بابت داشته باشند. فرماندار شهرستان کرج تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم افراد سودجو در بازار اخلال کرده و با گران‌فروشی، احتکار و کم‌فروشی مردم روزه‌دار و مومن کرج را آزار دهند. ایران‌نژاد بیان داشت: در صورت مشاهده کوچک‌ترین تخلفی در این حوزه‌ها،‌ تیم‌های نظارتی وارد عمل شده و با قاطعیت با متخلفان برخورد جدی و قانونی خواهند داشت. وی در پایان گفت: انتظار داریم که واحدهای صنفی شرایط کشور و مردم را درک کرده و با اقدامات غیر قانونی برای مردم ایجاد مشکل نکنند، این نوید را هم به مردم می‌دهیم که واحدها و تیم‌های نظارتی در طول ماه مبارک رمضان کنترل کاملی بر بازار دارند.
بر اساس این گزارش، نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی در ماه مبارک رمضان تنها مختص کرج نیست و فرمانداران دیگر شهرستان‌های استان البرز نیز در گفت‌وگوهای جداگانه با خبرنگاران فارس بر این امر تاکید کرده‌اند. به عنوان نمونه فرماندار نظرآباد چندی پیش با تشریح اقدامات انجام شده در این حوزه گفته بود: در ماه مبارک رمضان نظارت‌های بیشتری بر عملکرد واحدهای صنفی و قیمت‌گذاری‌ها در این شهرستان انجام خواهد شد. سید ابراهیم کسائیان اظهار داشت: دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در حوزه تامین کالاهای اساسی به ویژه مواد غذایی در این مدت تلاش بسیاری برای ذخیره‌سازی اقلام غذایی پر مصرف و کالاهای مورد نیاز مردم انجام داده و هم اکنون تمام نیاز شهرستان نظرآباد تامین شده است. این مسئول افزود: هم اکنون اداره صنعت، معدن و تجارت و همچنین دستگاه‌های مرتبط اقدام به تامین کالاها و اجناسی چون برنج، گوشت سفید و قرمز، حبوبات، قند و شکر، انواع میوه و روغن کرده‌اند و به هر میزانی که مردم و بازار در این مدت نیاز داشته باشد، تامین خواهد شد.
کسائیان در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای کنترل بازار و کنترل قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان در نظرآباد انجام شده است؟ گفت: یکی از موضوعات مورد بحث در جلسات ستاد تنظیم بازار، همین امر بوده و برخوردها با تخلفات صنفی در این شهرستان طی ماه مبارک رمضان تشدید خواهد شد. وی تاکید کرد: کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به صورت ویژه در نظرآباد تامین شده است و مشکلی از این بابت نداریم و واحدهای صنفی نیز باید بر اساس قانون نسبت به عرضه کالاها و اجناس اقدام کنند.
تسریع در رسیدگی به شکایات مردمی
کسائیان با بیان اینکه نهادهای نظارتی در طول ماه مبارک رمضان فعالیت بیشتری خواهند داشت، گفت: در صورت مشاهده هرگونه تخلفی به ویژه در حوزه قیمت‌گذاری‌ها و افزایش کاذب قیمت‌ها به طور قطع با متخلفان برخورد قاطع قانونی صورت خواهد گرفت. وی افزود: در همین راستا تیم‌های بازرسی و نظارتی طی این ماه به صورت روزانه عملکرد واحدهای صنفی را رصد خواهند کرد. فرماندار نظرآباد اظهار داشت: همچنین مقرر شده است که در این مدت تیم‌های نظارتی در کمترین زمان به شکایات و اعتراضات مردمی رسیدگی کرده و تیم‌های ثابت و سیار نظارتی پس از وصول شکایت از طرف مردم بلافاصله باید بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. کسائیان در پایان از واحدهای صنفی خواست تا در ماه مبارک رمضان توجه بیشتری به قانون داشته باشند و تاکید کرد: خوشبختانه مدیران واحدهای صنفی در نظرآباد همواره همکاری‌های خوبی با دستگاه‌های اجرایی و مسئول داشته‌اند و امیدواریم این همکاری و تعامل در طول ماه رمضان که مردم تقاضای بیشتری برای برخی از اقلام به ویژه مواد غذایی دارند، افزایش یابد. فرماندار ساوجبلاغ نیز پیش از این گفته بود: همه کالاهای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان در این شهرستان تامین شده و هیچ مشکلی از این بابت نداریم. علی حدادی افزود: از حدود یک ماه قبل ستاد تنظیم بازار و همچنین نهادهای مسئول با تشکیل جلسات متعدد و برنامه‌ریزی لازم، تمام کالاهای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان را تامین کردند و مردم از این بابت هیچ مشکلی نخواهند داشت. حدادی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها چه تمهیداتی در شهرستان ساوجبلاغ اتخاذ شده است، گفت: ما دو اولویت را در حوزه تنظیم بازار برای ماه مبارک رمضان در نظر گرفته‌ایم که نخست تامین نیازهای مردم و دیگری نظارت بیشتر و جدی‌تر بر قیمت‌ها است. وی تصریح کرد: به طور طبیعی وقتی افزایش برای یک یا چند قلم کالا را شاهد هستیم، قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد، اما با توجه به اینکه کالاهای اساسی و مواد غذایی پر مصرف به ویژه برنج، شکر، روغن و گوشت قرمز و سفید به طور کامل در این شهرستان تامین شده است، نباید با افزایش قیمت‌ مواجه باشیم. عالی‌ترین مقام اجرایی در شهرستان ساوجبلاغ ادامه داد: البته برخی افراد سودجو همواره از این فرصت‌ها برای افزایش غیر قانونی قیمت استفاده می‌کنند، به همین دلیل دستگاه‌های نظارتی طی ماه مبارک رمضان فعالیت بیشتری خواهند داشت. حدادی تاکید کرد: در این ماه تیم‌های بازرسی و نظارت دستگاه‌های مختلف از جمله تیم‌های نظارتی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود